در طول شبانه روز حوادث زیادی در اصفهان رخ می دهد که بالغ بر 4 هزار و 400 نفر از این حوادث توسط آتش نشان ها از مرگ حتمی نجات یافتند و قابل توجه است که روزانه بیش از یک چهارم از حوادث شبانه روزی مربوط به حوادث آسانسور است.
کد خبر: ۸۱۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 09 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در آئین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی آسانسور، پله برقی، صنایع و تجهیزات وابسته اصفهان، شرایط و وضعیت صنعت آسانسور با اشاره به اینکه میزان حوادث آسانسوری از جمله گیر افتادن در آسانسور به مراتب در فصول تابستان بیشتر است زیرا که با قطع و وصل بر ق مواجهیم.

وی گشایش نمایشگاه بین المللی آسانسور و پله برقی را فرصت مغتنمی دانست و خطار  به سازنده های آسانسور گفت:  آسانسورهای هیدرولیکی استانداردی ندارد و لازم است که شرکت های سازنده آسانسور قراردادهای نظارتی بعد از فروش با خریداران ببندند و با نظارت بر باطری ها و شارژ آن و بازدیدهای ایمنی از آسانسورها از حوادث مرتبط با آن جلوگیری کنند.

گلابی با اظهار اینکه لازم خدمات پس از فروش داشته باشند، اعلام کرد: قطع به یقین وقوع هر گونه حادثه در آسانسورها پای هیئت مدیره آن مجتمع یا ساختمان هم وسط است.

عباس ابریشمی رئیس اتحادیه کشوری  آسانسور و پله برقی و صنایع وابسته نیز در پاسخ به این گلایه مدیر عامل آتش نشانی شهرداری اصفهان گفت: اپلکیشنی طراحی شده است که سرویس کارها تا شعاع 2 کیلومتر هر فردی که در آسانسور گیر افتاده باشد را با نشان دادن روی مبایل خود، برای امدادرسانی به فرد می روند و در صورت لزوم و وقوع حادثه جنبی و ارائه گزارش کار به آتش نشان ها اطلاع می دهند.

وی اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم ایمنی اسانسورها را به حداکثر برسانیم و هیچ گاه شاهد حبس افراد در اسانسورهای نباشیم .

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته نیز یادآور شد: این اتحادیه کشوری از آبان سال گذشته تشکیل شد و به صورت سراسری وظیفه ساماندهی نزدیک به ۷۵۰ هزار دستگاه آسانسور در حال کار در کشور را دارد.

عباس ابریشمی اضافه کرد: ۲ هزار واحد صنفی و یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در زمینه آسانسور فعالیت می‌کنند که امیدواریم از ابتدای سال آینده تنها افراد دارای کارت صلاحیت تنها مجاز به ورود به ساختمان‌ها برای سرویس آسانسورها باشند.

وی تاکید کرد: کارت صلاحیت فردی بر اساس تبصره یک ماده ۱۷ قانون نظام صنفی باید دریافت شود و افراد در کنار دارا بودن دانش فنی لازم، صلاحیتشان از سوی پلیس تایید شود تا حوادثی را شاهد نباشیم.

رییس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته در مورد دغدغه سازمان آتش‌نشانی در این زمینه گفت: سامانه شناسا مراحل نهایی طراحی را طی می‌کند و نرم افزاری بر روی گوشی سرویس‌کاران نصب می‌شود که در شعاع ۲ کیلومتری هر آسانسوری که مشکلی داشت، شناسایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد، ایمنی آسانسورها را به ۱۰۰ درصد برسد تا در منطقه، آسانسور ایران حرف اول را بزند.

البته فرید کوروس ، رییس سندیکای آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه نمی توان گیر افتادن افراد در آسانسور حادثه محسوب نمی شود، ادامه داد: خوشبختانه بین ۸۰ تا ۹۰ درصد لوازم آسانسور در ایران به صورت استاندارد تولید می‌شود.

وی افزود: نسبت به صنایع دیگر، این صنعت متکی به بخش خصوصی و به‌روز است.

کوروس با بیان اینکه صنعت آسانسور ایران در منطقه شاخص است، تشریح کرد: نزدیک به سه هزار شرکت در این زمینه در کشور فعالیت می‌کنند و در آینده نزدیک شاهد صادرات برخی از شرکت‌ها به منطقه خواهیم بود.

کاهش واردات آسانسور، فرصتی برای ارایه توانمندی‌های داخلی

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان نیز با بیان اینکه ۳۲ هزار نفر مهندس صنعت ساختمان در این استان فعالیت دارند، گفت: تاکنون در این برهه به دلیل تحریم‌ها، واردات آسانسور به حداقل رسیده و بهترین فرصت است که شرکت‌های داخلی تولیدکننده آسانسور، توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

محجوب افزود: بیش از ۸۰ درصد آسانسورهای طرح‌های فعلی توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود و امیدواریم روز به روز شاهد ارتقای کیفی و کمی آسانسورهای تولیدشده از سوی متخصصان داخلی باشیم.

وی ادامه داد: از باب مهندسی ساختمان، آسانسور و پله برقی دارای مباحث متعددی است از این رو مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان به موضوع آسانسور و پله برقی اختصاص داده شده است و ما به عنوان متولی صنعت ساخت در کشور به این موضوع اهمیت می‌دهیم.

رییس سندیکای آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته شعبه استان اصفهان اضافه کرد: این نخستین دوره نمایشگاه است که با مشارکت سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی راه‌اندازی شده که در نتیجه آن همه مشارکت‌کنندگان به صورت دقیق و با ممیزی و مجوزهای لازم حضور یافتند.

حسن عبادت افزود: این نمایشگاه در فضای سه هزار مترمربع و ۶۵ غرفه در قالب شرکت‌های خدماتی تولیدی، طراحی و مونتاژ این نمایشگاه آغاز به کار کرده تا آخرین فناوری‌های این صنعت را که در بسیاری قسمت‌ها به خودکفایی رسیده است و محدود به برندهای وارداتی نیست، عرضه کنیم.

وی از برگزاری سمینارها و همایش‌های تخصصی در طول برگزاری این نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم این صنعت با حمایت‌های بخش دولتی و هم اندیشی که در کارگروه‌های مختلف انجام می‌شود کیفیت و ارایه خدمات بهتری به شهروندان داشته باشد.

باید زیرساخت‌ آسانسورها در برابر حوادث تاب‌آور باشد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه غرفه داران باید استاندارد و کیفیت را مدنظر قرار دهند، گفت: یکی از مولفه‌های مهم در سیستم مدیریت بحران پیش‌بینی و پیشگیری است که پیش از هر حادثه‌ای باید این مهم در زمینه ایمنی ساختمان در نظر گرفته شود.

منصور شیشه‌فروش افزود: همه برنامه‌ها و خدمات در راستای آسانسور باید استاندارد باشد، انتظار داریم شرکت‌های تولیدی و عرضه خدمات آسانسور اقدامات ویژه‌ای در جهت رفاه حال مخاطبان به صورت استاندارد و ایمن انجام دهند تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

وی تاکید کرد: باید با همکاری اتحادیه آسانسور برنامه‌ای در راستای آموزش مخاطبان، مصرف‌کنندگان و نیروی ماهر و در صنعت ساختمان مصالح استاندارد و نیروی ماهر برای ارایه خدمات داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: از آن جایی که کشور جمهوری اسلامی در پهنه خطرپذیر زلزله و در زمینه زلزله در کمربند آلپ هیمالیا قرار دارد و هر ۱۰ سال یک‌بار زلزله‌های بزرگی را تجربه کرده می‌کند، باید همه برنامه‌ها، زیرساخت‌ها، تاسیسات و شبکه‌ها در برابر حوادث تاب‌آور باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شبانه‌روز حوادث بسیاری در آسانسور رخ می‌دهد، بیان کرد: سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ نفر از مرگ حتمی در آسانسور از سوی آتش‌نشانان نجات پیدا کردند.

محسن گلابی گفت: در بین حوادث شبانه‌روز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تماس با آتش‌نشانی گرفته می‌شود که برخی مشاوره و برخی حوادث در زمینه آسانسور است.

وی حوادث آسانسور در تابستان را افزایشی اعلام و بیان کرد: این حوادث در تابستان چندین برابر بیشتر به واسطه قطع و وصل برق ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر خدمات پس از فروش اظهار کرد: اگر آسانسور هیدورلیکی تعریف نشده و کششی است باید نوع مکان و حساسیت شرکت‌ها و نظارت به صورت مستمر و استاندارد در نظر گرفته شود، همچنین باید بازدیدهای ایمنی داشته باشیم.

مجری یازدهمین نمایشگاه آسانسور، پله برقی، صنایع و تجهیزات وابسته هم در ادامه بیان کرد: این نمایشگاه با حضور ۶۵ شرکت از هفت استان کشور و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، ترکیه و چین گشایش یافته است و تا ۲۰ دی‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ آماده میزبانی علاقه‌مندان این صنعت خواهیم بود.

شالباف تاکید کرد: این نمایشگاه با وجود شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم با رشد ۴۰ درصدی نسبت به دوره‌های گذشته روبه‌رو بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: یازدهمین نمایشگاه آسانسور و پله برقی الگوی رونق و اعتلای هرچه بیشتر این صنعت و کمک به فعالان این صنعت باشد.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آسانسور، پله برقی، صنایع وابسته و تجهیزات از ۱۷ تا ۲۰ دی‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برای بازدید عموم دایر است.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار