به دنبال افزایش و کاهش قیمت نفت مطرح شد؛
در پی حماقت بزرگ دولت آمریکا، بلافاصله بازارهای جهانی همچون نفت و طلا تحت تاثیر این اقدام، آشفته شده و سریعا افزایش قیمت عجیبی را نشان دادند.
کد خبر: ۸۱۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷ 09 January 2020

به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ بامداد جمعه ۱۳ دی ماه، با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا در اقدامی خصمانه سردار دلاور ایران زمین، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ترور شد.

به دنبال حماقت بزرگ دولت آمریکا، بلافاصله بازارهای جهانی همچون نفت و طلا تحت تأثیر این اقدام، آشفته شده و سریعا افزایش قیمت عجیبی را نشان دادند.

تلاطم در بازارهای جهانی به دنبال حماقت آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی

بعد از گذشت ۵ روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خون خواهی سردار شهید خود و همراهانش پایگاه عین الاسد آمریکا در خاک عراق را مورد حمله قرار داد.

گمانه زنی های فراوانی در رابطه با پاسخ آمریکا به ایران می رفت از این رو بازار جهانی بار دیگر تحت تأثیر تشنج حاصل از اقدام متقابل ایران قرار گرفته و متلاطم شد.

ترور شهید سلیمانی، اشتباه بزرگی که گریبان گیر آمریکا شد

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ایران با حمله به پایگاه عین الاسد به آمریکا نشان داد نباید علیه ما اقدام امنیتی انجام دهد،  ترور سردار شهید سلیمانی اشتباه بزرگ دولتمردان آمریکایی بود که گریبان گیر آن ها شد.

وی افزود: با توجه به عقب نشینی دولت آمریکا پیش بینی می شود در چند روز آینده شرایط بازارها به ویژه بازار نفت به حالت معمول باز گردد و متعادل شود چرا که ادامه این شرایط به واسطه سلطه آمریکا بر بازار نفت تنها به ضرر آن ها تمام خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: دولت آمریکا در تلاش است تا از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند، از این رو با توجه به اینکه همه کشورهای مصرف کننده نفت خواهان ارائه آن با قیمت پایین هستند توان پذیرش قیمت های چند برابری به ازای هر بشکه نفت را ندارند.

رزاقی یادآور شد: به نظر می رسد تلاطم بازارها مربوط به اقدامات اولیه ایران و آمریکا باشد، با توجه به اینکه ایران خود یکی از کشورهای تولید کننده و فروشنده نفت است تخریب و افزایش قیمت نفت می تواند اقتصاد ما را هم تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش قیمت نفت می تواند بحران شدیدی را برای آمریکا ایجاد کند

وی مطرح کرد: آمریکا همواره با مدیریت بازار نفت و تامین نیاز خود قیمت را پایین نگه داشته است، حال افزایش قیمت نفت می تواند بحران شدیدی را برای این کشور به وجود آورد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان ابراز داشت: البته شب گذشته با اعلام مواضع آمریکا و تسلیم در برابر ایران، بازار طی فرآیندی عجیب با کاهش قیمت زیادی مواجه شد، حال باید منتظر ماند و دید بر اثر ایجاد این تنش ها چه اتفاقاتی در بازارهای جهانی رخ می دهد.

بنابر اعلام رسانه های مختلف شب گذشته بلافاصله بعد از پایان سخنرانی ترامپ و اعلام اینکه آمریکا قصد انجام عملیات نظامی علیه ایران را ندارد به سرعت بازارهای نفت، طلا و ارز با کاهش قیمت چشمگیری رو به رو شدند.

در ادامه این گزارش علیرضا شکیبایی عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در این خصوص به خبرنگار راه آرمانگفت: طی هفته گذشته با توجه به تنش هایی که در منطقه ایجاد شد، مسیر پیش روی جهان را به سمت آینده ای مبهم، هدایت کرد.

تلاطم بازارهای جهانی به دنبال افزایش تنش ها در خاورمیانه

وی افزود: این تنش ها اولین تاثیرات خود را بر روی بازارهای جهانی نشان دادند البته مدیریت این شرایط می تواند به کنترل قیمت بازارها کمک کند.

این دکترای اقتصاد مطرح کرد: در صورت عدم کنترل تنش های ایجاد شده در منطقه و افزایش درگیری ها، اولین بازاری که تحت تاثیر قرار می گیرد بازار نفت است بلافاصله به دنبال آن بازارهای دیگر هم تاثیر پذیرفته و نوسانات شدیدی را بروز می کنند.

شکیبایی ادامه داد: اگرچه با اعلام مواضع شب گذشته آمریکا، قیمت در بازارهای مختلف کاهش یافت اما باید منتظر ماند و دید در سه روز آینده چه اتفاقی در صحنه بین المللی رخ می دهد.

عضو هیئت علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: در حال حاضر تیم اقتصادی دولت نباید برای ثبات بازار اقدامی انجام دهد و تصمیم گیری ها باید به عهده تیم سیاسی و نظامی کشور باشد چرا که دخالت در این امر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که در آینده حل آن ها سخت تر از کنترل شرایط کنونی باشد.

وی در پایان اظهار داشت: در مدت ۱۰ روز آینده نباید هیچ تصمیم اقتصادی جدیدی برای کنترل بازارها گرفته شود و اجازه دهند بازارها شرایط عادی خود را سپری کنند تا وضعیت مشخص شود.

به گزارش راه آرمان، با توجه به این مسئله که آمریکا در اقدامی غیر قانونی و متجاوزانه یکی از مقامات عالی نظامی ایران را در خاک کشور ثالث هدف قرار داده است، بر اساس قانون ایران می تواند مقابله به مثل کند.

حمله به پایگاه عین الاسد آمریکا اولین سیلی در پاسخ به جنایت آمریکا بود که همچون ترور شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

در حال حاضر عقب نشینی دولت آمریکا قیمت ها را در بازارهای جهانی کاهش داده اما این که این عقب نشینی ادامه دارد است یا خیر در روزهای آینده وضعیت بازار را مشخص می کند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار