کد خبر: ۸۱۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰ 11 January 2020

نوشتن برای قاسم سلیمانی، همانقدر سخت است که نبودنش برای ایران. نوشتن برای این سردار بزرگ، یعنی سری برای فدا شدن داری و دلی برای درد کشیدن از نبودنش و چشمی برای گریستن و البته پای استواری برای ادامه ی راهش...گریستن برای این که پدری بود مهربان و حالا نیست، قدرتی بود نظامی و با دانش که هیچ ابرقدرتی در میدان جنگ حریفش نمی شد، مرد قدرتمند ایران واستراتژیست منطقه ای بود که می توانست با هر حرکتش، دنیا را کیش و مات کند، بزدلانه و ناجوانمردانه و در تاریکی شب برایش نقشه کشیدند تا خونش را بر زمین بریزند اما نمی دانستند وقتی خون شیعه ای بر زمین ریخته می شود آنهم اگر ذوالفقار ایران باشد، شیعی خطرناک تر می شود. نوشتن برای سردار شهید، برای حاج قاسم-یی که مردانه با دشمنان ابرقدرت جنگید، از این جهت سخت است که او حافظ امنیت و آرامش مردم و مرزهای این کشور بزرگ بود و حالا همین مردم، غم بزرگی را به دوش می کشند که وصف ناشدنیست. وصفش؛ همین روزهای رستاخیز ایران است، همین بدرقه ی بی مثال و تاریخی رقم خورده در روز تشییع در خوزستانِ دروازه ی تشیع، در تهرانِ پایتخت، در مشهدِ مقدس و در خانه اش کرمان... بدرقه ای که جهان فهمید قاسم سلیمانی یعنی دقیقا 82 میلیون ایرانی و میلیون ها مسلمان داعش-هراسیی که بعد از پایان داعش به آرامش رسیده بودند. پس وقتی کسی اینقدر عزیز می میرد و نویسنده، قهرمانش را از دست می دهد نمی تواند برای وصفش، واژگان را به خدمت بگیرد. حالا همه به دشمنان این مرز و بوم می گوییم: "گرگها خوب بدانند، در این ایل غریب/ گر پدر مُرد، تفنگ پدری هست هنوز"

 

"باخت ترامپ و دولتش"

 

سردار عشق، افسری شرافتمند و وطن پرست به شهادت رسید و یک ملت تمام قد به احترامش ایستاده اما ابرقدرت ها فکر می کردند از این تکان دهندگی، چیزی نصیبشان می شود و بهره ای می برند...آنقدر اشتباهشان بزرگ و استراتژیک بود که در تفسیرش؛ خودشان همه چیز را به صراحت بیان کردند. می دانند که به مصوبات سازمان ملل متحد و اصول روابط بین المللی احترام نگذاشتند، به تمامیت ارضی کشور عراق احترام نگذاشتند، به مهمان بودن سردار سلیمانی در کشوری غریب احترام نگذاشتند، فقط با جسارتی فاحش، از قدرت سلطه گری خود استفاده، و جنایت کردند و اینگونه توازن جهان را به هم ریختند، که مطمئنا می دانند ایران از خون نابغه نظامی جهان، سردار شهیدش، سپهبد بی مثالش، ذوالفقار با کرامتش، مرد قدرتمند میدانش نخواهد گذشت. و به قول سید حسن نصرالله؛ وقتی عمودی آمده ها-افقی بازگردند، ترامپ و دولتش میفهمند که منطقه را باخته اند.

استفان والت، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه «هاروارد» در واکنش به ترور سردار شهید سلیمانی در تحلیلی نوشت: "گویی دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع او بازیکنان شطرنجی هستند که تنها به نخستین حرکت فکر می‌کنند و به‌دلیل نگاه کوته‌بینانه نمی‌توانند این حقیقت مسلم در عرصه سیاست بین‌الملل را دریابند که نوبت حرکت طرف مقابل هم فرا می‌رسد".

استفان والت، دقیقا تحلیل صحیحی از این اشتباه استراتژیک ارائه داد، زیرا بعد از رستاخیز ایران و وداع تاریخی مردم با آن سردار بزرگ، اولین اقدام بین المللی در مواجهه با اقدام ناشیانه و بازی منجر به باخت امریکا، تصویب طرح اخراج نیروهای امریکایی از کشور عراق بود که در پارلمان این کشور رای‌گیری شد و در نهایت ائتلاف بین المللی با خروج امریکا از عراق موافقت کرد. البته محکوم کردن امریکا از سوی کشورهای منطقه هم دهن کجی بزرگی به این ابرقدرت بی فکر بود. همچنین خیزِ مجلس نمایندگان آمریکا برای کاهش "اختیارات جنگی" ترامپ، اقدامی بود که نانسی پلوسی-رییس این مجلس، بر آن تاکید دارد. پلوسی گفته" به قطعنامه کاهش تحرکات نظامی دونالد ترامپ در قبال ایران رای خواهد داد". ضمن این که درشهر صعده یمن و صنعا هم راهپیمایی میلیونی در محکومیت جنایت اخیر آمریکا در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، انجام شد. روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان هم با اشاره به این اقدام نابخردانه آمریکا نوشت: تهران این اقدام آمریکا را بی پاسخ نمی‌گذارد." این روزنامه آلمانی همچنین گفته" این اقدام آمریکا ضربه‌ای است که نه تنها خاورمیانه را می‌لرزاند بلکه عواقب آن در سراسر دنیا قابل توجه است".

 

جنایتی برای انتخابات

 

امریکا حالا می خواهد چه کند؟ این کشور که در دو فرم سیاسی دموکرات و جمهوریخواه، از زمان شکل گیری دولت جمهوری اسلامی وارد فاز تخاصم و تقابل شد از هیچ راهبردی برای فشار و تحریم و بایکوت دولت جمهوری اسلامی ایران دریغ نکرد اما با این اشتباه استراتژیک، نه تنها گریبان خود بلکه گریبان منطقه را به مشکلاتی گرفتار کرد. آن ها اکنون از درون به هم ریخته اند و ترامپِ دیوانه که یکی از اهدافش، تعیین تکلیف تخاصم فرسایشی با دولت ایران بود، پس از مسدود کردن شریان های اقتصادی، حالا با جنایتی به نام ترور یک سردار ایرانی، این تخاصم را به اوج خود رساند و در اقدامی ددمنشانه، جانش را ستاند. رییس جمهور این کشور در یکی از اظهار نظرهایش با تهدید گفته:" اگر نیروهای نظامی آمریکایی مجبور به ترک عراق شوند، این کشور را تحریم خواهد کرد! "این دلال اقتصادی آنقدر عصبانی شده که خیلی کودکانه فریاد زده" پولم را بدهید تا بروم، وگرنه تحریم های ایران در مقایسه با تحریم های عراق چیز ناچیزی است".

از آنجایی که دونالد ترامپ، انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد، با توجه به عدم رضایت مردم امریکا از او، گمان می کند می تواند از این جنایت، راه فراری برای خروج از شکست در انتخابات بیابد و این گونه کمپین های انتخاباتی خود را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقویت کند. این تفکر، تفسیری است که سال 2011 خودِ ترامپ درباره رفتار انتخاباتی اوباما در سر می پروراند و آن را هم رسانه ای کرده بود؛ با واکنش های جهانی اما کم کم دارد به اشتباه استراتژیک خود پی می بَرَد. حالا با حجم زیاد مطالبات مردمی ایران از رهبر انقلاب برای تلافی خون ریخته شده ی سردار بزرگ سپهبد شهیدسلیمانی، معادلات ترامپ به هم می ریزد و باید منتظر واکنش شدید ایران برای شهادت این مرد قدرتمند، این استراتژی منطقه ای و صاحب صلاحیت باشد زیرا ایران، یکپارچه سلیمانی هستند و با قیام خود رستاخیزی از خون خواهی به پا خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار