مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: چهار اثر تاریخی ایلام در نشست شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد.
کد خبر: ۸۱۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰ 12 January 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: این چهار اثر تاریخی استان شامل انبارهای آذوقه غلات در روستای زید شهرستان بدره، بنای تاریخی گمه مای روستای بیشه دراز شهرستان دهلران، محوطه کال کریم و دیوار لیت قلاء بخش چوار شهرستان ایلام است.

وی افزود: تابستان امسال نیز چهار اثر معنوی استان شامل ساخت و موارد استفاده چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره آبی) در فهرست آثار ملی معنوی کشور ثبت شد.

شنبه زاده یادآور شد: تعداد ۷۷۰ اثر ایلام تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۳ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

وی اضافه کرد: شهرستان دره‌شهر با ۱۴۶ اثر ثبت شده در ردیف نخست آثار ثبت شده ملی استان و شهرستان بدره با ۲۷ اثر رتبه دهم استان را دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: همچنین امسال ۹۰ پروانه تولید انفرادی و کارگاهی صنایع‌دستی در شهرستان آبدانان نیز صادر شده است.

شنبه زاده با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری دارد، افزود: طی این مدت ۱۲۹ فقره کارت شناسایی هنرمندان صنایع‌ دستی نیز در آبدانان صادر شده است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار