عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و سنگ های قیمتی اصفهان گفت: به زودی بازارچه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با پیش بینی اشتغال ۲۵۰۰ نفر در اصفهان ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴ 12 January 2020

ابراهیم حبیب الهی با بیان اینکه حدود دو سال پیش طرحی مبنی بر بررسی توانمندی اصفهان در زمینه معادن، تراش و فروش سنگ های قیمتی از سوی معاونت توسعه ایمیدرو  مطرح و بیش از ۱۵ جلسه در این باره برگزار شد، اظهار کرد: طی جلساتی که با انجمن ها و تشکل ها، اتحادیه صنایع دستی، اداره فنی و حرفه ای، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، اتحادیه و انجمن طلا و همچنین انجمن صنایع دستی برگزار شد، معایب، محاسن و نقاط ضعف و قوت این موضوع بررسی و نتایج آن به نماینده سازمان ایمیدرو انتقال داده شد.

وی ادامه داد: ایمیدرو با توجه به همدلی و تعامل گروه ها، سازمان ها و انجمن های خصوصی در اصفهان، دستور تشکیل کنسرسیوم و بازارچه توانمندی مربوط به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را صادر کرد.

 عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و سنگ های قیمتی اصفهان تاکید کرد: رویکرد معاون اقتصادی استاندار اصفهان نیز با توجه به فعال کردن بخش خصوصی استان، مثبت بود که اکنون به منظور تسهیل موانع بر سر راه همکاری می کنند.

 وی بابیان اینکه اصفهان، از لحاظ تعداد تراشنده سنگ قیمتی و مصرف در رتبه دوم کشور قرار دارد، توضیح داد: البته این شامل تمام کارگاه های طلاسازی و نقره سازی و همچنین بخش فیروزه کوبی می شود.

 حبیب الهی با بیان اینکه شهرهای دیگر به طور عملی در این زمینه فعالیتی نکرده اند، تصریح کرد: تشکیل این بازارچه در اصفهان از لحاظ استراتژیکی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۵ درصد بقیه مربوط به عقدتفاهم نامه و  قرارداد با شهرداری برای تعیین محل بازارچه است.

وی، هدف اصلی کنسیرسیوم را صادرات و واردات محصولات به صورت قانونی اعلام کرد و گفت: حجم زیادی از سنگ های قیمتی به صورت قاچاق وارد کشور می شود که اصلاً مورد نیازمان نیست، از سوی دیگر حجم بالای سنگ های مورد نیاز نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و سنگ های قیمتی اصفهان تاکید کرد: به طور قطع ایجاد این کنسرسیوم، موجب ایجاد بستری قانونی برای واردات و صادرات خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنرهایی خفته در تراش سنگ و حجم تراشی وجود دارد که عملی نشده و دیده نشده است، اظهار کرد: هدف نخست این بازارچه آموزش و بروزرسانی و هدف دوم آن داشتن مکانی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ قیمتی برای صادرات به کشورهای خارجی است، چراکه محصولات ما از همان استخراج سنگ در معادن تا تراش آنها در ایران تولید می شود.

حبیب الهی با یادآوری اینکه در بستر آموزش معضلاتی داریم، تصریح کرد: تجمیع تمام فعالان حوزه سنگ های قیمتی در یک محل، باعث ایجاد رقابت خواهد شد، همچنین کنسرسیومی با رویکرد نظارتی می تواند برای موضوع صادرات وارد عمل شود.

وی با اعلام اینکه برای ایجاد بازارچه سنگ های قیمتی، دولت هیچ حمایت مادی نداشته و حمایت ها تنها معنوی است، ادامه داد: اعضایی که تمایل به سرمایه گذاری در این مجموعه دارند، بعد از ثبت نام و دریافت محل بر اساس سیاست های کنسرسیوم فعالیت خواهند کرد.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و سنگ های قیمتی اصفهان، هدف دیگر این کنسرسیوم، فعال کردن بخش روستایی و سرپرست خانوارها، بهزیستی و مناطق محروم در پروژه تولید است و قرار است بعد از فعال شدن هر واحد در کنسرسیوم، حداقل ۱۰ شغل را در مناطق روستایی و محروم ایجاد کند و موجب اشتغال ۲۵۰۰ نفر طی پنج سال شود.

وی با تاکید بر اینکه برای بخش اکتشاف معادن کارگروهی در وزارت صمت با نام ستاد سنگ های قیمتی به ریاست معاونت ایمیدرو تشکیل شده است، گفت: این کارگروه در زمینه اکتشاف و استخراج معادن سنگ های قیمتی نقشه ای تهیه کرده و قرار است پتانسیل مناطق مختلف با کانی های قیمتی را معرفی کند.

به گفته حبیب الهی، کارگروه سنگ های قیمتی در سطح کشور، شامل نماینده ولی فقیه، سازمان ایمیدرو، سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری، اتاق بازرگانی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت، انجمن های خصوصی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار