پیمانه اقتصادی؛
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
کد خبر: ۸۱۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲ 13 January 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایین‌ترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۲۰۲۰ ثبت شد، پایان موج سواری نفت از التهابات ژئوپلیتیکی، طلای سیاه بنای تغییر رویه ندارد، رشد سهام آسیایی با نزدیک شدن به امضای توافق تجاری، مشوق‌های صادراتی چین برای مصر، اخذ مالیات از خودرو‌های گران قیمت چه تاثیری بر بازار دارد؟ و افت اندک قیمت دلار در صرافی‌های بانکی را در بر دارد.

پایین‌ترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۲۰۲۰ ثبت شد

قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز جمعه (۲۰ دی‌ماه) با کاهش بیش از ۲ دلاری (۶۷ دلار و ۴ سنت) نسبت به مدت مشابه هفته پیش به پایین‌ترین سطح از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون رسید.

پایان موج سواری نفت از التهابات ژئوپلیتیکی

بهای معاملات نفت روز دوشنبه که از تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه کاسته شد و سرمایه گذاران به امضای قرارداد تجاری میان آمریکا و چین متمرکز شدند، تغییر چندانی نداشت. بهای معاملات آتی نفت برنت دو سنت کاهش یافت و به ۶۴ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه سنت افزایش یافت و به ۵۹ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید.

طلای سیاه بنای تغییر رویه ندارد

شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" نوشت: با تنشهایی که پس از اقدام تروریستی آمریکا و پاسخ کوبنده ایران به وجود آمد، بازارهای نفت روی ریسک جدیدی حساب باز کردند اما تا زمانی که التهابات ژئوپلیتیکی روی جریان عرضه نفت تاثیر نگذارد، بازار واکنشی نخواهد داشت و ریسک نزولی در انتظار قیمتهای نفت است و اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت به منظور نگه داشتن قیمت نفت برنت در حدود ۶۰ دلار تحت فشار قرار می‌گیرد.

جولان نقدینگی سهامداران برای فتح ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی

بورس تهران در حالی از روز شنبه روند صعودی را در پیش گرفته است که در معاملات هفته گذشته، تحت تاثیر ریسک های سیاسی و رفتار هیجانی سهامداران، با سقوط بیش از 30 هزار واحدی نماگر کل مواجه شده بود. حال به نظر می رسد با عبور از هیجان منفی حاکم بر بازار هفته گذشته، شاهد حضور پررنگ سهامداران خُرد در بازار سهام هستیم. هجوم دوباره معامله‌گران این نوید را می‌دهد که نماگر سهام می‌تواند نه تنها رکوردهای پیشین خود را پس بگیرد، بلکه ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی را نیز درصورت عدم بروز ریسکی غیرمنتظره فتح کند. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه بیست و سوم دی ماه 98)، با افزایش 16388 واحدی معادل 4.36 درصد به رقم 392 هزار و 38 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 151 واحدی به رقم 5 هزار و 45 واحد رسید.  معامله‌گران بورس امروز 8 میلیارد و 275 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 520 هزار و 30 نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 930 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

۱۵ میلیون تومان ناقابل، سقف پاداش مدیران شرکت‌های دولتی/ جولان نقدینگی سهامداران برای فتح ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی/ جریمه پزشکانی که دستگاه کارتخوان نصب نکنند/ پراید ۵۸ میلیون تومان شد!

رشد سهام آسیایی با نزدیک شدن به امضای توافق تجاری

روز دوشنبه، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر امضای فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا هستند، اکثر شاخص‌های سهام آسیایی رشد کردند. قرار است چهارشنبه این هفته، رئیس‌جمهور ترامپ و مقامات چین فاز اول توافق تجاری مورد انتظار بین دو کشور را امضا کنند تا به اختلافات تجاری بلندمدت خود پایان دهند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون در نظر گرفتن سهام ژاپن، ۰.۴۹ درصد بالا آمد. نیکی ژاپن ۰.۴۷ درصد رشد کرد. کامپوزیت شانگهای ۰.۴۶ درصد بالا آمد، در حالی‌که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۰۲ درصد جهش کرد. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۰۴ درصد جهش کرد، اما ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۳۷ درصد افت کرد. وزارت تجارت چین اعلام کرد که امروز معاون نخست‌وزیر چین، هیو لی، به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده چین به واشنگتن خواهد رفت و تا ۱۵ ژانویه آنجا خواهد بود.

مشوق‌های صادراتی چین برای مصر

نماینده و فرستاده نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، در قاهره، شرکت‌های مصری را به حضور پررنگ‌تر در نمایشگاه امسال شانگهای دعوت کرد تا از این شانس برای افزایش صادرات خود به بازار چین استفاده کنند. لیو فوژو، معاون مدیر کل نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، در اجلاسی که به منظور معرفی و تبلیغ سومین دوره این نمایشگاه در قاهره برگزار شده بود، گفت: واردات عظیم چین با بهبود و تقویت جهانی‌سازی اقتصاد، ارتباط مستقیم دارد. او گفت: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین نشان‌دهنده گام‌های شفاف و مداوم چین در راستای باز کردن هرچه بیشتر بازار چین به روی جهان است و این نه تنها با وارد کردن کالا، بلکه با واردات خدمات انجام خواهد شد. او ادامه داد: در ۱۵ سال آینده چین کالاهایی به ارزش ۳۰ تریلیون دلار و خدماتی به ارزش ۱۰ تریلیون دلار وارد خواهد کرد. او گفت: چین و مصر بازارهای گسترده‌ای دارند که این فرصت‌هایی برای همکاری اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تبادلات تجاری بیشتر، ایجاد می‌کند.

۱۵ میلیون تومان ناقابل، سقف پاداش مدیران شرکت‌های دولتی

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای پاداش هیات مدیره شرکت‌های دولتی سقف تعیین کرد.

طبق این مصوبه حداکثر سقف پاداش سالانه تعیین شده نباید از 10 برابر حداقل حقوق شورای عالی کار بیشتر باشد. براین اساس نمایندگان در بند الحاقی به جزء 1 بند ه تبصره 2 لایحه بودجه 99 مصوب کردند: پرداخت هرگونه پاداش سالانه به اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکتهای مشمول این جزء با رعایت ماده 84 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 و نیز پرداخت هر گونه مزایا به رؤسا و مدیران این شرکتها از شهریورماه 1399 منوط به انجام کامل تکالیف این جزء خواهد بود و در غیر این صورت پرداخت وجوه مذکور در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب میشود. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد شرکتهای موضوع این جزء را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. به نقل از فارس؛ حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار برای سال 98 حدود 1.5 میلیون تومان است براین اساس حداکثر پاداش اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی نباید بیش از 15 میلیون تومان باشد.

اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت چه تاثیری بر بازار دارد؟

دبیر انجمن قطعه‌سازاندرباره مصوبه مجلس در خصوص اخذ مالیات از خودروهای بیش از یک میلیارد تومان اظهار داشت: تاثیر این موضوع بر بازار خودرو بسیار ناچیز و کم است زیرا تنها کمتر از یک درصد از خودروهای داخل کشور بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند. در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون خودرو در سطح کشور در حال تردد هستند و بنا بر آماری که سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرده، تنها ۶۲ هزار خودرو از این تعداد بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند که رقم ناچیزی است. وی خاطرنشان کرد: اخذ مالیات از خودروهای بیش از یک میلیارد تومان خبری نیست که ما را نگران یا خوشحال کند زیرا گوشه بسیار کوچکی از بازار در اختیار اینگونه خودروهاست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: دولت برای جبران کسری بودجه خود در سال آینده که عمدتا ناشی از عدم فروش نفت است، در تلاش است تا پایه‌های جدید مالیاتی وضع کند که مالیات بر خودروهای گران قیمت و لوکس نیز بخشی از این موضوع است. نجفی منش اظهار داشت: با این حال به نظر نمی‌رسد که تصمیم دولت و مجلس برای اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد زیرا که ۹۹ درصد خودروهای در حال تردد در کشور کمتر از یک میلیارد تومان قیمت دارند. /ایبنا

افت اندک قیمت دلار در صرافی های بانکی

در معاملات امروز بازار ارز، با توجه به کاهش ریسک های سیاسی و افت تقاضای کاذب، شاهد افت شاخص ارزی هستیم. به گونه ای که دلار در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 12920 تومان از مردم خریداری شده و با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، به نرخ 13020 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز، به نرخ 14520 تومان از مردم خریداری شده و به قیمت 14620 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

نرخ سکه به ۴ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان رسید

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (دوشنبه) با رشد حدود ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای چهار میلیون و ۷۷۵ هزار تومان فروخته شد. بر این اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز به بهای چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۰۲ هزار تومان به فروش رسید.

جریمه پزشکانی که دستگاه کارتخوان نصب نکنند

محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت و گویی اظهار داشت: تاکنون حدود نیمی از پزشکان در سامانه ثبت نام کرده اند و امیدواریم مابقی نیز اقدام به ثبت نام کنند. وی افزود: اما قطعاً برای پزشکانی که از قانون تمکین نمی‌کنند جرایم لازم پیش بینی شده است. یکی از این جرایم آن است که پزشکانی که دستگاه کارتخوان را نصب نکنند ۲ درصد درآمدشان به عنوان جریمه اخذ خواهد شد، همچنین این پزشکان از تسهیلات مربوطه برخوردار نخواهند شد. مسیحی گفت: مطمئن باشید که ما قطعاً به شیوه‌های مختلف و با مراجعه به داده‌هایمان سعی می‌کنیم به مالیات واقعی پزشکان دسترسی داشته باشیم. /مهر

چینی‌ها به‌دنبال یک برند لوکس خودروسازی

براساس اعلام منابع آگاه به روزنامه فایننشال تریبون، شرکت اتومبیل‌سازی جیلی چین در حال مذاکره با شرکت آستون‌مارتین و مدیریت و سرمایه‌گذاران آن است تا بتوانند بخشی از سهام این برند لوکس خودروساز را خریداری کند. این خبر حدود یک ماه پس از آن اعلام شد که مقامات آستون مارتین اعلام کردند در مراحل ابتدایی مذاکرات با سرمایه‌گذاران احتمالی هستند تا بتوانند سرمایه‌های جدیدی را برای توسعه کسب‌و‌کار خود فراهم کنند. در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، آستون مارتین از کاهش ۵۰ درصدی سودآوری خود بنابر دلیل کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا خبر داد. با این حال یک سخنگوی آستون مارتین از واکنش و اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرد. جیلی نیز هنوز این خبر را تایید نکرده است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ این منبع آگاه همچنین افزود: شرکت دایملر آلمان نیز که دارای پنج درصد از سهام آستون مارتین است از تلاش‌های این خودروساز بریتانیایی برای اطمینان از سرمایه‌های مورد نیازش در آینده حمایت کرده است.

پراید ۵۸ میلیون تومان شد!

قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز 1398/10/23 به‌شرح زیر است: (منبع: تسنیم)

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سایپا 111

39،941،000

58،000،000

2

قیمت سایپا 131

37،641،000

52،000،00

3

قیمت سایپا 151

40،330،000

60،000،000

4

قیمت تیبا

46،443،000

66،500،000

5

قیمت ساینا

55،960،0000

69،000،000

6

قیمت کوئیک اتوماتیک

69،000،000

114،000،000

7

قیمت چانگان

155،000،000

215،000،000

8

قیمت سراتو 2000

295،000،000

 340،000،000

9

قیمت استپ وی اتوماتیک

توقف تولید

 241،000،000

10

قیمت رنو پارس تندر

84،200،000

163،000،000

11

قیمت برلیانس H330

---

148،000،000

12

قیمت برلیانس H320 (اتوماتیک)

---

173،000،000

13

قیمت تیبا 2

51،603،000

68،000،000

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار