استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است و جغرافیای متنوع و گسترده ای دارد.بر اساس ساختار طبیعی استان، اکوسیستم های ویژه ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی به وجود آمده است که مهم ترین آن ها به شکل جنگل ها و مراتع خودنمایی می کنند.
کد خبر: ۸۱۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 14 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  استان آذربایجان غربی از طرف شمال و شمال شرق با جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از جنوب با استان کردستان و از شرق با استان آذربایجان شرقی و زنجان همسایه است. بر اساس آخرین آمار تقسیمات کشوری این استان دارای ۱۲ شهرستان، ۲۸ بخش، ۱۴ شهر، ۱۰۳ دهستان و ۳۲۲۷ روستای دارای سکنه می باشد و مرکز آن شهرستان تاریخی ارومیه است. استان آذربایجان غربی دارای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی است که در اینجا ۴ جاذبه گردشگری این استان را معرفی خواهیم کرد.

دریاچه ارومیه

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی/دریاچه ارومیه، غار سهولان مهاباد، دریاچه مامیشو ارومیه، آبشار شلماش سردشت

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین تالاب آذربایجان غربی دارای مناظر و طبیعت بکر و زیبایی است که گردشگران را فرا می‌خواند. آذربایجان غربی دریاچه ارومیه را به عنوان بزرگ‌ترین تالاب در خود جای داده است و در حال حاضر یکی از پدیده‌های طبیعی، اقتصادی و گردشگری مهم در منطقه محسوب می‌شود. این دریاچه در ارتفاع ۱۲۶۷ متری از سطح دریا واقع شده و طول آن حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۵ تا ۵۰ کیلومتر متغیر است و عمق متوسط آن را ۵۰ تا ۶۰ متر تخمین زده‌اند. آب دریاچه ارومیه بی‌نهایت شور بوده و به دلیل کم‌آبی و خشکسالی میزان نمک آن از حد طبیعی فراتر رفته است و این امر سبب عدم یخ‌زدگی این دریاچه شده است. قابلیت‌های گردشگری دریاچه ارومیه را می‌توان بر اساس وجود جزایر متعدد، پوشش‌های گیاهی مختلف و حیات وحش موجود در آن دانست چرا که این دریاچه دارای ۱۰۲ جزیره و صخره سنگی بوده و چشم انتظار گردشگران و مسافران است. جزایر کبودان، اشک، اسپیر، آرزو و اسلامی از جمله این جزایر است که پوشش گیاهی متنوع و حیات وحش را در خود جای داده است.

غار سهولان مهاباد

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی/دریاچه ارومیه، غار سهولان مهاباد، دریاچه مامیشو ارومیه، آبشار شلماش سردشت

در میان همه مردم، غارها از جمله مکان های اسرارآمیز گردشگری محسوب می شوند. غار سَهولان نیز از جمله غارهای بزرگ و مهم ایران به شمار می رود و با ۴۶ درجه طول شرقی و ۳۶ درجه عرض شمالی، در نزدیکی شهر مهاباد و بوکان قرار دارد. این غار تاریخی با ساختاری خاکی، سنگ آهک و آبی، قدمتی در حدود ۷۰ میلیون سال دارد و به اواخر دوره کرتاسه باز می گردد. سهولان واژه ای کردی و به معنای یخبندان است و اشاره به زمستان های طولانی این منطقه دارد. همچنین به دلیل زیست کبوترهای فراوان در آن، بومیان این منطقه آن را با نام کونه مالان یا کونه کبوتر به معنای لانه کبوتر می شناسند. دریاچه غار سهلوان در ارتفاع ۱۷۵۱ متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد و عمق برخی از نقاطش به ۶۲ متر می رسد. این غار بزرگ دارای مساحتی در حدود ۲۰۰۰ هکتار است و تا به حال نزدیک به ۳۰۰ متر خشکی و ۲۵۰ متر از مسیر آبی آن کشف شده است. با ورود به فضای داخلی، متوجه هوایی بسیار خنک و مرطوب با دمای حدود ۵_۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت ۷۰_۸۰ درصد می شویم و هرچه به سطوح پایین تر حرکت کنیم این میزان خنکی بیشتر می شود. دریاچه غار سهولان تا به حال به ۴ بخش تقسیم شده و از دریاچه چهارم به بعد حدود ۲۰۰ متر دیگر نیز کشف شده است، با این حال به دلیل تاریک و باریک بودن فضا گردشگران نمی توانند از این منطقه بازدید کنند. با عبور از این دریاچه ها مناظری همچون آب های بکر و قندیل های آهکی با شکل های متنوعی همچون خوشه انگور، پروانه، پا فیل، عروس دریایی و دیگر اشکالاتی از این قبیل، قابل رویت است. تا پیش از قرن گذشته تنها افراد محلی از وجود غار سهولان خبر داشتند تا اینکه در سال ۱۲۷۵ خورشیدی، ژاک ژان ماری دو مورگان باستان شناس فرانسوی به همراه بومیان این منطقه مسیری آبی در آن غار یافتند و طراحی از آن کشیدند که با شکل امروزه آن تشابهات بسیاری دارد. این غار در سال ۱۳۷۹ به ثبت میراث طبیعی ایران رسید و امروزه همچون غار علیصدر از غارهای سرشناس ایرانی در جهان به شمار می رود.

دریاچه مارمیشو ارومیه

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی/دریاچه ارومیه، غار سهولان مهاباد، دریاچه مامیشو ارومیه، آبشار شلماش سردشت

می توان از دریاچه مارمیشو به عنوان بهشت گمشده شمال غرب ایران نام برد. دریاچه ای دیدنی و حیرت انگیز که در شمال غربی ایران قرار گرفته و به لطف قرار گرفتنش در قلب رشته کوه های مارمیشو دارای تصویر و چشم اندازی خیره کننده و نفس گیر می باشد. این معجزه بی بدیل طبیعت با فضایی مملو از آرامش انواع گونه های گیاهی موجود در مارمیشو و غرب ارومیه را در دل خود جای داده است. شاهکاری خیره کننده از طبیعت که زیستگاه گونه هایی متفاوت از جانوران مانند ماهی قزل آلا و گیاهانی نظیر درخت بید، بلوط، صنوبر، گون، لاله کوهی و زنبق وحشی است. آب دریاچه همانند بسیاری از دریاچه های دیگر کشور از نزولات جوی و چشمه های طبیعی تامین می گردد. منطقه مارمیشو به دلیل شرایط جوی خاصش دارای بستری مناسب برای پرورش و رویش انواع گیاهان است، گیاهانی متعدد که زمینه های لازم برای رشد و پرورش زنبور عسل فراهم می آورد. از این رو عسل این منطقه با عطر گل های وحشی بسیار معروف است و همانندش کمتر یافت می شود. می توان از این دریاچه به عنوان زمردی درخشان در حلقه ای سبز رنگ نام برد، زمردی بی بدیل که احاطه شدنش با درختان و گیاهان سرسبز و بی نظیر خالق تصویری رویایی و بهشت گونه شده است. البته جذابیت این شاهکار خلقت در فصل بهار، تابستان و پاییز به اوج خود می رسد، زمانیکه دریاچه در رنگ های زیبایی به صورت رویاوار غرق شده و باور واقعی بودنش دشوار است. این دریاچه در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه، در میان رشته کوه های مارمیشو نزدیک به مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است. دسترسی به روستای مارمیشو از حاشیه رودخانه نازلوچای در غرب ارومیه و بعد از عبور از روستاهای پسان، بانی و هلانی امکان پذیر خواهد بود.

آبشار شلماش سردشت

معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی/دریاچه ارومیه، غار سهولان مهاباد، دریاچه مامیشو ارومیه، آبشار شلماش سردشت

آبشار خروشان شلماش در میان دره سرسبز مراغان خود نمایی می کند. این آبشار از ۳ رودخانه کوچک سرچشمه گرفته و در نهایت به رودخانه زاب می ریزد. لازم به ذکر است که رودخانه زاب با گذر از روستاهای آلمان و شلماش بر روی گسل فرعی این ۲ دهکده واقع شده است. در زبان کردی به سنگ بزرگ شلماش گویند و علت نامیدن این چشمه به اسم شلماش، جاری شدن آن از میان کوهی سنگی است. آبشار پلکانی شلماش از ۳ طبقه تشکیل شده است و هر یک از آن ها ارتفاع های متفاوتی دارند. در ابتدا با نزدیک شدن به آبشار، تنها بخشی از طبقه اول آن قابل مشاهده است و برای دیدن بخش های مرتفع تر آبشار بایستی از پله های منتهی به دره سرسبز آن بالارفت. آبشار شلماش با قرارگیری در طبیعتی سرسبز، منظره چشم نوازی را به وجود آورده و از سکوت و آرامش بالایی برخوردار است. فصل بهار بر روی دامان کوه های اطراف شلماش لباسی از گل های رنگارنگ می پوشاند و آبشار لبریز از آب می شود، اما تا نمیه اول اردیبهشت ماه، خنکای زمستان در آن پیوسته ثابت می ماند. اگر قصد سفر به این منطقه خوش آب و هوا را دارید نیمه دوم بهار و فصل تابستان می تواند بهترین اوقات محسوب شوند. برای رسیدن به آبشار شلماش از طریق روستای سردشت تنها کافی است از مسیر کوتاه و آسفالت شده آن عبور کنید و از طبیعت اطراف جاده لذت ببرید.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار