رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت اعلام کرد
رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت گفت: در حوزه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار در بخش صادرات و ۴۰۰ میلیون دلار در بخش واردات کار شده است.
کد خبر: ۸۱۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 14 January 2020

به گزارش تابناک ، مهشید نیاززاده در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان، با اشاره به سابقه بیش از ۶۰ سال صنعت تاسیسات در کشور، اظهار کرد: ایران در آسیا بعد از ژاپن، کره، ترکیه، چین و هند در رتبه پنجم در این حوزه قرار دارد. همچنین ایران بر اساس اطلاعات ترندمپ در زمینه واردات رتبه ۵۰ و در زمینه صادرات در رتبه ۸۳ قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همت شرکت های داخلی این رتبه بهبود یابد و برگزاری این نمایشگاه ها الگویی برای سایر شهرها باشد.

، رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت با بیان اینکه صنایع متعددی از جمله هتلداری، بیمارستان، صنایع غذایی و دارویی به صنعت تاسیسات وابسته هستند، تصریح کرد: اکثر استان ها از جمله تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، خراسان رضوی، البرز و قزوین در این نمایشگاه حاضر هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه در سطح کشور فعال است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال بالای ۵۰ هزارنفر را فراهم کرده اند، افزود: عمق ساخت در کشور در محصولات گرمایشی بالای ۹۰ درصد و عمق ساخت در کالاهای سرمایشی و گرمایشی بالای ۷۰ درصد است.

نیاززاده از برگزاری نمایشگاه میز ساخت داخل در مورد تاسیسات در بهمن ماه در تهران خبر داد و گفت: میز ساخت داخل در صنایع بسیاری مانند پتروشیمی و خودرو فعال است. امیدوارم بتوانیم عمق ساخت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات بازار هدف حوزه CIS و همسایگان هستند و صادرات اندکی نیز به اروپا به خصوص اسپانیا و ایتالیا انجام می شود که مهمترین اقلام صادراتی یخچال های ویترینی، فن پکیج رادیاتور و دیگ های چدنی هستند. همچنین در پروژه های عراق نیز بسیاری از واحدها تولیدکنندگان چیلر و هواساز هستند.

رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت با اشاره به رشد صادرات در سال ۹۷، گفت: سال گذشته حدود ۴۰ میلیون دلار در بخش واردات و ۴۰۰ میلیون دلار در بخش صادرات انجام شده است که ۳۰ درصد آن شامل اجزا و قطعاتی مانند کمپرسور و سهم تامین بازار داخل بالای۷۰ درصد است.

وی سبد تاسیسات کشور را حائز اهمیت دانست و افزود: امکان پیشرفت این حوزه فراهم است، زیرا بازار مناسبی در کشور و اطراف ما وجود دارد، علاوه بر این نیروهای تحصیل کرده بسیار زیادی در کشورمان وجود دارد که این افراد می توانند آرندی را افزایش دهند و ارزش افزوده در صنعت را بالا ببرند، همچنین ایران مناطق آب و هوایی متنوعی دارد  و می توانیم از این فرصت ها در کشور به خوبی استفاده کنیم.

نیاززاده گفت: بعد از ترکیه جایگاه دوم را در منطقه داریم و امید است تا افق ۱۴۰۴ به مقام نخست برسیم، همچنین به واسطه تکمیل زنجیره تامین و تعمیق ساخت داخل میزان ارزبری را کاهش دهیم و بتوانیم بازارهای جدید صادراتی پیدا کنیم و با افزایش خدمات پس از فروش، مصرف گازهای مخرب در کشور کاهش یابد.

وی اظهار کرد: برای تحقق این اهداف باید چالش ها شناخته و بسیاری از مشکلات در داخل کشور حل شود. به همین منظور کمیته ای در وزارت صنایع ایجاد شده و از همه خواستار مشارکت در این کمیته هستیم.

رئیس گروه صنایع حرارتی و برودتی وزارت صنعت معدن تجارت با تاکید بر ضرورت گمرک تخصصی در صنعت تاسیسات، گفت: متاسفانه بسیاری از استانداردهای ما به روز نیستند. علاوه بر آن به دلیل مشکلات تحریم در دریافت سرتیفیکیت های جهانی دچار مشکل هستیم، به همین منظور تولیدکنندگان دچار مشکل می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار