توجه به‌موقع به بیماری آلزایمر به احتمال زیاد می‌تواند وقوع این بیماری را به تاخیر بیندازد یا مانع وقوع آن شود.
کد خبر: ۸۱۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ 16 January 2020
 
 			 				 					بیماری آلزایمر را جدی بگیریم

 

به گزارش تابناک، مهرداد خوانساري، مدير اجرايي انجمن دمانس و آلزايمر ايران طی یادداشتی که در اعتماد منتشر شده نوشت: دمانس مجموعه‌اي است از بيماري‌ها و به صورت كلي مي‌توان گفت دمانس يك سندرم است. هر سندرمي متشكل از علائم و نشانه‌هاي مختلف است و اين مجموعه سندرم دمانس خود به بيماري‌هاي ديگري انشقاق پيدا مي‌كند كه مهم‌ترين آنها بيماري آلزايمر است. دمانس را بيماري از بين رفتن و اختلالات ذهني مي‌دانند كه طي اين بيماري، مشكلي در سيستم ذهني فرد به وجود مي‌آيد و خود را در يادآوري و ديگر فعاليت‌هاي ذهن، شناخت و حافظه نشان مي‌دهد. آلزايمر گسترده‌ترين بخش سندرم دمانس است و افراد بسياري كه به دمانس مبتلا مي‌شوند، به بيماري آلزايمر هم مبتلا مي‌شوند.

پيش‌بيني شده كه بيماري آلزايمر به‌طور كلي در سن 65 سال خود را نشان مي‌دهد و حدود 40درصد افراد بالاي 65 سال امكان ابتلا به اين بيماري را دارند. اما لزوما سالمندي همراه با آلزايمر نيست و آلزايمر بيماري سالمندي نيست، بلكه اين بيماري مي‌تواند به آرامي از ابتداي كودكي در ما شكل بگيرد. ضربه‌هايي كه به سر مي‌خورد، ممكن است در آينده امكان ابتلا به اين بيماري را افزايش دهد. اما واضح است كه از سنين 40 سال به بعد، برخي علائم در افراد مشاهده مي‌شود كه اگر اين علائم از همان ابتدا جدي گرفته شوند، امكان پيشگيري از بيماري آلزايمر بالا مي‌رود.

تغيير سبك زندگي در اين برهه زماني بسيار اهميت دارد. علاوه بر آن افراد بايد بتوانند بيماري‌هاي زمينه‌اي خود مثل ديابت، پرفشاري خون، افزايش كلسترول خون و ديگر بيماري‌هاي زمينه‌اي را كنترل كنند. توجه به‌موقع به بيماري آلزايمر به احتمال زياد مي‌تواند وقوع اين بيماري را به تاخير بيندازد يا مانع وقوع آن شود. يكي از اقدامات اين انجمن آلزايمر تلاش براي تهيه سند جامع دمانس با همكاري وزارت بهداشت است. چنانچه اين سند تصويب شود، اين بيماري در سطوح گسترده‌تري مورد توجه قرار خواهد گرفت و اين احتمال هم مي‌رود كه با تخصيص رديف بودجه به درمان و مراقبت از اين بيماران، داروهاي خاص اين بيماري هم تحت پوشش بيمه قرار بگيرد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار