کد خبر: ۸۱۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 18 January 2020

سعید شهند روز شنبه افزود: در رایزنی با اکثر شهرداری‌های استان درصدد چاره‌جویی در این زمینه هستیم تا از به هم ریختگی در انباشت و دفع زباله‌ها و پسماندهای شهری جلوگیری شده و محیط زیست استان اردبیل بیشتر از این صدمه نبیند.

وی اضافه‌کرد: اداره کل محیط زیست استان اردبیل روی موضوعات پسماند، فاضلاب شهری و همچنین انتشار بوی نامطبوع و گرد و غبار با حساسیت ورود کارشناسی و تخصصی داشته تا به تدریج آسیب‌ها و دغدغه‌ها در این زمینه رفع شود.

او گفت: در کنار این امر با همکاری آب و فاضلاب شهری و روستایی تلاش بر این است تا ایستگاه‌ها و محل پایش فاضلاب مورد توجه قرار بگیرد تا ورود فاضلاب خطرات زیست محیطی و آلودگی‌های پیرامون شهرها و روستاها را تهدید نکند.

شهند بیان‌کرد: کارخانه‌های فعال در استان موظف به رعایت مقررات زیست محیطی بویژه در تجهیز واحدهای خود به دستگاه‌های پایش آلودگی هوا هستند تا خطرات و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه از بین برود.

وی به شناسایی چندین کانون ریزگرد و هفت کانون انتشار بوی نامطبوع در اردبیل اشاره کرد و افزود: برای شناسایی و رفع این مشکلات تلاش می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین از تلاش برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های استان در یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت خبر داد و افزود: احیای دریاچه نئور و چندین تالاب دیگر در دستور کار بوده و با نظارت تیم‌های کارشناسی در حال انجام است.

شهند با بیان اینکه برنامه‌های هفته هوای پاک از ۲۷ دی تا ۳ بهمن ماه در راستای فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و اشاعه این فرهنگ برگزار اجرا می‌شود، گفت: برنامه‌های متنوعی با شعار "هوای پاک؛ اقدام و عمل" در استان برگزار می‌گردد.

او با اشاره به تنوع زیستی بالای محیط زیست اردبیل بیان‌کرد: هم‌اکنون ۱۴۰ هزار هکتار از مناطق به وسعت ۷.۸ درصد مساحت استان در عرصه‌های طبیعی از جمله منطقه حفاظت شده آق‌داغ، منطقه حفاظت شده مغان و منطقه حفاظت شده نئور توسط حافظان محیط زیست حفاظت می‌شود.

وی افزود: ۱۲ تشکل زیست محیطی نیز بعنوان سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار محیط زیست در این امر خطیر فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت بالای هوای پاک گفت: بر اساس مطالعات انجام شده برای آلایندگی هوا سه منبع مهم ذکر شده که ۶۰ تا ۸۰ در صد آلودگی هوا توسط وسایط نقلیه عمومی و خودروها بعنوان آلاینده‌های متحرک بوده و استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی، دوچرخه و پیاده‌روی می‌تواند کمک شایانی به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا باشد.

او ادامه‌داد: بیش از ۱۲ درصد بار آلودگی هوا ناشی از صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی است که این صنایع توسط سازمان حفاظت محیط زیست پایش و نظارت می‌شوند و ۳۲ درصد سایر آلاینده‌ها از جمله مشکل گرد و غبار و سایر عوامل می‌باشد.

دبیرکار گروه مقابله با آلودگی هوا و گرد و غبار استان اردبیل گفت: در این استان مشکل خاصی در زمینه آلودگی هوا نداریم و تا این مدت از سال جاری هوای شهر اردبیل ۲۵۴ روز پاک و ۲۰ روز سالم اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در استان ۷۸۰ واحد تولیدی و صنعتی و خدماتی فعال بوده و یک واحد بعنوان صنایع آلاینده شناسایی شده، افزود: در سال جاری ۱۱۸۰ مورد پایش زیست محیطی توسط کارشناسان محیط زیست برای واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در استان صورت گرفته و ۳۰۰ مورد نیز اخطاریه زیست محیطی صادر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار