مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامناسب خودکشی در استان، گفت: در حال حاضر نرخ خودکشی استان ۱۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بالاتر از میانگین جهانی و کشوری است.
کد خبر: ۸۱۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 19 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر فاطمه رضوان مدنی، در تشریح اقدامات بهزیستی در بحث پیشگیری از خودکشی، با بیان اینکه خودکشی یکی از 10 علت اصلی مرگ در جهان محسوب می‌شود گفت: سالانه 20 میلیون نفر در جهان اقدام به خودکشی می‌کنند و در این بین سالانه یک میلیون خودکشی موفق داریم.

وی افزود: بر اساس آمار اعلامی سازمان بهداشت جهانی نرخ خودکشی در جهان سالانه 11.5 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت است که خوشبختانه در کشور ما این آمار به نسبت پایین است.

رضوان مدنی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده در سال 2000 نرخ خودکشی در ایران 6.6 در هر 100 هزار نفر بوده که متاسفانه در سالهای آتی این آمار افزایش یافته و در سال 2017 به 9.9 نفر در هر 100 هزار نفر رسیده است.

این مسئول با اشاره به آمار بالای خودکشی در غرب کشور و استان کرمانشاه گفت: متاسفانه نرخ خودکشی در استان 12 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت و بالاتر از میانگین کشوری و جهانی است.

وی افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته کرمانشاه جزو چهار استان اول کشور در بحث نرخ بالای خودکشی است.

وی با بیان اینکه خودکشی فقط اقدام به خودکشی یا خودکشی موفق نیست، گفت: در زمینه این آسیب ما طیف خودکشی داریم که شامل میل و آرزوی مرگ، افکار خودکشی، رفتارهای خودکشی، طرح اجرای خودکشی، اقدام به خودکشی و در نهایت خودکشی کامل و موفق است و باید برای هر یک از مراحل پیش از خودکشی راهکار و برنامه پیشگیری داشته باشیم.

رضوان مدنی تاکید کرد: خودکشی خط آخر است و طیفی از عوامل خطر قبل از آن وجود دارد که اگر به موقع شناسایی و رفع شوند، می‌توان از خودکشی پیشگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، مصرف الکل، سابقه اعتیاد، خانواده خشن، کم توجهی به فرزندان، ضعف روابط عاطفی در خانواده، طلاق، مرگ عزیزان، وجود رفتارهای ضداجتماعی در خانواده و ... را از جمله عوامل اجتماعی خطر خودکشی عنوان کرد.

وی افزود: عوامل خطر روانپزشکی خودکشی نیز شامل بیقراری، رفتار پرخاشگرانه، رفتار بی ثبات و ... است که می تواند نقش موثری در خودکشی داشته باشد.

رضوان مدنی در ادامه با اشاره به ورود بهزیستی به بحث مقابله با خودکشی در 10 سال گذشته، گفت: مراکز و موسسات بسیاری را برای مقابله با خودکشی از جمله مراکز پیشگیری از آسیب های روانی، پیشگیری از اعتیاد و طرح هایی مانند مداخله در بحران و ... را راه اندازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به تدوین طرح اجتماع محور "پیشگیری از خودکشی در محلات" به تشریح جزییات این طرح پرداخت و افزود: در این طرح ضمن شناسایی عوامل موثر خودکشی، به دنبال راهکار برای رفع هریک از این خطرات هستیم.

وی افزود: پایلوت طرح در هشت محله از ابتدای مهر ماه اجرایی شده و مدت طرح نیز یک سال و نیم است و اگر اعتبار باشد آماده هستیم این طرح را در 35 محله استان اجرا کنیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار