با حضور شهردار اصفهان در صحن علنی شورا صورت گرفت؛
شهردار اصفهان امروز با حضور در شورای شهر اصفهان لایحه بودجه 5 هزار و 912 میلیارد تومانی شهر اصفهان را برای تصویب به شورای شهر تقدیم کرد.
کد خبر: ۸۱۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ 19 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک اصفهان، قدرت اله نوروزی در یکصد و دهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با ارائه لایحه بودجه سال 99 شهرداری اصفهان، با اشاره به اینکه با تلاش مجموعه شهرداری به ویژه در معاونت برنامه ریزی شهرداری، تغییر در ساختار بودجه براساس ابلاغ وزارت کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: بودجه سال 98 شهرداری اصفهان در پایان سال گذشته و با پیش بینی تحقق صددرصدی تصویب شد و در نیمه اول امسال هم 50 درصد آن محقق شد.
وی ادامه داد: در شش ماهه دوم تا کنون 17 درصد دیگر از بودجه امسال نیز محقق شد و در مجموع می توان گفت، 67 درصد بودجه سال جاری محقق شده است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه تحقق بودجه مناطق 15 گانه شهرداری هم به 75 درصد رسیده است و 5 درصد از برنامه عقب هستند، گفت: 58 درصد از بودجه مرکزی هم محقق شده اما از برنامه عقب است که علت آن هم این است که 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت مازاد بر درآمد بر عهده شهرداری گذاشته شد.
وی بیان کرد: دولت برای چهار شهر در لایحه بودجه امسال هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته بود که این اوراق به توسعه حرم امام رضا، حرم حضرت معصومه، حرم شاهچراغ در شیراز و حرم شاه عبدالعظیم اختصاص یافت و مابقی پنج هزار و 500 میلیارد تومان را بین کلانشهرها و برخی شهرها توزیع کرد.
نوروزی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان توانست از این پنج هزار و 500 میلیارد تومان 700 میلیارد تومان دریافت کند و 200 میلیارد تومان دیگر باید دریافت کند، اظهار کرد: تحقق 58 درصدی بودجه به این دلیل است که این 200 میلیارد تومان تحقق پیدا نکرده است.
وی افزود: البته در بودجه سال 99 دولت اتفاق خوبی نسبت به این موضوع نیفتاده و هشت هزار میلیارد تومان به پنج هزار میلیارد تومان کاهش یافته و چهار شهر هم هنوز برای دریافت اوراق مشارکت باقی است. البته ما تلاش های زیادی کردیم تا در جلسه اخیر شهرداران کلانشهرها در یزد افزایش پنج هزار میلیارد تومان به هشت هزار میلیارد تومان را مورد بررسی قرار دادیم، نمایندگان مجلس باید در این راستا کمک کنند تا هشت هزار میلیارد تومان ثابت بماند تا ما بتوانیم حرم زینبیه را جزو چهار شهر قرار دهیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در این موضوع نقش سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان و مکاتباتی که کردیم بسیار مهم است و امیدواریم صدای ما به آنها برسد تا زینبیه هم جزو شهرهای بهره مند از اوراق مشارکت دولتی قرار گیرد.
وی ادامه داد: با این شرایط در نیمه دوم امسال اتفاقاتی رخ داد که کاری که با سرعت در نیمه اول جلو می رفت دچار چالش شد، رکودی که بر جامعه حاکم شد و حوادثی که در آبان ماه رخ داد این امکان را فراهم نکرد که ما با همان سرعت جلو برویم.
بودجه سازمان ها و شهرداری های مناطق یکپارچه شد
نوروزی بیان کرد: علی رغم اینکه بودجه سال جاری شهرداری 37 درصد افزایش پیدا کرد باز امیدوار بودیم که اصلاح بودجه را به عنوان افزایش درآمدها و تحت عنوان متمم به شورا بیاوریم و بودجه 4100 میلیارد تومانی را افزایش دهیم، اما شرایطی که پیش آمد مانع این کار شد.
وی افزود: با همت مدیران شهرداری و حمایت شورای شهر سال آینده هم بودجه ما 90 درصد محقق می شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه بودجه سال 99 با تغییر و اصلاح ساختار بودجه ریزی آغاز کردیم و حرکت ما به استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است، گفت: به این معنا که اعتبار را به بخشی می دهیم که کار انجام شده است و این نقش مهمی در تحقق بودجه و اجرای پروژه ها دارد.
وی افزود: بودجه سازمان ها و شهرداری ها را یکپارچه کردیم و سازمان های وابسته به شهرداری و شهرداری دیگر چندین بودجه ندارد و یک بودجه دارد و در قالب یک بودجه هم تصویب خواهد شد.
نوروزی بیان کرد: ما به دنبال ارتقای رویکرد مدیریت پروژه هستیم و در راستای حرکت به سوی منطقی سازی و ارتباط دقیق بین برنامه و بودجه پیش رفته ایم.
وی ادامه داد: در راستای سیاستی که در شورا تصویب شد تا مناطق محروم دیگر به کار نبریم و از واژه مناطق کمتربرخوردار استفاده کنیم، در نظر داریم در بودجه سال آتی این مناطق را مورد حمایت جدی قرار دهیم و زیرساخت ها را در این مناطق تقویت کنیم تا سیاست عدالت فضایی در شهر اجرا می شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 99، همگرایی سرانه های عمرانی مناطق 15 گانه را افزایش دادیم، رویکرد ما در بودجه عدالت فضایی بود و این رویکرد اقدام جدیدی است که صورت گرفت.
سیاست اتمام پروژه های نیمه تمام در سال آینده هم دنبال می شود
وی با بیان اینکه ما مجددا روی پروژه های نیمه تمام تمرکز کردیم چراکه از روز اول شورای شهر با مردم میثاق بست که از سرمایه های مردم پاسداری کند، باز ما در راستای همان سیاست بودجه را تدوین کردیم تا پروژه هایی که از دوره های قبل و در دوره ما آغاز شده بود، مسیر تکمیل را طی کند و به ثمر برسد.
نوروزی بیان کرد: برای اجرای طرح ها و همه اقدامات از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم بنابراین اجرای برنامه اصفهان 2020، طرح های گردشگری و پروژه های محرک توسعه با تعامل بخش خصوصی در بودجه دیده شده است که این اقدام یک راهکار برای بهبود وضعیت بودجه، تامین درآمدها و جلب مشارکت بخش خصوصی و مشارکت همگانی در توسعه شهری است.
وی با بررسی وضعیت 5 سال گذشته شهرداری اصفهان تصریح کرد: در سال 95 بودجه شهرداری دو هزار و 650 میلیارد تومان بوده در سال 96 یکصد میلیارد تومان به آن اضافه و به دو هزار و 750 میلیارد تومان رسید، یعنی 3.8 درصد افزایش داشته است. در سال 97 بودجه شهرداری 200 میلیارد تومان افزایش داشت که به سه هزار میلیارد تومان رسید که افزایشی معادل 9.1 درصد داشته است.
افزایش 86 درصدی بودجه 99 شهرداری نسبت به سه سال گذشته
شهردار اصفهان افزود: در سال 98 بودجه شهرداری از سه هزار میلیارد تومان به 4100 میلیارد تومان افزایش یافت که 37 درصد افزایش پیدا کرد و امسال در سال 99 بودجه شهرداری به 5 هزار و 120 میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بودجه سال 99 شهرداری 25 درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در سه سال گذشته بودجه شهرداری 86 درصد افزایش داشته است این درحالی است که در کلانشهرهای دیگر بودجه هشت تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است.
نوروزی افزود: این اقدام تحول بزرگی است در تدوین، تصویب بودجه و جذب درآمد برای شهر است. اگر این اتفاقات نیفتاده بود و وضعیت اقتصادی به اینگونه پیش نرفته بود بودجه امسال نسبت به 100 سال گذشته، عدد صددرصدی را پوشش دهد.
وی بیان کرد: بودجه ما با فاصله بسیار کم حدود شش هزار میلیارد تومان است.
شهردار اصفهان تصریح کرد: ما پروژه های عمرانی شاخص خود را فراشهری تعریف کرده ایم. همان گونه که در دولت پروژه های ملی داریم، در شهرداری هم طرح هایی در این مقیاس داریم، رینگ چهارم، نمایشگاه بین المللی و سالن اجلاس سران طرح هایی با مصرف داخل شهری نیست و پروژه های فراشهری است.
اختصاص 40 درصد بودجه عمرانی شهرداری به طرح های فرامنطقه ای
وی با بیان اینکه 40 درصد از بودجه عمرانی شهرداری به اینگونه طرح ها اختصاص یافته است، اظهار کرد: پروژه های مهم منطقه ای که نام آن را فرامنطقه ای می گذاریم 9 درصد بودجه به این بخش اختصاص یافته است. همچین 5 درصد بودجه به پروژه های منطقه ای اختصاص یافته است.
نوروزی تصریح کرد: اعتبارات مستمر هم در بودجه وجود دارد که این بخش 12 درصد بودجه سال 99 را به خود اختصاص داده است.
وی اعتبارات جاری را 29 درصد از بودجه سال 99 شهرداری عنوان کرد و گفت: سال گذشته نسبت بودجه عمرانی به جاری 68 به 32 بود اما در بودجه سال آینده این نسبت 71 به 29 درصد است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه درآمدها و منابع سازمان ها را در بودجه سال 99 شهرداری اصفهان یکجا ارائه داده ایم، تصریح کرد: درآمد عملیاتی سازمان های شهرداری اصفهان 634 میلیارد تومان است.
وی افزود: در لایحه بودجه سال 99 شهرداری اصفهان، وامی که از خرانه باید بگیریم 65 میلیارد تومان، کمک دولت 61 میلیارد تومان و منابع تعهدی که باید برای آنچه در آینده تعهد می دهد ذخیره کنیم، 32 میلیارد تومان است.
نوروزی با اشاره به اینکه جمع همه این موارد 792 میلیارد تومان برآورد می شود، اظهار کرد: جمع این عدد با پنج هزار و 120 میلیارد تومان، 5 هزار و 912 میلیارد تومان بودجه کل شهر اصفهان برای سال 99 را شامل می شود.
وی افزود: با نظارت شورا بر هزینه کرد بودجه و نحوه تامین درآمدها امیدواریم در سال آینده شاهد رشد و شکوفایی در همه عرصه های شهری، حوزه های اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی، گردشگری، عمرانی و خدماتی باشیم.
شهردار اصفهان تصریح کرد: امروز شهرداری اصفهان، پایلوت حرکت عظیمی است و قرار است شهر در حوزه حمل و نقل از طرف دولت به عنوان پایلوت انتخاب می شود که بعد از تنظیم تفاهم نامه ای در این زمینه با اصحاب رسانه گفت و گو خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار