یازدهمین کارگاه دانش افزایی مدیریت شهری با موضوع محیط‌زیست و شهر در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شد‌.
کد خبر: ۸۱۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 20 January 2020

مژگان جمشیدی، هدایت کننده این کارگاه در ابتدا با بررسی خطر غرق شدن شهر ونیز ایتالیا در دهه‌های گذشته، به تحلیل علل آبگرفتگی شهرهای ایران پس از بارش باران پرداخت و گفت: متاسفانه برنامه‌ریزان و مدیران شهری با دیدگاه اکوسیستمی به شهرها نگاه نمی کنند.

او افزود: شهرها را باید به عنوان یک نظامِ بوم شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و اینگونه نیست که بتوان برای هر معضلی بدون برنامه ریزی، تصمیماتی اتخاذ کرد. نتیجه برنامه‌ریزی های خطی و حکمرانی نادرست در منابع حیاتی و مدیریت شهری امروز مشکلات زیادی را در عرصه محیط زیست در شهرها و در کشور ایجاد کرده که دامنه تاثیرات منفی آنها حتی به حوزه های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی هم سرایت کرده است که آلودگی هوا و فرونشست زمین در تهران تنها نمونه‌ای از این دست معضلات زیست محیطی است.

جمشیدی با طرح موضوع "تراژدی منابع عام" یادآور شد: امروز چه در شهرها و چه در حوزه سرزمین در سراسر کشور شاهد رقابت بین مردم و دولت‌ها بر سر بهره‌برداری بی رویه از منابع حیاتی همچون، آب، خاک، جنگل، دریا و زمین هستیم که این امر گرچه در کوتاه مدت می‌تواند منافع اقتصادی داشته باشد اما در نهایت به نابودی این منابع منجر می شود.

در این کارگاه شرکت کنندگان نیز مهمترین معضلات زیست محیطی شهر تهران را رشد جمعیت، تغییر الگوی مصرف و افزایش تولید زباله و فاضلاب، تخریب عرصه های حیاتی و فضای سبز شهری، آلودگی هواو صوتی، آلودگی نوری و حرارتی برشمردند.

جمشیدی در پایان نقش پارک‌های ملی اطراف تهران و کوهها و مراتع اطراف پایتخت را در تعدیل آب و هوای شهری، حفظ ذخایر آبی، جذب کربن و کنترل سیلاب و رواناب ها مهم توصیف کرد و مدیریت بتونی مسیل‌ها و تنگه‌سازی رودخانه‌ها را یکی از مهمترین دلایل جاری شدن سیل در برخی شهرهای کشور برشمرد.

گفتنی است که مجموعه این کارگاه‌ها با حمایت اداره کل فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار