▫️با هدف بررسی و ارزیابی آخرین اقدامات و فعالیت‌های شهرداری؛
رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه های عمرانی منطقه ثامن بازدید کردند
کد خبر: ۸۱۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 21 January 2020

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ثامن مشهد، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهدمقدس با هدف بررسی، ارزیابی و رصد آخرین اقدامات و فعالیت های شهرداری، از پروژه های عمرانی و طرح های زیرساختی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در منطقه ثامن بازدید کردند.

       

 

بازار قدیمی فرش مشهد واقع در خیابان شهید اندرزگو ، اولین مقصد بازدیدهای اعضای شورای شهر بود. 

 

سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن در جریان این بازدید اظهار کرد:مرمت و بازسازی این بازار از ابتدای فعالیت شورای پنجم در دستورکار منطقه قرار گرفته است.

 

وی تصریح کرد:به همین منظورکمیته راهبری شکل گرفته که در آن 3 نفر از کسبه بازار حضور دارند؛ علاوه بر آنها، نمایندگان سازمان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی ، آستان قدس رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری مشهد نیز حضور دارند.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته همایشی نیز با حضور صاحب نظران و به ویژه مهندس تقی زاده اصل(معمار و طراح بازآفرینی بازارتاریخی فرش تبریز) برگزار شد تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن این امر را اجرایی کنیم، افزود: مشاور طرح بازسازی بازارفرش مشهد اخذ شد و اقدامات لازم را انجام داده و تسهیلگر هم برای جلب نظر و مشارکت کسبه مشغول فعالیت شده است.

 

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد:فاز یک و دو طرح مرمت بازار فرش به تایید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رسیده و در حال حاضر هم به شکل پایلوت یک بخش مشخص از دو دهانه مغازه موجود در بازار شروع به فعالیت کرده است.

 

اعضای شورا در ادامه از خیابان دوسطحی مرحوم آیت ا... واعظ طبسی(ره) بازدید کردند.

 

شهردار منطقه ثامن در تشریح ویژگی های این پل خیابان گفت: این خیابان در آخرین روزهای سال ٩۶ با حضور مدیران شهری و تولیت وقت آستان قدس رضوی به بهره برداری رسید که از جمله ویژگی‌های آن میتوان به افزایش دید بصری به حرم مطهررضوی با اشراف و دید کامل به گنبد مطهر و همچنین تسهیل در دسترسی پیاده به حرم امام‌رضا(ع) اشاره کرد.

 

از شارستان شهید شوشتری، حدفاصل خیابان آیت‌ا... شیرازی تا تپل‌محله هم امروز بازدید شد؛ این بخش از خیابان بلوار شارستان تا آخر سال به‌بهره‌برداری خواهد رسید و خیابان شهید کاشانی به شیرازی متصل می‌شود.

 

نعمتی با اشاهره به اینکه تخصیص اعتبارات دولتی و مساعدت های دولت محترم در کنار همت مجموعه شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری عامل اصلی پیشرفت این مسیر حیاتی در جوار بارگاه منور رضوی بوده است، ادامه داد: هم اکنون عملیات زیرسازی ادامه شارستان از تپل‌محله تا طبرسی هم در حال انجام است و در صورت تامین منابع برای تملک چند پلاک معارض باقیمانده در مسیر، این امید می رود که تا پایان امسال به به ه برداری برسد. 

 

بازدید از خانه های تاریخی منطقه ثامن هم بخش دیگری از بازدیدهای امروز بود.

 

رئیس و اعضای شورای شهر مشهد در ابتدا از «خانه پریشانی» بازدید کردند؛ این خانه که به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده، متعلق به دوره قاجار است که توسط شهرداری مشهد تملک شده و هفته آینده تحویل شهرداری خواهد شد تا عملیات مرمت آن شروع شود.

 

بازدید از فرآیند بازسازی «خانه امیری» هم امروز در برنامه قرار گرفت؛ بازسازی این بنا از سال 93 شروع شده بود ولی به دلیل اختلافاتی با میراث متوقف شد.

 

شهردار منطقه ثامن گفت:عملیات مرمت و بازسازی مجدد از سال گذشته از سر گرفته شده و تا نوروز ١٣٩٩ به اتمام خواهد رسید.

 

نعمتی یادآورشد، خانه امیری براساس طرح‌های اولیه در مسیر سواره قرار داشت و باید تخریب می‌شد ولی شهرداری مشهد با هزینه‌ای ٧ میلیاردی برای جابجایی مسیر و تاسیسات و تغییر طرح مانع از این تخریب و حفظ این اثر میراثی شد.

 

منطقه ثامن شهرداری مشهد براساس تقسیم‌بندی‌ها به 9 محله تقسیم می‌شود؛ تاکنون 6 دفتر تسهیلگری عقد قرارداد داشته‌اند و دفتر تسهیلگری محله راد مستقر شده است که به همین دلیل اعضای شورای شهر امروز از این دفتر بازدید کردند.

 

در ادامه برنامه امروز، از ره‌باغ های سلام، بهشت و طوبی هم بازدید بعمل آمد.

 

شهردار منطقه ثامن در توضیح این ره باغ ها به این نکته اشاره کرد که در محدوده اجرای طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطهررضوی ٨ ره باغ منتهی به حرم با هدف گسترش فضای سبز، افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران پیاده  پیش‌بینی شده است.

 

او ادامه داد: ره‌باغ «سلام» دارای 3 فاز بوده که دو فاز آن به بهره‌برداری رسیده و یک فاز آن هم در دست اجراست که تا پایان سال

 

به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

نعمتی گفت:ره باغ «بهشت» هم تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تملک آخرین قطعه معارض این پروژه هم تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

 

 

 ⚫️ حفظ ساکنان و احیاء بناهای تاریخی از شاخص‌ترین تاکیدات شورای پنجم به شهرداری ثامن است 

 

محمدرضا حیدری در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی منطقه ثامن، ضمن تقدیر و تشکر از اراده مدیریت شهری، بویژه شهردار محترم و شهردار منطقه ثامن، اظهارکرد: اتفاقات و اقدامات ارزنده و بسیار خوبی را در این بافت و محدوده شاهد هستیم که مهمترین آن، تلاش برای تثبیت و حفظ ساکنان بومی منطقه است.

 

حیدری افزود: براساس تاکیدات شورای شهر، تملک اراضی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، جز با هدف بازگشایی شریان‌های اصلی و شارستان و مسیرهای پیش‎‌بینی شده در قالب خیابان‎‌های شعاعی نبوده و نخواهد بود و در سایر عرصه‌ها، ساکنان باید حفظ شوند چراکه آنها را بخشی مهمی از هویت منطقه می‌دانیم.

 

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد با تکیه بر مدل‌های مشارکتی و تسهیل‌گیری بدنبال تحقق این مهم است، گفت: در افق طرح، برای این منطقه 52 هزار سکنه پیش‌بینی شده بوده ولی امروز این عدد به 14 هزارنفر تقلیل پیدا کرده است؛ امیدواریم بواسطه این سیاست و مسیری که در پیش گرفته شده، بتوانیم تثبیت جمعیت و رسیدن به نقطه ایده‌آل را داشته باشیم.

 

حیدری در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت‌های عمرانی منطقه اشاره و تصریح کرد: در

 

 بخش ره‌باغ‌ها که نگاه منظری به حرم مطهر رضوی دارد و افزایش پیاده‌مداری و تسهیل عبور و مرور زائران را دنبال می‌کند، کارهای خوبی انجام شده است و براساس گزارش منطقه، تا پایان سال دو ره‌باغ «سلام» و «بهشت» به بهره‌برداری خواهند رسید.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه منطقه ثامن، منطقه مرکزی شهر است و بخاطر کنترل و کاهش آلودگی هوا نیازمند فضای سبز در این محدوده هستیم، گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تا به امروز حدود 5 هکتار فضای سبز در منطقه ایجاد شده که معادل فضای سبز احداث شده در 20 سال فعالیت شهرداری مشهد، پیش از این دوره است.

 

حیدری افزود: در سایر حوزه‌‎ها همچون پیاده‌روسازی، جمع‎آوری آب‎‌های سطحی، مساحت عرصه‌های خریداری شده و زیربناهایی که در قالب عرصه و اعیان برای آنها پروانه صادر شده، جداسازی فضای شهری از پروژه‌ها و ... نیز کار منحصر به فرد و بی نظیری صورت گرفته و قدردان این زحمات هستیم.

 

وی در ادامه اظهارکرد: منطقه ثامن توجه ویژه‌ای می‌طلبد و لذا پیشبرد مطلوب و مناسب طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیازمند تداوم و تعمیق همکاری‌ عناصر تاثیرگذار در شهر مشهد همچون آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین مسکن و شهرسازی و استانداری با مدیریت شهری است.

 

حیدری همچنین اظهار امیدواری کرد تا دولت محترم براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجوز انتشار 1400 میلیاردتومان اوراق مشارکت را به شهرداری مشهد بدهد چراکه با این اعتبار می‌توان امیدوار بود که طی یک سال آینده مشکل معابر اصلی، ره‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی برطرف شود.

 

وی در ادامه تشریح نقش بسزایی که این 1400 میلیاردتومان برای منطقه ثامن و بافت پیرامونی حرم مطهر خواهد داشت، گفت: در چنین شرایطی بافت آماده می‌شود و مردم و سرمایه‌گذاران براساس طرح‌های مصوب به ادامه اصلاحات در منطقه کمک خواهند کرد.

 

حیدری حفظ هویت فرهنگی و دینی و تاریخی در منطقه ثامن را یکی دیگر از تاکیدات شورای پنجم شهر مشهد به شهرداری عنوان کرد و افزود: خانه‌های تاریخی و مساجدی متعلق به دوره های قاجار و اوایل پهلوی در این بافت وجود دارد که شهرداری ثامن در حال تثبیت و تملک آنهاست تا وارد فاز بازسازی و مرمت شود.

 

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی، سرمایه‌های ارزشمندی برای شهر هستند و فضای بسیار مناسبی را برای زائران و مجاوران فراهم می‌کند تا از این طریق با معماری اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند و حس تعلق‌پذیری و هویتی نیز تقویت می‌شود.

 

حیدری با بیان اینکه این سیاست شورای شهر، به خوبی در شهرداری ثامن اجرایی شده است، گفت: شورای شهر مشهد در کنار تلاش‌های شهردار محترم و شهرداری منطقه ثامن، از تمامی ظرفیت‌های تقنینی و امکانات خود برای حل و فصل مسائل و مشکلات طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی استفاده خواهد کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط امروز در بافت اطراف حرم مطهر به هیچ وجه زیبنده زائر و مجاور امام‌رضا(ع) نیست؛ شورای شهر مشهد و مدیریت شهری به منظور حل مشکلات، دست همگان را برای گسترش همکاری و همسویی و هم‌افزایی به گرمی می‎فشارد تا بتوان هرچه سریعتر شکل اصلی بافت را ایجاد کرد و تردد مردم تسهیل و روان‌سازی شود.

 

حیدری افزود: امیدواریم همچون 2 سال و نیم گذشته، با همین عزم و جدیت مسیر پیشبرد طرح را تداوم ببخشیم و با عنایت امام‌رضا(ع) شرایط مناسب‌تری را ب

 

رای زائران و مجاورین این امام همام فراهم آوریم.

 

⚫️تسریع در پیشرفت طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر با جلب اعتماد مردم 

 

 متاسفانه برخی رویکردها در گذشته سبب شده تا اعتماد مردم نسبت به شهرداری و تعهدات آن از بین برود لذا با مذاکره مستقیم و گفتگوی بی‌واسطه با شهروندان سعی کردیم این اعتماد را بازگردانیم تا از طریق افزایش مشارکت عمومی بتوان سرعت نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر را افزایش داد. 

 حمیدرضا موحدی‌زاده در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن با بیان اینکه به استناد شواهد و پیشرفت‌هایی که طی دو سال و نیم اخیر در این منطقه شاهدیم، تحرک بیشتری در ساخت‌وساز و رفع موانع و تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی منطقه شاهد هستیم، اظهارکرد: متاسفانه برخی رویکردها در گذشته سبب شده تا اعتماد شهروندان و مردم نسبت به شهرداری و تعهدات آن از بین برود.

 

موحدی‌زاده افزود: از ابتدای فعالیت شورای پنجم سعی کردیم با مذاکره مستقیم و گفتگوی بی‌واسطه با مردم، این اعتماد را بازگردانیم و مجدد جلب کنیم؛ در همین راستا، نشست های مختلفی با مردم در مساجد، مدارس، ائمه جماعات و افراد اثرگذار داشتیم.

 

وی با بیان اینکه سیاست مدیریت شهری مشهد در این دوره حفظ ساکنان بومی و مهاجرت معکوس شهروندانی است که از این منطقه رفته‌اند، گفت: عمران و آبادانی شهر با حضور مردم معنا و مفهوم می‌یابد.

 

نایب رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری هم می‌توانند در افزایش مشارکت مردمی و جلب اعتماد آنها نقش بسزایی داشته باشند.

 

موحدی‌زاده در پایان افزود: امیدواریم طی سال آینده اقدامات موثرتری در جهت نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی انجام دهیم.

 

⚫️روند کوچ ساکنان بافت به سایر نقاط شهر متوقف شده است/ رضایت مردم، اولویت نخست در تملک اراضی 

 

 سید محسن حسینی‌پویا رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن با بیان اینکه هدف استراتژیک و اصلی شورای پنجم، تغییر رویکرد و نگاهی بوده که مدیریت شهری در گذشته در این منطقه داشته است، اظهارکرد: این سیاست موجب شده بود که زندگی از منطقه ثامن خارج شود؛ ما سعی کردیم زندگی عادی را به منطقه بازگردانیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان قضاوت درست و کاملی از میزان موفقیت در این سیاست داشت، گفت: بدون شک طی یک تا دو سال آینده شاهد برآیند و خروجی این نگاه خواهیم بود.

 

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: با قطعیت و یقین میتوان گفت که روند کوچ ساکنان از بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به سایر نقاط شهر متوقف و حتی معکوس شده است.

 

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد با بیان اینکه عوامل و اقدامات مختلفی در تحقق این مهم دخیل بوده‌اند، تصریح کرد: در ابتدا سعی کردیم امنیت منطقه را افزایش دهیم؛ به همین منظور حدود 15 کیلومتر دیواره به منظور جداسازی فضاهای کارگاهی و تردد شهروندان ایجاد شد و بیش از 500 پرژکتور برای تامین روشنایی نصب و به بهره‌برداری رسید.

 

حسینی‌پویا با اشاره به افزایش تعامل مدیریت شهری با نیروی انتظامی برای ارتقاء سطح امنیت شهروندان و زائران، گفت: علاوه بر این اقدامات،روزبازارهایی به منظور تامین مایحتاج روزانه ساکنان در سطح منطقه نیز پیش‌بینی شد.

 

وی افزود: در روند تملک اراضی در منطقه ثامن نیز تغییرات عمده‌ای صورت گرفت به نحوی که رضایت مردم بعنوان اولویت نخست محسوب شد و از تملک مواردی که ضرورت نداشته و در معابر عمومی قرار ندارند، پرهیز کردیم.

 

حسینی پویا خاطرنشان کرد: در کنار این موارد، 6 دفتر تسهیلگری نیز ویژه منطقه ثامن پیش بینی شده که در حال حاضر یک دفتر فعالیت خود را آغاز کرده و در محله راد مستقر شده است؛ این دفاتر بدنبال جلب مشارکت مردم در بازسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هستند و شهرداری از مداخله مستقیم منع شده است.

 

⚫️ 95 درصد شارستان تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید 

 

 سیدمسعود ریاضی در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از پروژه های عمرانی منطقه ثامن با بیان اینکه منطقه و بافت علاوه بر 3.2 میلیون نفر شهروند مشهدی، مورد توجه تمام ایران و مسلمانان جهان است، اظهارکرد: در بخش تاسیسات زیربنایی، افق و چشم‌انداز بسیار خوبی درنظر گرفته شده و جای امیدواری دارد.

 

وی با اشاره به شارستان شهید شوشتری، گفت: حدود 95 درصد از این خیابان تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شهروندان و زائران میتوانند از آن استفاده کنند؛ پروژه‌ای که در حوزه ترافیک بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

 

ریاضی افزود: این طرح 3 ساله است و امیدواریم با تامین منابع مالی بتوان از این وضعیت کارگاهی رهایی پیدا کرد و فضای پیرامونی حرم مطهر به شان و جایگاه و منزلت خود نزدیک‌تر شود.

 

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطر

 

نشان کرد: به دلیل نارضایتی ساکنان، جمعیت 52 هزارنفری منطقه در حال حاضر به 14 هزار نفر تقلیل یافته و لذا مدیریت شهری مشهد اعم از شورای شهر و شهرداری درصدد است دوباره این ساکنان را جلب کند.

 

ریاضی با اشاره به رویکرد تسهیل‌گری در منطقه ثامن، گفت: شهرداری وارد گفتمان خوبی شده و دفاتر تسهیلگری وظیفه راهبردی در این موضوع را برعهده دارند؛ با تجمیع ظرفیت های مردمی و مشارکت آنها میتوان وضعیت کنونی را سامان داد تا منطقه رونق قبل خود را پیدا کند.

 

 

⚫️ امید ما به گروه‌های تسهیلگری بیشتر از امیدی است که به سرمایه‌گذاران داریم 

 

 احمد نوروزی در حاشیه بازدید رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از منطقه ثامن شهرداری با بیان اینکه تغییر رویکرد نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی یکی از مهمترین اقدامات شورای پنجم است، اظهارکرد: سعی و تلاش ما بر این بوده که بجای تعریف پروژه‌های بزرگ در بافت، به استثناء آنچه که در گذشته تعریف شده و تعهد ایجاد کرده است، مبنا حضور و جلب مشارکت ساکنان و مردم و حتی بازگرداندن ساکنانی که منطقه را ترک کرده‌اند، باشد.

 

وی افزود: در حال حاضر 6 گروه تسهیل‌گر در منطقه ثامن پیش‌بینی شده تا در تعامل با مردم و با بهره‌گیری از فرصت املاکی که حتی در گذشته خریداری شده، بتوانند مشارکت کنند و واحدهایی برای آنها ساخته شود.

 

نوروزی با بیان اینکه امید ما به گروه‌های تسهیلگری بیشتر از امیدی است که به سرمایه‌گذاران در بافت داریم، گفت: اگر مردم وارد صحنه شوند، مشارکت کنند و ارزش افزوده نصیب آنها شود، خیلی سریعتر می‌توان بافت اطراف حرم مطهر رضوی را بازسازی کرد.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد تصریح کرد: آنچه که طی دو سال و نیم اخیر در منطقه ثامن انجام شده، چندین برابر اقداماتی است که در گذشته و در سایر ادوار مدیریت شهری انجام شده است؛ براساس تاکیدات شورای شهر، شهرداری منطقه، سرمایه و امکانات خود را بجای خرید املاک برای پروژه‌های مختلف، صرف پروژه‌های زیرساختی کرده و لذا تحول عظیمی را در بافت شاهدیم.

 

نوروزی همچنین اظهار امیدواری کرد تا خیابان شارستان، ره‌باغ‌ها و خیابان‌های شعاعی اطراف حرم مطهر تا سال 1400 به بهره‌برداری برسند و در اختیار زائران و مجاوران قرار گیرد.

 

وی در پایان تصریح کرد: بدون شک با تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن پروژه های یاد شده، شهروندان و زائران تغییر بیشتری را شاهد خواهند بود و احساس طراوت بیشتری خواهند کرد تا فضای زندگی بهتری ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار