رییس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حفاظت و توسعه منابع طبیعی به ویژه جنگل‌های این استان بدون آگاهی‌بخشی، آموزش و جلب مشارکت مردم بسیار سخت و حتی غیرممکن است.
کد خبر: ۸۱۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ 21 January 2020

مرتضی برزو زاده با بیان اینکه مردم به طور کلی و ساکنان به صورت جزیی‌تر، بهره‌برداران اصلی و استفاده‌کنندگان از عرصه‌های طبیعی هستند گفت: به همان میزان که می‌توانند برای توسعه و حفظ این داشته‌ها موثر باشند، ناآگاهی و مراقبت نکردن از سوی آنان برای منابع طبیعی مشکل‌ساز است.

وی بیان کرد: گسترش پوشش گیاهی و حفاظت از منابع طبیعی وظیفه اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است، اما این مهم با مشارکت و مراقبت شهروندان محقق می‌شود.

رییس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه بخشی از جنگل‌های زاگرسی در استان اصفهان واقع شده است، اضافه کرد: به ویژه در غرب و جنوب اصفهان آگاهی‌بخشی و آموزش باید افزایش یابد و البته وابستگی اهالی به چوب درختان هم مستلزم ارائه سوخت‌های جایگزین است.

برزو زاده اهمیت ترویج فرهنگ جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها به شیوه‌های گوناگون را یادآور شد و ادامه داد: آموزش کودکان از سن پایین باید به صورت جدی در دستور کار مسوولان امر قرار بگیرد و از سوی دیگر، ارزش واقعی این داشته‌ها باید برای مردم تبیین و تکرار شود.

وی به هزینه بالای جبران تخریب‌ها در منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: قیمت واقعی داشته‌های طبیعی بسیار بالاست و در صورتی که همگان بدانند که احیای جنگل و عرصه‌ها زمان‌بر، دشوار و پرهزینه است، به صورت سهوی یا عمدی کمتر به تخریب می‌پردازند.

رییس اداره جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، افزایش تشکل‌های مردمی در راستای حفاظت از منابع طبیعی را ضروری برشمرد و تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند کانونی برای آموزش و فرهنگ‌سازی بین سایر شهروندان باشند و بی‌شک تعدد گروه‌های مشارکت کننده در این زمینه تاثیر متداوم و چشمگیری خواهد داشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار