مدرس حوزه و دانشگاه گفت: رویکرد کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع) ایجاد حرکتی در تحول علوم انسانی بود.
کد خبر: ۸۱۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 21 January 2020

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ستاد خبری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع)، احمد فعال اصفهانی اظهار داشت: در این کنگره ۲ مقاله داشتم که یکی از آن مقالات جز مقالات برتر کنگره شد.

وی با اشاره به انگیزه خود برای شرکت در کنگره تصریح کرد: رویکرد کنگره حرکتی در تحول علوم انسانی بود.

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از آن جایی که رشته تحصیلی دانشگاهی من در ۲ مقطع ارشد و دکترا علوم و معارف نهج البلاغه بود این انگیزه را از سال‌ها قبل و در مدت تحصیل به این رشته پیدا کرده بوده و سال‌ها در این عرصه کار پژوهشی انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: تلاش من بر این بود که نهج البلاغه و کلام امیرالمومنین(ع) توانمندی ایجاد یک تحول اساسی در علوم انسانی را دارد از این رو با شرکت در کنگره سعی کردم وارد این مبحث شوم و مقاله را با این رویکرد بنویسم.

فعال اصفهانی، درباره مقاله خود که جز ۳۲ مقاله برتر کنگره شده است، اظهار داشت: این مقاله تحت عنوان تغییر نسلی و آثار آن و چگونگی برخورد با آن در کلام امیرالمومنین(ع) است که به مقوله تربیت می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در مباحث تربیتی باید به این نکته توجه کرد که معمولا بین ۲ نسل تربیت اتفاق می‌افتد  و ۲ نسل بحث تربیت را نهادینه می‌کنند که باید به این نکته توجه داشت که تفاوت دیدگاه با هم دارند.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اگر به این نکته دقت نشود که باید ۲ دیدگاه بهم نزدیک شوند تا عملیات تربیتی انجام شود، بحث تربیتی ناقص خواهد ماند از این رو در این مقاله از کلام امیرالمومنین استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) در ابتدای نامه سی و یکم به فرزندشان این تفاوت دیدگاه را گوشزد کردند همچنین چگونگی برطرف شدن تفاوت دیدگاه را امیرالمومنین ارایه می‌کنند.

فعال اصفهانی ادامه داد: مقاله دوم من درباره عرفی گرایی و بحث سکولاریسم است، امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه زمانی که بنی امیه را معرفی می‌کنند و انسان آن را با مبانی امروزی جامعه سرمایه داری تطبیق می‌دهد، شاخصه‌ها برابر با یکدیگر است.

وی افزود: امیرالمومنین برای جلوگیری از تفکر بنی امیه مطالبی را بیان می‌کنند که این موارد را در دومین مقاله با مباحث امروزی تطبیق داده و سعی کردم مدلی از روند سکولاریسم در افکار و اندیشه‌های مردم کشور را ارائه دهم.

مراسم اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی (ع) پس از نزدیک به ۶ ماه فعالیت مداوم، با هدف شناخت فضائل و ویژگی های آن امام همام با پیام دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی پنجشنبه 26 دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی اصفهان به میزبانی اصفهان برگزار شد.
۶۹ پایان نامه، ۴۷۵ مقاله، ۳۰۵ شعر و ادبیات، ۱۳۱ کتاب و ۱۰۲ هنرهای تجسمی به دبیرخانه این کنگره ارسال شد و تاکنون ۱۴ جلد از این مقالات به چاپ رسیده و قرار است سایر مقالات برگزیده نیز به چاپ برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار