بهرام درویشی در گفتگو با تابناک:
مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمانشاه از لزوم استفاده از ‌کشت های استرتژیک در زمین های کشاورزی با ارزش اقتصادی برای کاهش مصرف آب خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 22 January 2020

بهرام درویشی در گفتگوبا خبرنگار تابناک کرمانشاه ضمن اشاره به طرح ملی سازگاری با کم آبی اظهار داشت: این طرح با هدف مدیریت مصارف و منابع آب موجود میان وزارتخانه های جهادکشاورزی، صمت، میراث فرهنگی، نیرو و سازمان محیط زیست به اشتراک گذاشته و به عنوان یکی از وظایف مهم ملی در کارگروه مربوطه بررسی و مصوبات آن نوشته می شود. بنابراین سازگاری با کم آبی مدیریت تطبیقی و سیاست گذاری های مهندسی شده برای بهبود وضعیت بحرانی آب های سطحی و زیرزمینی کشور است.

او تصریح کرد: ۱۴۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب در کشور وجود داشته که سهم استان ۱/۱ میلیارد متر مکعب است؛ لذا از نظر میانگین کشوری تعادل بخشی مصرف آب سطحی و زیرزمینی در جایگاه مناسبی قرار دارد. لازم به ذکر است که کمبود ۱/۱ میلیارد متر مکعب آب در استان نیز به معنای استفاده از ذخایر استراتژیک آب بوده که خود زنگ خطر است بنابراین آب های مصرف شده باید به آب قابل برنامه ریزی وابسته باشد.


مدیر عامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه آب قابل برنامه ریزی بیشتر به صنعت، کشاورزی و شرب مرتبط است افزود: در مصرف آب باید الگوهای مصرف را اصلاح کرده و مصارف آب های زیرزمینی و سطحی را کنترل کرد. در واقع تلفات آب در بخش های مختلف بالا بوده که به طور آشکار در کشت برنج در استان دیده می شود. کشت برنج با روش کشت غرقابی با توجه به شرایط اقلیمی فقط در دو استان شمالی کشور مجاز بوده و در کرمانشاه به هیچ وجه نباید کشت شود. طبق هیدرومدل های موجود به ازای هر هکتار ۲۴ هزار مترمکعب آب مصرف شده که استفاده از روش غرقاب و بالاآوردن آب های زیرزمینی به صرف نبوده به نحوی که ۶۰ درصد آب استخراج شده تبخیر می شود.

درویشی خاطرنشان کرد: برای سازگاری با کم آبی باید به سمت تغییر معیشت مردم از طریق جایگزینی کشت های استراتژیک در زمین های کشاورزی با ارزش اقتصادی رفته و از هیدرومدل ها موجود استفاده کرد. همچنین نبود مدیریت در مصرف آب موجب کم آبی های موجود شده که با کاهش پرت آب درون شهری، استفاده از آبیاری های مدرن در کشاورزی، استفاده از پساب ها، اصلاح شبکه توزیع، بازچرخانی آب خاکستری باید مدیریت شود. لازم به دکر است که در صورت به تله انداختن آب نیز تبخیر آن تا ۷۰ درصد را افزایش می دهیم.

او در پایان گفت: اصلی ترین رکن حیات که آب است به سوءمدیریت به تاراج گذاشته شده و حفر چاه های غیرمجاز و عدم اطلاع سازمان مربوطه تنها خودفریبی است. امروزه با سومصرف آب آینده فرزندان خود را به مخاطره انداخته ایم که در صورت وجود واقعی آب همجون کالاهای گران قیمت، ارزش واقعی آن حفظ شده و مصرف آن کاهش می یابد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار