پاسخ اللهیاری به مرمت پر چالش مسجد شیخ لطف الله
مرمت پرچالش مسجد شیخ لطف الله که پس از اولین بارش برف زمستانی نمود یافت و روی آنتن رسانه ها آنچنان نشر یافت که دوستداران میراث فرهنگی و متخصصان آثار باستانی خواستار توضیح هرچه بیشتر مسئول میراث فرهنگی اصفهان شدند.
کد خبر: ۸۱۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲ 24 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، عضو شورای شهر اصفهان در پنجمین گردهمایی شورای هماهنگی سازمان های غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خواستار توضیح شفاف مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان علت ضعف مرمت در مسجد شیخ لطف الله را داشتن تنگناها و محدودیت بودجه ای و قانونی دانست و گفت: تمام کسانی که از نزدیک مسجد شیخ لطف الله را دیدند بخشی کار ما را تائید کردند بخش دیگری هم که مشاهده کردند گفتند بهتر بود از این روش استفاده میشد.

اللهیاری با بیان اینکه مرمت یک هشتم گنبد انجام گرفته است و هنوز هفت هشتم آن باقی مانده است، ادامه داد: گروهی از وزارت خانه با حضور متخصصین امر مرمت آمدند ومقرر شد که داربست ها را از پیش رو ببندیم و کار مرمت را آغاز کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حال حاضر نیز منتظر نقطه نظرات کارشناسی اهل فن و   ذان هستیم و پذیرای هر پیشنهادی هستیم، ادامه داد:  اظهار نظرهای دور ادور منتج به نتیجه نمی شود ما آماده گفتگوی مستقیم با متخصصان هستیم.

 

تشکل های مردمی باید بتوانند بدون لکنت سخن بگویند

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث فرهنگی، ، گفت: ما با تشکل ثناگو موافق نیستیم چون معتقدیم تشکل باید منتقد باشد تا بتواند به پیشرفت کشور کمک کند و تا زمانی که تشکل‌ها نتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند، تخلف‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

جلال تاجیک گفت: شرایط آب و هوایی و گرانی حمل‌ونقل این روزها رفت‌وآمد را سخت کرده و این موارد در حوزه گردشگری نیز اثر گذاشته که نوروز اثرات آن را در شهرهای خاصی مثل اصفهان، شیراز و ...  بیشتر خواهیم دید. امیدوارم دولت تمهیدی را اتخاذ کند تا مردم در نوروز سهمیه سفر داشته باشند چراکه خانواده‌های زیادی از طریق گردشگری امرارمعاش می‌کنند.

 

اصفهان پایلوت اجرای جوان محلی در کشور شد

وی از برگزاری دورۀ توانمندسازی جوان محلی در اصفهان خبر داد و گفت: این دوره از یکی دو هفته آینده در اصفهان به‌عنوان پایلوت گردشگری و سپس در گلستان به‌عنوان پایلوت صنایع‌دستی و در خوزستان به‌عنوان پایلوت میراث فرهنگی برگزار می‌شود و اگر تخصیص‌ها ادامه پیدا کند، شاهد برگزاری آن در سایر استان‌ها نیز خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث فرهنگی با ابراز خرسندی از همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهرها با میراث فرهنگی اظهار کرد: شهرداری‌ها ناگزیر طی سال‌های آتی به‌عنوان اصلی‌ترین متولی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و انتظامی در شهرها خواهند شد چنان‌که در کشورهای پیشرفته شاهد چنین اتفاقی هستیم.

وی افزود: بر همین اساس از طرح مهر و میراث صحبت به میان آمده و طی توافقی که با مدیران کل وزارت کشور داشتیم این طرح تا هفته آینده در کل کشور اجرا می‌شود البته اصفهان به دلیل اینکه بالای یک‌میلیون جمعیت دارد مشمول این طرح نخواهد بود.

تاجیک تصریح کرد: در دنیا دو مسئله انسان‌ها را به انجام کارها وادار یا از انجام آن جلوگیری می‌کند که یکی دین است و دیگری قانون؛ هر یک از این دو منادیانی دارد که آن را ترویج و تبلیغ می‌کنند و باور دارم که تشکل‌ها باید مروج قانون باشند.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: تشکل‌ها می‌توانند با شفاف‌سازی افراد را نسبت اتفاقاتی که رخ می‌دهد آگاه کنند و متأسفانه هنوز تا روزی که این تشکل‌ها بتوانند آزادانه حرکت کنند زمان قابل‌توجهی باقی‌مانده است.

تاجیک خاطرنشان کرد: اگر فضای مجازی نبود شاید بیان یکسری از نکات از تریبون عمومی جرم محسوب می‌شد و باوجوداین فضا هنوز هم ما مجبوریم با لکنت زبان برخی حرف‌ها را بزنیم. تشکل‌ها می‌توانند هادیان خوب فضای مجازی باشند و تا زمانی که نتوانند حرفشان را بدون لکنت بزنند تخلف‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.  

قابل ذکر است پنجمین گردهمایی شورای هماهنگی سازمان های غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که برای دومین بار به میزبانی اصفهان برگزار شد بدون حضور هیچ از مسئولان مربوطه  از جمله شهرداری اصفهان، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان و مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث فرهنگی، آغاز به کار کرد و بعد از گذشت 45 دقیقه یکی یکی از مسئولان آمدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار