مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: در راستای حفاظت از رودخانه‌ها و رفع تصرفات و جلوگیری از برداشت شن و ماسه پنج اکیپ گشت و بازرسی در استان ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۱۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲ 25 January 2020
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از لایروبی بیش از ۷۴ هزار متر رودخانه در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۴ هزار و ۲۵۰ متر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

به گزارش ایسنا، منصور ستوده اظهار کرد: در شهرستان همدان ۹۰۰۰ متر، بهار ۲۲۰۰ متر، کبودراهنگ ۷۰۰۰ متر، فامنین ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر و رزن ۲۲۰۰ متر رودخانه لایروبی و پاکسازی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سالجاری بیش از ۲۱ هزار متر از رودخانه‌های اسدآباد، ۵۶۰۰ متر از رودخانه‌های ملایر، ۱۴ هزار متر از رودخانه‌های نهاوند و ۵۰۰ متر از رودخانه‌های شهرستان تویسرکان لایروبی شده است.

وی با بیان اینکه با وقوع سیلاب فروردین امسال نقاط آسیب‌پذیر رودخانه‌های استان شناسایی شده است، افزود: سه میلیارد تومان اعتبار برای بحث لایروبی رودخانه‌های استان داده شده که از این میزان ۵۰ درصد تخصیص یافته است.

لایروبی رودخانه‌ها در تمامی شهرستان‌ها

ستوده با تأکید بر اینکه لایروبی رودخانه‌ها در تمامی شهرستان‌ها آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزادسازی و لایروبی رودخانه‌های ده‌پیاز، امزاجرد، گراچاقه، عباس آباد، فرهنگیان، بهرام آباد، آبشینه و چشین در شهرستان همدان انجام شده همچنین یک بند غیرقانونی که کشاورزان روستای محمدیه همدان احداث کرده‌بودند، آزادسازی شده است.

وی با اشاره به لایروبی رودخانه‌های شهرستان کبودراهنگ، ادامه داد: لایروبی رودخانه تاسران، شور و رودخانه روستای باباخنجر در شهرستان کبودراهنگ صورت گرفته و دایک حفاظتی در اطراف برخی از روستا‌ها ایجاد شده تا سیلاب را عبور دهند. در شهرستان بهار نیز لایروبی و آزادسازی رودخانه صالح آباد، روستای دستجرد، پاکسازی و آزادسازی رودخانه قوری چای از ضایعات سفال انجام گرفته است.

وی با اشاره به لایروبی رودخانه حرم‌آباد شهرستان ملایر، یادآور شد: لایروبی و احداث دایک در رودخانه شوشاب ملایر، لایروبی و آزادسازی ۶۰۰ متر از رودخانه در اسلامشهر آق‌گل، لایروبی و آزادسازی رودخانه مجاور شهر جوکار و نیز لایروبی و آزادسازی رودخانه زیرآبیه از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: در شهرستان نهاوند نیز آزادسازی و لایروبی دو کیلومتر از رودخانه فارسبان، آزادسازی و ساماندهی تصرف بخشی از رودخانه گاماسیاب، آزادسازی رودخانه دِه‌بوره و آزادسازی رودخانه روستای جهان آباد و آورزمان به طول ۶۰۰ متر، لایروبی مسیر رودخانه شهرک شهید حیدری نهاوند، لایروبی رودخانه روستای چولک به طول یک و نیم کیلومتر، لایروبی رودخانه روستای ده‍فول، لایروبی رودخانه روستای وهمان به طول ۱.۷ کیلومتر، لایروبی رودخانه روستای عسگرآباد و لیلان به طول سه کیلومتر و همچنین لایروبی رودخانه دو روستای فیازمان و بابارستم به طول سه کیلومتر انجام شده است.

ستوده اظهار کرد: در شهرستان رزن نیز آزادسازی ۵۰۰ متر از رودخانه کلکبود رزن و لایروبی و پاکسازی رودخانه‌های حاشیه قروه‌درجزین صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد رودخانه پیرسلمان لایروبی آزادسازی شده است، خاطرنشان کرد: احداث دایک حفاظتی در شمال قادرآباد، لایروبی پل دولت آباد، لایروبی رودخانه دهبوران، لایروبی و آزادسازی رودخانه شهاب و آجین در اطراف دولت آباد انجام شده است.

ستوده ادامه داد: لایروبی و ساماندهی مسیل‌های عبوری روستای جهان آباد، آزادسازی رودخانه روستای قشلاق به طول ۴۰۰ متر، لایروبی قره‌چای و ایجاد کانال در امامزاده پیرنهان به طول ۱.۸ کیلومتر انجام شد است.

مشخص شدن حد بستر و حریم ۹۰ درصد از رودخانه‌های اصلی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌های استان، تأکید کرد: کل رودخانه‌های اصلی استان ۱۱۰۰ کیلومتر است که ۹۰ درصد مطالعات حد و بستر آن‌ها انجام شده است.

وی افزود: در شهرستان همدان مطالعات سراسری تعیین حد بستر و حریم ۳۵۵ کیلومتر از رودخانه‌های حوزه آبریز همدان از جمله عباس‌آباد، دیوین، چشین، حیدره، امامزاده کوه، یلفان، قره‌آقاج، قره‌چای و قروه انجام شده همچنین قرارداد دیگری برای مطالعات ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه‌های یلفان، سیاه کمر، حاج آباد، بهادربیگ و دره گرگ بسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: در راستای حفاظت از رودخانه‌ها و رفع تصرفات و جلوگیری از برداشت شن و ماسه پنج اکیپ گشت و بازرسی در استان ایجاد شده است.

وی از وجود ۱۷۴ پرونده تصرف حریم رودخانه‌های استان در دادگاه خبر داد و گفت: ۲۲۱ پرونده رفع تصرفات در استان وجود داشت که رأی صادر شده است و ۸۴ هزار و ۸۰۰ متر از رودخانه‌های استان آزاد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار