رئیس مرکز رشد واحدهای فناور سنقروکلیایی، از طراحی و ساخت هد برداشت حبوبات، غلات و محصولات بوته‌ای توسط جوان سنقری خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 26 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،در مسیر توسعه مکانیزاسیون کشور، در اختیار بودن ادوات کشاورزی از ملزومات توسعه و پیشرفت در کشاورزی است.

طراحی، ساخت و ترویج ادوات گوناگون در رابطه با مراحل مختلف کشاورزی (داشت، کاشت، برداشت، عملیات بعد از برداشت) در کشور از مسؤولیت‌های مهم مهندسین ماشین‌های کشاورزی است.

یکی از مراحل مختلف عملیات‌های کشاورزی که در عملکرد بهینه محصول نقش بسزایی دارد، عملیات داشت است.

از شر کندن نخود با دست راحت شوید

در بسیاری از محصولات بوته‌ای از قبیل نخود،کنجد و عدس، یکی از مراحل مهم عملیات داشت به صورت سنتی و با دست انجام می‌شود که به واسطه این روش متاسفانه کشاورزان متحمل هزینه بالا، ضرر و ریزش محصولات مواجه می‌شوند.

کشاورزان به منظور جلوگیری از این خسارات‌ها، مجبور به استفاده از نیرو و هزینه بیشتر می‌شوند که این سبب کاهش سود در تولید محصول می‌شود.

رئیس مرکز رشد واحد های فناور سنقروکلیایی از طراحی و ساخت هد برداشت حبوبات، غلات و محصولات بوته‌ای توسط جوان سنقری خبر داد.

آزیتا فرحناکی اظهار داشت: خوشبختانه دستگاهی توسط «لقمان علی‌محمدیان» طراحی و به مرحله ساخت رسیده که با هزینه کم و حمل توسط شخص کشاورز و همچنین بدون اتصال به تراکتور برداشت را انجام داده و به صورت دسته‌ای آن را جمع‌آوری می‌کند.

وی تصریح کرد: این دستگاه از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند و هیچگونه آلاینده‌ای ندارد همچنین به دلیل وزن کم و عدم نیاز به تراکتور از فشردگی خاک جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز رشد و واحد های فناور سنقروکلیایی افزود: به منظور جلوگیری از ریزش محصول در هنگام برداشت از سیستم مکش در قسمت تیغه برش استفاده شده که مانع از ضررو زیان محصولات بوته‌ای می‌شود.

وی عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی‌،کاهش هزینه استفاده از انرژی، افزایش راندمان بهره‌وری محصول و کاهش هزینه‌های برداشت را از اهداف مهم این محصول و سهولت استفاده از دستگاه و راحتی کاربرد آن، قابلیت کارکرد در هر نوع زمین و نداشتن محدودیت ارتفاع در راستای برداشت و قیمت پایین‌تر نسبت به موارد مشابه از اهم دلایل برتری این ایده در بازار برشمرد.

فرحناکی یادآور شد: لقمان علی محمدیان کتاب «رابطه مکانیزاسیون و کارآفرینی» را نیز در این زمینه تالیف کرده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار