در حالی که کشور با تمام توان و اعتبار به دنبال ایجاد نظام مالیاتی سالم و اقتصادی بر پایه مالیات است، به گفته کارشناسان و مسولان نباید زیرساخت‌های گردشگری همچون واحدهای پذیرایی خواهان تبعیض باشند.
کد خبر: ۸۱۸۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷ 29 January 2020

استان مازندران به واسطه گردشگرپذیری از گستردگی، تعدد و تنوع واحدهای پذیرایی و رستورانی برخوردار است به طوری که در سراسر این استان به طور رسمی و غیر رسمی بیش از چهار هزار واحد پذیرایی اعم از سنتی و فست فودی وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ واحد پذیرایی بین راهی بوده و ازاین تعداد نیز ۵۰ واحد دارای مجوز رستوران هستند.

گزارشها نشان می دهد در یک دهه اخیر مازندران شاهد رشد چشمگیر حدود ۶۰ درصدی واحدهای پذیرایی بوده است که این مسئله بیانگر رونق و درآمدزایی این بخش است.

مشاهدات میدانی ما از جاده هراز و جاده چالوس نشان میدهد برخی از رستورانها و واحدهای پذیرایی در این ۲ محور اصلی گردشگرپذیر مازندران روزانه به طور میانگین در زمان پیک مسافر حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و در زمان غیر پیک مانند فصل زمستان میانگین روزانه سه تا پنج میلیون تومان فروش دارند.

با این حال همواره مدیران و صاحبان رستوران و واحدهای پذیرایی پر مشتری و پر فروش بین راهی مازندران از ناهمخوانی دخل و خرج واحدهای خود گلایه می کنند و خواستار حذف مالیات و یا تخفیف هستند.

بارها در جلسات متعدد نماینده جامعه رستوران‌داران بین راهی مازندران که خود جزو صاحبان واحدهای پذیرایی بنام و مشهور است درخواست حذف مالیات را داشته که اخرین بار نیز هفته گذشته در جلسه ستاد تسهیل خدمات نوروزی سفر استان بود.

البته آنها پارا فراتر نیز گذاشته و به بهانه حساسیت و عصبانیت مشتریان هربار خواستار حذف مالیات بر ارزش افزوده نیز هستند که همواره با مخالفت مسئولان مالیاتی و مدیران ارشد استان روبرو شده است.

اما چرا با این میزان از درآمد واحدهای پذیرایی به دنبال حذف مالیات هستند؟

واحدهای پذیرایی پاسخ خودرا دریافت کردند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: واحدهای پذیرایی بین راهی استان این مسئله را سالهاست بیان می کنند و پاسخ خود را چندین بار نیز دریافت کردند.

مهران حسنی افزود: نمایندگان واحدهای پذیرایی تصور می‌کنند هربار این مسائل را در جلسات عمومی و کلان استان مطرح کنند منجر به امتیازگیری آنها خواهد شد درحالی که قوانین باید برای تمامی واحدهای صنفی اعم از گردشگر پذیر و عادی یکسان رعایت شود.

وی با بیان اینکه گردشگری هیچ امتیازی برای کسی قائل نخواهد شد، گفت: ما هیچوقت از تقاضای حذف مالیات به هر شکلی حمایت نکرده و نخواهیم کرد.

معاون گردشگری مازندران همچنین به مالیات بر درامد اشاره کرد و گفت: برخی صاحبان واحدهای پذیرایی از نحوه محاسبه سه درصد مالیات انتقاد دارند و خواهان بررسی دقیق هستند.

حسنی اظهار داشت: البته در این مورد نیز مقصر اصلی خود واحدهای پذیرایی هستند زیرا همواره از استقرار سیستم های حساب رسی و اشکار سازی حساب های بانکی واحدهای پذیرایی خودداری می کنند.

کاسه داغ‌تر از آش واحدهای پذیرایی در حذف مالیات بر ارزش افزوده؟

مدیرکل امور مالیاتی مازندران ابتدا به مسئله مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: واحدهای پذیرایی مالیات بر ارزش افزوده را از خدمات گیرنده گرفته و به دولت تحویل می دهند.

علی‌اکبر حمزه‌ای با بیان اینکه در این مسئله واحدهای پذیرایی کاسه داغ‌تر از آش شده اند، افزود: مالیات بر ارزش افزوده نص صریح قانون است و نمی توان با درخواست های محلی آن را لغو کرد.

وی ادامه داد: اینکه مالیات ارزش افزوده کم یا زیاد است باید در سطح ملی مطرح و بررسی شود، اما در حال حاضر باید همه به این قانون عمل کرده و نباید به دنبال فرار از آن باشند.

دخل و خرج بهانه‌ای برای فرار مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی مازندران با اشاره به اینکه برخی از واحدهای پذیرایی میلیاردها تومان ارزش دارند، افزود: ناهمخوانی دخل و خرج یا هزینه و درآمد همواره بهانه‌ای در دست واحدهای صنفی بخصوص واحدهای پذیرایی است تا از بار مالیاتی فرار کنند.

حمزه‌ای گفت: واحدهای پذیرایی و هر واحد صنفی که احساس می کند هزینه و درآمد ان ناهمخوانی دارد می‌تواند فعالیت خود را متوقف یا فعالیت اقتصادی خود را تغییر دهد.

وی اظهار داشت: منطقی است که فکر کنیم به غیر از درآمد مناسب هیچ توجیهی برای یک سرمایه گذار ندارد که میلیاردها تومان از املاک خودرا به واحد پذیرایی اختصاص دهید.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران گفت: متاسفانه بهانه جویی به یک فرهنگ رایج و عادت در میان واحدهای صنفی تبدیل شده است که از مسئولیت مالیاتی فرار کنند.

حمزه ای تاکید کرد: واحدهای پذیرایی بین راهی نیز همانند دیگر واحدهای صنفی به دلیل برخوداری از خدمات عمومی و ملی باید مالیات پرداخت کنند و نباید خود را مستثنی از دیگران ببینند.

وی ادامه داد: امارها نیز به خوبی گواه می دهند وضعیت واحدهای پذیرایی بین راهی مازندران به مراتب بهتر از استان‌های دیگر است.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران افزود: متولیان واحدهای پذیرایی و واحدهای گردشگری به جای بهانه‌جویی و تلاش شبانه روزی برای فرار از مسئولیت مالیاتی خود بهتر است که کمی هم در جهت ارتقای کیفیت خدمات و رقابت پذیرکردن نرخ های خود تلاش کنند.

جبران نرخ‌های نجومی با حذف مالیات

حمزه‌ای یکی از دلایل عمده تقاضای واحدهای پذیرایی برای حذف مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مالیات بر درآمد را، قیمت‌های نجومی غذاهای آنها عنوان کرد.

وی افزود: برخی از رستورانهایی که اتفاقا بیشترین درخواست و اعتراض را برای حذف مالیات دارند از گرانقیمت ترین رستورانهای بین راهی محسوب می شوند که قیمت غذاهای سرو شده در آنها از پس سرمایه داران نیز بر نمی آید.

مدیرکل امور مالیاتی مازندران ادامه داد: این واحدهای پذیرایی به جای اینکه قیمت های نجومی خود را که با واقعیت مطابقت ندارد کاهش دهند ، درصدد حذف مالیات به عنوان راهی جایگزین هستند.

حمزه‌ای تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد استثنایی برای شخصی یا واحد پذیرایی در مورد هرگونه مالیات اجرا شود و تمامی استثناهای قانون مالیاتی در ماده ۱۲ مشخص شده است.

مازندران سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون گردشگر است که بیش از ۹۰ درصد از آنها از راه زمینی و جاده های مواصلاتی وارد استان مازندران می شوند.

از آنجا که حدود ۶۰ درصد گردشگران و مسافران مازندران از پایتخت و از سه مسیر جاده هراز، کندوان و فیروزکوه به مازندران سفر می کنند می توان دید که وضعیت رستورانهای مازندران آنطور که انها می گویند بد نیست.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار