یک فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «تابناک»؛
۸۳ درصد از کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده در سطح کشور از اصوالگرایان هستند و فقط ۵ درصد از جریان مستقل و اعتدالگرا و ۱۲ درصد هم از اصلاح طلبان؛ بنابراین، به نظر می‌رسد این رقابت در شرایط برابر انجام نمی‌شود. ما آمار دقیق داریم که ۱۳۴ تن از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تأیید صلاحیت شده‌اند، بنابراین طرح موضوعاتی مبنی بر اینکه ما کاندیدایی نداریم، ترفندی برای مظلوم‌نمایی است...
کد خبر: ۸۱۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 30 January 2020
 
آش نه آنقدر شور است که اصلاح طلبان می‌گویند و نه آنقدر بی نمک که اصولگرایان بر آن تاکید می‌کنند. معنی این حرف، آن است که حقیقت ماجرای بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نه آنی است که جریان اصلاح طلب می‌گوید و نه آن چیزی است که اصولگرایان درباره آن حرف می‌زنند.

به گزارش «تابناک»؛ نتایج اعلام شده بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آنطور که انتظار می‌رفت نبوده است. شورا خود از آنچه کرده دفاع می‌کند و برخی اصولگرایان هم همینطور، اما در طرف مقابل چهره‌های جریان اصلاح طلبی، اعتدالی و حتی برخی اصولگرایان اعتقاد دارند که حتما شورای نگهبان برای ایجاد شور و نشاط و مشارکت بیشتر در انتخابات می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما هم به جمع منتقدان روند رد صلاحیت‌ها پیوسته و در توییتر خود نوشت: بسیاری از نیرو‌های متدین و انقلابی ردصلاحیت شده‌اند. بخوانید احراز نشده‌اند. باید از آنان عذرخواهی کرد و برای حفظ شانیت و آبروی آنان کوشید و به امید اصلاح قانون انتخابات نشست. او در این توییت افزوده است: در عصر فناوری اطلاعات، برخی تحقیقات محلی هم اجمالا شوخی است!

«دو روز پیش هم محمدرضا باهنر» از چهره‌های اصولگرا در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، به روند رد صلاحیت‌ها انتقاد کرد. باهنر با اشاره به اشتباهات در احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس گفته بود که بسیاری از افراد ردصلاحیت شده، معتقد به اسلام، نظام و رهبری هستند و از همه دلسوزان نظام می‌خواهم برای تجدیدنظر در تایید صلاحیت‌ها تلاش کنند. به گفته باهنر ثبت‌نام ۱۶ هزار نفر برای حضور در انتخابات، کار را برای شورای‌نگهبان سخت کرد و امروز شاهدیم که برخی از افراد صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند که حتی امام جمعه هستند، ولی عدم‌التزام به اسلام خورده‌اند. باهنر تاکید کرد که این ساختار بررسی باید متحول شود.

 

نزدیک بیست روز دیگر به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و هم اکنون طیف‌های مختلف سیاسی، مشغول رایزنی و گپ و گفت‌های انتخاباتی برای لیست انتخاباتی هستند.

دو طیف اصلی سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بررسی‌های کارشناسی و تخصصی خود را برای بستن لیست انتخاباتی شروع کرده‌اند. اصولگرایان فقط دو قدم دیگر برای رسیدن به لیست سی نفره فاصله دارند، اما اصلاح‌طلبان می‌گویند که نامزدی ندارند تا بتوانند لیست سی نفره خود را در تهران تکمیل کنند.

اصلاح‌طلبان معتقدند که بسیاری از چهره‌های شاخص آن‌ها نتوانسته‌اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و صلاحیت بگیرند. آن‌ها حتی می‌گویند که در سراسر کشور نیز با معضل نبود نامزد شاخص رو به رو هستند.

«محمدرضا عارف» که ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان را بر عهده دارد، به همین منظور با شورای نگهبان وارد رایزنی و گفت‌وگو شده است و گفته، خوشبین است که داوطبین اصلاح‌طلب به گردونه رقابت‌ها برگردند.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، با بیان اینکه آمار دقیق داریم که ۱۳۴ نامزد شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تایید صلاحیت شده‌اند، گفت: می‌خواهند نامزد‌ها را چراغ خاموش وارد مجلس کنند.

«حمیدرضا ترقی» عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی، اعتقاد دیگری در این باره دارد و می‌گوید: اینکه اصلاح طلبان می‌گویند نامزدی ندارند، جوسازی است.

وی گفت: اصولا اصلاح‌طلبان در مقاطعی که دچار ریزش و ضعف سرمایه اجتماعی می‌شوند و احتمال رأی‌آوری خود را پایین می‌بینند، دست به گریه و زاری و مظلوم‌نمایی می‌زنند. ما آمار دقیق داریم که ۱۳۴ تن از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تأیید صلاحیت شده‌اند؛ بنابراین، طرح موضوعاتی مبنی بر اینکه ما کاندیدایی نداریم، ترفندی برای مظلوم‌نمایی است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: رصد ما از جناح رقیب نشان می‌دهد که تحرکات اصلاح‌طلبان در شهر‌های مختلف کشور برای دادن لیست بسیار بوده و آنان کار انتخاباتی را جدی دنبال می‌کنند.

وی معتقد است که اصلاح‌طلبان بنا دارند نامزد‌های این گرایش سیاسی را چراغ خاموش وارد مجلس کرده و بعد از رأی‌آوری اعلام کنند که این‌ها نامزد‌های مورد حمایت آنان بوده‌اند.

ترقی در ادامه این گفت‌وگو درباره ساز و کار اصولگرایان ـ که برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس با نام "شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب" گرد هم جمع آمده‌اند ـ نیز گفت: بحمدالله در حال پایش ۱۵۹ نامزد به وسیله رأی‌گیری بین بدنه نیرو‌های انقلاب هستیم و تا چند روز آینده لیست سی نفره را اعلام می‌کنیم.

وی در مورد سازوکار رسیدن به لیست سی نفره از سوی اصولگرایان نیز تصریح کرد: از همه این ۱۵۹ نفر مصاحبه‌های متعددی صورت گرفته، پرسش و پاسخ کامل و جامعی انجام شده و براساس این اقدام، از میان این افراد قرار است با توجه به امتیازات، رزومه و مشخصاتی در اختیار مجموعه عمومی تهران قرار بگیرد و الکترونیکی رأی دریافت و درنهایت سی نفر برتر در لیست گنجانده شوند.

نخستین آمار رسمی از درصد و میزان تایید صلاحیت کاندیدا‌های جریانات سیاسی برای انتخابات مجلس را رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ارائه کرده و گفته است: ۸۳ درصد کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده در سطح کشور از اصوالگرایان هستند و فقط ۵ درصد از جریان مستقل و اعتدالگرا و ۱۲ درصد هم از اصلاح طلبان؛ به نظر می‌رسد این رقابت در شرایط برابر انجام نمی‌شود.

«قدرت‌علی حشمتیان» در این خصوص عنوان کرد: من کاندیدا نیستم، ولی وظیفه بررسی را دارم و برابر گزارش های رسیده از سراسر کشور، از حدود ۵۲۰۰ کاندیدای تایید صلاحیت شده در سطح کشور، بیش از ۴۲۰۰ نفر اصولگرا و حدود ۳۰۰ تن مستقل و اعتدالگرا و حدود ۷۰۰ تن هم اصلاح‌طلب هستند که اگر شورای محترم نگهبان در تایید صلاحیت‌ها تجدیدنظر نکند، عملا رقابتی شکل نمی‌گیرد.

آنچه مشخص مشهود است، لزوم بررسی صلاحیت‌ها در راستای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است. حتی برخی چهره‌های اصولگرا هم در خصوص آنچه توسط شورای نگهبان انجام شده گلایه‌هایی دارند و بر این باورند که شورای نگهبان باید با نگاه بازتری بررسی کند و شرایط را برای حضور هرچه بهتر همه جریانات سیاسی و حامیان آن‌ها پای صندوق رأی فراهم سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :