عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم دامی استان اصفهان، با بیان اینکه این استان به قطب پرورش و تکثیر زالو در کشور تبدیل شده است، گفت: نزدیک به ۹۰ مزرعه تکثیر زالوی طبی در زمان حاضر در این منطقه فعال هستند.
کد خبر: ۸۱۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵ 31 January 2020

سعید صفوی‌پور بیان کرد: سه مجوز تاسیس واحد تکثیر زالوی طبی در استان اصفهان تاکنون صادر شده است و به‌دلیل برخی قوانین دست و پاگیر، در سال‌های گذشته شاهد ایجاد واحدهای زیرزمینی تکثیر زالو نیز بودیم.

وی با تاکید بر اینکه این حرفه نیاز به تولیدکنندگان قدر با سرمایه اولیه بالا دارد، از علاقه‌مندان به فعالیت در این زمینه خواست تا دوره‌های آموزشی تخصصی را زیر نظر سازمان نظام مهندسی کشاورزی بگذرانند.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم دامی استان اصفهان در ادامه یادآور شد: استفاده از زالوهای طبی ایرانی از حدود پنج هزار سال گذشته در کشورمان قدمت دارد، در کتاب‌های ابوعلی سینا نیز به آن اشاره شده است و در زمان ناصرالدین شاه قاجار نخستین کشوری بودیم که صادرات زالوی طبی داشتیم.

وی با بیان اینکه پرورش زالو در یک دهه گذشته پس از رکودی بلند مدت دوباره رونق گرفته است، اضافه کرد: پرورش و تکثیر زالوی طبی پر سود، کم هزینه و اشتغال‌زا است اما موفقیت در آن به سرمایه‌گذاری خوب، گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی و صبر نیاز دارد زیرا به‌طور میانگین پس از ۱۸ ماه به سوددهی می‌رسد.

صفوی‌پور با بیان اینکه تاکنون مجوز صادرات برای زالوی طبی در کشور به‌دلیل تامین کامل نیاز داخل صادر نشده است، تصریح کرد: با پدیده واردات قاچاق بی‌رویه از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان در این زمینه نیز روبه‌رو هستیم.

وی مصرف روزانه زالوی طبی برای درمان در کشور را نزدیک به ۱۵ هزار قطعه اعلام کرد و افزود: قیمت هر قطعه زالوی طبی در کشور در زمان حاضر نزدیک به ۸۰ هزار ریال است، در حالی که این زالوها را می‌توان به قیمت ۱۳ تا ۱۵ یورو به کشورهای اروپایی صادر کرد.

عضو انجمن زالو درمانی انگلستان تشریح کرد: در یک دهه گذشته زالوهای طبی ایرانی به‌صورت بی‌رویه از زیستگاه‌های طبیعی برداشت و صید شدند که جمعیت آنها کاهش یافته است و در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی ادامه داد: تصور بیشتر مردم این است که زالوهای طبی به وفور در طبیعت وجود دارند و نگرانی بابت انقراض آنها نیست، در حالی که در سال‌های گذشته به دلیل گسترش استفاده از آن در امر درمان و همچنین افزایش قاچاق، برداشته بی‌رویه صورت گرفته است.

صفوی‌پور با اشاره به ضرورت اقدام فوری سازمان حفاظت محیط زیست و شیلات کشور نسبت به این موضوع تاکید کرد: چنان‌که برای هر موجود زنده‌ای قانون صید وجود دارد، باید چنین قانون و ضوابطی برای صید زالوی طبی نیز تعریف و به جد اجرا شود.

وی بیان کرد: افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند، مجوز صید داشته باشند، سهمیه آنها مشخص باشد و سالانه مقداری از زالوها را به طبیعت بازگردانند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار