مسوول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردم این استان، سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ، مثانه، معده و خون است.
کد خبر: ۸۲۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ 04 February 2020

زهرا روانخواه به مناسبت ۱۵ بهمن روز جهانی سرطان، اظهار داشت: این استان در شیوع سرطان‌های سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ و مثانه از میانگین کشوری بالاتر است و در سرطان سینه و پروستات رتبه نخست و در سرطان روده بزرگ، رتبه دوم را دارد.

وی، شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان استان اصفهان را پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه و خون و در بین زنان را سینه، پوست، روده بزرگ، تیرویید و خون اعلام کرد و اظهارداشت: در هر سال به طور متوسط ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در این خطه ثبت می‌شود.

مسوول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان، چهار عامل موثر در ابتلا به بیماری سرطان را تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی، استعمال دخانیات و الکل خواند و اضافه کرد: اگر این عوامل در سبک زندگی کنترل شود تا ۴۰ درصد می‌توان از بروز سرطان پیشگیری کرد.

روانخواه ادامه داد: اگر بیماری سرطان به موقع تشخیص داده شود نیز تا ۴۰ درصد می‌توان از مرگ زودرس ناشی از آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به غربالگری سه نوع سرطان روده بزرگ، سینه و دهانه رحم در مراکز و خانه‌های بهداشت استان اصفهان، گفت: غربالگری سرطان روده بزرگ برای مردان ۵۰ تا ۷۰ ساله، غربالگری سرطان سینه برای زنان ۳۰ تا ۷۰ ساله و غربالگری سرطان دهانه رحم برای زنان ۳۰ تا ۶۰ ساله به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

روانخواه با تاکید بر اینکه این غربالگری‌ها با کیفیت خوبی در سطح استان اصفهان انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر بیماری سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، شانس بهبود و امید به زندگی افزایش خواهد یافت.

وی از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز و خانه‌های بهداشت در شهرها و روستاهای استان با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت نسبت به انجام این غربالگری‌ها اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای درمان این بیماری در استان اصفهان از لحاظ شیمی درمانی مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: بخش پرتو درمانی و رادیوتراپی در این خطه با مشکل کمبود مرکز و دستگاه مواجه است و در برخی موارد، بیماران به استان‌های دیگر ارجاع داده می‌شوند.

روانخواه افزود: تعداد دستگاه‌های شتاب‌دهنده پرتو درمانی در این استان با توجه به تعداد بیماران مبتلا به سرطان، پاسخگو نیست.

مسوول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۸ درصد از مرگ و میرها در استان مربوط به سرطان است، خاطرنشان کرد: علائم هشدار دهنده این بیماری با توجه به نوع آن متفاوت است اما از شایع‌ترین آنها می‌توان به خونریزی غیر طبیعی، توده غیر طبیعی، تغییر در اندازه و شکل خال‌ها، دیر بهبود یافتن زخم‌ها، کاهش وزن بدون علت و تب و عفونت‌های مکرر اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار