معاون راهبری بازار و توسعه کسب و کار بانک تجارت گفت: از 15 بهمن ماه بدنبال رونمایی از اوراق گام توسط بانک مرکزی، بانک تجارت، ملت، صادرات و ملی موظف به ارائه این اوراق به تولید کنندگان در راستای رونق تولید و حل مشکل نقدینگی فعالان اقتصادی شدند.
کد خبر: ۸۲۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 07 February 2020

 به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، حمید رضا شریفیان در نشست تخصصی فعالان صنعت آهن و فولاد اظهار داشت: به منظور رونق تولید در صنایع و تامین نقدینگی آنها و رفع مشکلات نقدینگی پیش روی فعالان اقتصادی بانک مرکزی اقدام به راه اندازی سیستم گام کرده است که از طریق این سیستم اوراق گام به دست تولید کنندگان می رسد.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان و خریدران محصول می توانند از طریق اوراق گام مبادله کنند به طوری که هم تولید کننده به راحتی به پول خود برسد هم خریدار به محصول، ادامه داد: اوراق گام در عرض یک ماه ظرفیت عملیاتی شدن در سیستم بانکی را دارد و بعد یک ماه در فرابورس قابل ارائه است.

معاون راهبری بازار و توسعه کسب و کار بانک تجارت با اشاره به اینکه یکی از سیاست های همیشگی بانک تجارت حمایت از صنعت بوده است به ویژه حمایت از صنایع بزرگ مثل آهن، فولاد و پتروشیمی و غیره را دارد، اضافه کرد: اوراق گام تا سقف 5 هزار میلیارد در نظر گرفته شده است و این اوراق قابل انتقال در خود بانک است.

وی با اشاره به اینکه اوراق گام باعث گردش مالی و رونق اقتصادی می شود، تصریح کرد: به غیر از اوراق گام همچنین تولید کنندگان می توانند با تکیه بر انواع روش های ال سی از حمایت های بانکی برخوردار شوند.

شریفیان گفت: ال سی ابزار مالی است که از طریق آن  که  اوراقی تعهد اوری بین خریدار و فروشنده  ارائه می شود و تضمین کننده  بازپرداخت آن پول درزمان سر رسید از سوی تولید کننده و ایجاد زمینه فروش محصول از سمت خریدار را فراهم می سازد و در واقع بانک نقش وساطتت را بازی می کند.

وی با اعلام اینکه حمایت از تولید کنندگان بخشی به عملکرد بانک ها بر می گردد بخشی به دولت و نظام حاکمیت بر می گردد، گفت: بانک ها تنها در حد توان مالی امکان حمایت از تولید کنندگان را دارند  .

وی ادامه داد: اوراق گام، ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدهاست. در واقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود روش‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه‌اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار