با فرونشست 300 خانه به زیر زمین در شهر دامنه اولین هشدار جدی خطر فرونشست زمین در اصفهان داده شد و پس از آن یکی پس از دیگری دشت ها نشست کرد تا به امروز که قسمت های شمالی و شرق اصفهان را درگیر کرده است و با ایجاد شکاف های عمیق در فرودگاه و خطر فرونشست زمین قطعا فاجعه بین المللی رخ می دهد.
کد خبر: ۸۲۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ 15 February 2020

به گزارش خبرنگار تابناک اصفهان، فرونشست زمین در اصفهان که حاصل خشکسالی شدید سالهای سال در این استان است و با کندن چاه های عمیق و رسیدن به آب و برداشت های بی رویه و احداث چاه های غیر مجاز در جای جای استان باعث سست شدن زمین و ایجاد حفره های متعدد در زیر زمین شدند و اصفهان، شهر نصف جهان را به جایی رساندند که امروز مسئولان استان که روزی زیر بار فرونشست زمین نمی رفتند در جلسات رسمی خطر جدی آن را به متولیان کشور گوشزد می کنند.
 و امروزه قطع و باز مکرر زاینده رود و ایجاد شکاف ها و ترک های عمیق روی زمین و حتی حاشیه رودخانه را و خطر فرونشست آثار باستانی و تاریخی اصفهان را مطرح کردند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با طرح این مسئله گفت: استمرار تداوم جریان آب در زاینده رود در نوار 300 کیلومتری به منظور پر شدن چاه های اب و ذخایر منابع آبی در سال های گذشته در مناطق مختلف یکی از درخواست های استان بوده است.
منصور شیشه فروش که فرونشست زمین را یک پدیده ملی عنوان کرد که در دیگر استان های نیز طی 30 سال گذشته قابل مشاهده است، گفت: فرونشست زمین عارضه کم آبی و خشکسالی است و در پی افزایش بی رویه برداشت آب و تخلیه سفره های آب زیر زمینی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه دشت های متاثر از این پدیده بوده است و در شهر دامنه شاهد فرونشست 300 واحد مسکونی بودیم که امروزه اساتید دانشگاه بدنبال علت این شکاف و ترک خوردگی ها هستند، افزود: در شهر دامنه شاهد افت 80 سانتی متری افت آب های زیرزمینی بودیم که به علت برداشت های بی رویه است.
شیشه فروش ادامه داد: به منظور پیشگیری و کنترل فرونشست زمین کارگروه ویژه ای تشکیل دادیم و دشت های اولویت دار که در معرض شدید فرونشست هستند را مورد بررسی قرار دادیم از جمله دشت برخوار، مهیار و دشت در گلپایگان و دشتی در کاشان و آران و بیدگل دشت دامنه داران و دشت اصفهان است.
شمال و شرق اصفهان در معرض خطر شدید فرونشست زمین است
وی با اشاره به اینکه شمال و شرق اصفهان در معرض خطر شدید فرونشست زمین قرار دارد، ادامه داد: امروز اثرات فرونشست را در مسیر راه ها و اراضی کشاورزی شاهدیم و چاله های عمیقی ایجاد شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان که عمق فرونشست زمین در کاشان را بسیار بزرگ خواند به طوری که خودروی در آن جای گرفت، ادامه داد: مطالعات فرونشست زمین در اصفهان با همکاری شهرداری و مراکز علمی دانشگاه اصفهان و صنعتی صورت گرفت.
وی با اظهار اینکه در همین ارتباط جلسات متعددی با آب منطقه ای،  راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و نظام مهندسی صورت گرفته است، گفت: از سازمان زمین شناسی کشور، کارشناسان به منظور بررسی خطر و عمق فرونشست زمین اصفهان آمدند و نقشه برداری کردند و در جلسات ستاد مدیریت بحران مشکلات اصفهان مطرح و مصوب شد .
شیشه فروش از حضور چندین ماه گروه زمین شناسی کشور در دشت های اولویت دار و بررسی میدانی این دشت ها و از جمله در کاشان خبر داد  وافزود: پس از بررسی ها صورت گرفته ومطالعات علمی و نتایج میدانی گروه سازمان زمین شناسی کشور، وظایف هر بخش در جهت کنترل فرونشست زمین مشخص شد و از آن جمله آب منطقه ای اصفهان از سوی وزارت نیرو موظف به اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آب شدند و هر گونه برداشت حتی در حد خیلی کم در  دشت های اولویت دار و در معرض خطر ممنوع شد.
نظارت 62 گروه گشت و نظارت بر برداشت های غیر مجاز آب
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان به 62 گروه گشت و نظارت بر احداث چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی و دستور توقیف 200 ادوات غیر مجاز با حکم قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 5 هزار چاه غیر مجاز شناسایی وحدود 800 تا از این چاه ها مسدود شده است .
شیشه فروش دبیر خانه شورای حفاظت از منابع آب را آب منطقه ای اعلام کرد و افزود: در این مسیر بالغ بر 5 هزار چاه های غیر مجاز پر و مسدود شده است همچنین به منظور کنترل اضافه برداشت ها در چاه های مجاز نیز کنتورهای هوشمند نصب شده است که در این راستا 4 هزار کنتور نصب شده است .
سازه های شهری باید در مقابل فرونشست زمین ایمن سازی شوند
وی اجرای الگوی کشت را از سوی جهاد کشاورزی و استفاده از روش های بهینه آب در 100 هزار هکتار و استفاده از روش قطره ای از دیگر اقدامات برای کاهش برداشت های بی رویه آب از چاه ها و خالی شدن سفره های آب زیر زمینی است و ادامه داد: امسال 46 میلیارد تومان در زمینه اجرای طرح های سیلاب و تقویت سفره های آب زیر زمینی اختصاص یافته است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خطر فرونشست زمین باید سازه های که ساخته می شود متناسب با ایمن سازی و محاسبه نرخ فرونشست در آن محوطه باشد واین از وظایف شهرداری است، گفت: در حوزه خسارت های فرونشست زمین در سطح استان اصفهان تاکنون برآورد هزینه ای نداشتیم.
اجرای کند طرح تعادل بخشی در طول یک قرن به نتیجه می رسد
طرح تعادل بخشی برای کنترل فرونشست زمین در حالی با مسئولیت و متولی آب منطقه ای و همکاری جهاد کشاورزی و سازمان صمت استان اصفهان به اجرا گذاشته شده است که مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: اگر با این روند پیش برود اجرای این طرح یک قرن طول می کشد .
میرباقری با اشاره به اینکه سالانه در اصفهان بیش از 300 میلیون متر مکعب از ذخایر آب های زیرزمینی برداشت می شود، گفت: تاکنون بالغ بر 12 و نیم میلیارد متر مکعب از ذخایر آبی در سطح استان اصفهان برداشت شده است.
وی گفت: با این روند برداشت یعنی معادل هشت بار پر و خالی کردن زاینده رود تاکنون آب برداشت شده است.
مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرد: مقرر شد که با اجرای طرح تعادل بخشی  جبران بیش از 130 میلیارد متر مکعب برداشت آب از ذخایر زیرزمینی طی 20 تا 25 سال شود.
فرونشست زمین یک زلزله خاموش و یک فاجعه بزرگ است
وی با اظهار اینکه طبق برنامه سالانه باید 2 و نیم میلیارد متر مکعب از طرح تعادل بخشی اجرای و جبران برداشت آب زیر زمینی شود، گفت: در قالب طرح تعادل بخشی باید 15 پروژه همزمان از سوی آب منطقه ای ، جهاد کشاورزی و سازمان صمت اجرایی شود که متاسفانه شاهد کم کاری و مقاومت هایی هستیم مثل نمایندگان مجلس ، ائمه جماعات، استانداران و فرمانداران و صنف کشاورزی که در اجرای طرح تعادل بخشی در سطح کشور موفق عمل نکردیم.
میرباقری با اشاره به اینکه متولی اجرای 12 طرح تعادل بخشی آب منطقه ای است و دو پروژه سازمان صمت و یک پروژه جهاد کشاورزی است، ادامه داد: فرونشست زمین یک زلزله خاموش و یک فاجعه بزرگ است.
ملک شهر، خانه اصفهان، عاشق آباد بیشترین میزان فرونشست زمین را دارد
دانشیار گروه زمین دانشگاه اصفهان  نیزبرداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی را فرونشست زمین عنوان کرد و گفت: امروزه پدیده فرونشست زمین را  در اصفهان، همدان، فارس، تهران و دیگر جاها داریم.
صفایی که خطر فرونشست زمین را بسیار بالا خواند و ظاهر آن را در قالب ترک وشکاف ها دانست، ادامه داد: بخش های شمالی شهر اصفهان به خاطر ضخامت بالای آبرفت شاهد بیشترین میزان ترک وشکاف هستیم .
وی با اشاره به اینکه ملک شهر و عاشق آباد و خانه اصفهان و فرودگاه شهید بهشتی در معرض شدید خطر فرونشست زمین است، گفت: جاده ارتباطی اصفهان شیراز سازه ای شهری وجود ندارد و به خاطر همین فرونشست زمین در این جاده شاید به حد فرونشست زمین در شهر اسیب های زیادی به دنبال نداشته باشد.
فرونشست زمین که از دید متولیان امر یک فاجعه بزرگی است که اصفهان را در معرض سیل قرار داده است و با شیب تندی در استان پیش می رود در حالی است که با حرکات بعضا کند مسئولان قطعا اصفهان هر ثانیه یا با بحران زلزله ، فرونشست، سیل و خشکسالی مواجه کرده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار