چنانچه به هر دلیل نتوانیم جهش مناسبی را در حوزه اشتغال داشته باشیم در آینده‌ای نزدیک با بحران جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد و افزایش بیکاران به ویژه فارغ التحصیلان بیکار تهدیدی قابل توجه به شمار خواهد آمد.
کد خبر: ۸۲۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 15 February 2020

«تابناک هرمزگان»، محمد نعمتی؛ امروزه بر همگان آشکار است که یکی از دغدغه‌های اصلی دولت مردان به ویژه دست اندرکاران حوزه اقتصاد رفع نگرانی‌های مردم و حاکمان در خصوص بیکاری جوانان این مرز و بوم است. متأسفانه اغلب خانواده‌های ایرانی به نوعی با معضل بیکاری به خصوص در قشر تحصیلکرده مواجه بوده و حداقل یکبار تنشهای آنرا لمس نموده‌اند. بعد از شروع کار دولت تدبیر و امید یکی از برنامه‌های اساسی دولت سامان بخشی به اقتصاد بیمار و رنجور کشور و بهبود شاخصهای اقتصادی نظیر رشد مثبت و قابل قبول، کاهش تورم، تقویت ارزش پول ملی، افزایش صادرات غیرنفتی و.... میباشد.

وضعیت اشتغال جوانان با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان
بدیهی است که در بستر رشد مناسب اقتصادی ( حداقل 7% ) که از رهگذر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به دست می‌آید می‌توان امیدوار بود که اشتغال رونق گرفته و آمارهای واقعی ایجاد مشاغل جدید خود را نمایان سازد. لذا باید در پی آن بود که همگان به تحقق اهداف دولت در این زمینه اهتمام لازم را مصروف داشته و بر کلیه کنشگران سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و اتصدی است که شرایط مناسب سرمایه‌گذاری برای تحقق اهداف اشتغال مولد و پایدار را ایجاد نمایند. کارشناسان حوزه بازار کار بر این باورند چنانچه به هر دلیل نتوانیم جهش مناسبی را در حوزه اشتغال داشته باشیم در آینده‌ای نزدیک با بحران جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد و افزایش بیکاران به ویژه فارغ التحصیلان بیکار تهدیدی قابل توجه به شمار خواهد آمد. به همین منظور هرمزگان به عنوان یکی از استانهای برخوردار و دارای ظرفیت‌ها و پتانسیلهای بالقوه در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌تواند دغدغه‌های اشتغال هرمزگانی‌ها و گروهی از فارغ التحصیلان بیکار در کشور را مرتفع نماید.
اشاره‌ای کوتاه به ظرفیت‌های اشتغال هرمزگان و به فعالیت رسانیدن این پتانسیلها توسط مدیران دولتی، فعالان خصوصی و دلسوزان نظام در این استان حاکی از جایگاه ممتاز استان در اشتغال کشور است.

1- اولین و منحصر به فردترین ظرفیت اشتغال استان همانا دریای بیکران عمان و خلیج فارس در هرمزگان است که می‌توان با شناخت دقیق ظرفیت یاد شده، بار عظیمی از بیکاران را بر شانه‌های مستحکم آن استوار نمود ( تقویت صنایع کشتی سازی و تعمیرات شناورها و سازه‌های دریایی ، صید و صیادی و آبزی پروری ، صنایع شیلاتی، حمل و نقل بار و مسافر دریایی، ورزش‌های دریایی ، تفریحات دریایی ، صنایع دستی دریایی از جمله پتانسیل‌های دریایی استان است.

2- صنایع سنگینی نظیر صنعت فولاد با توجه به نزدیكی به دریا ، پالایشگاه گاز و نفت ، صنعت تولید روی، آلومینیوم و سایر صنایع بزرگ از جمله پتانسیلهای اشتغالزای استان هستند که البته در این میان باید زنجیره تولید این صنایع را تکمیل نمود تا علاوه بر پایداری و درون‌زا بودن این صنایع در بخش‌های مختلف بالادستی و پایین‌دستی نیز اشتغالزایی خویش را در پی داشته باشد.

3- استان هرمزگان به قطب حمل ونقل معروف است چرا که هر چهار نوع مد حمل و نقل ( دریایی ، زمینی ، هوایی ، ریلی ) را داراست، لذا با گسترش هر کدام از این حوزه‌ها و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها می‌توان اشتغال مناسبی را در هر بخش ایجاد نمود .

4- اثرات و تسلط استان بر تنگه استراتژیک هرمز که روزانه صدها فروند کشتی از این آب‌راه بین‌المللی عبور می‌نمایند فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار بخشهای خصوصی و دولتی می‌گذارد تا با سوخت‌رسانی و تأمین سایر نیازهای کشتی‌های عبوری و همچنین گسترش ، احداث ، ذخیره‌سازی و صادرات مجدد فراورده‌های نفتی ضمن ارز آوری، تعدادی از هموطنان در این حوزه مشغول بکار شوند.

5- تبدیل بندرعباس به هاب هوایی( Hub ) منطقه و با در نظر گرفتن امنیت بالای کشورمان می تواند فرصت‌های مغتنم را فراهم نماید .

6- استفاده از ظرفیت فعلی بنادر شهید رجایی و شهید باهنر و گسترش پتانسیلهای این دو بندر بزرگ تجاری کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در زمینه اشتغال استان نقش بسزایی را ایفاء خواهد نمود.

7- با توجه به ساحلی بودن استان و دارا بودن 14 جزیره با قابلیت‌های گردشگری و کارکردهای متفاوت اقتصادی می‌توان برای هر کدام از این جزایر فعالیت ویژه‌ای را تعریف و در آن راستا اقداماتی را به انجام رسانید .

8- احداث نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی و ضمن تأمین برق مورد نیاز نسبت به صادرات برق تولیدی اقدام نمود .

9- تقویت ، گسترش و استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده جزایر نفتی لاوان و گاز سرخون و قشم

10- احداث ، تکمیل صنایع تکمیلی شیلاتی و صنایع تبدیلی کشاورزی

11- بازتعریف نقش و بازنویسی مجدد وظایف دو منطقه آزاد بزرگ و قدیمی کشور ( کیش و قشم )

12- استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان به ویژه در حوزه جنگلهای منحصر به فرد دریایی (حرا) و تفریحات دریایی (رستوران دریایی و تله کابین دریایی هرمز به بندرعباس، بازی ها و ورزش‌های دریایی، پارک‌های آبی، ویلاهای ساحلی و ...)

13- به فعالیت رسانیدن استعدادهای بی نظیر مزارع پرورش میگو با استفاده از زمین‌های مناسب و فارغ التحصیلان بیکار این حوزه ( در صورت عدم تکافوی اعتبارات دولتی برای آماده سازی زیرساخت‌ها می توان از سرمایه ایرانیان مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس دراین زمینه بهره گرفت )

14- تکمیل زنجیره تولید خرما در استان و سایر محصولات کشاورزی مثلاً نارنگی و ...

آنچه در بالا بدان اشاره شد گوشه‌ای از دریای بیکران فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی هرمزگان است که متأسفانه بنا به دلایلی رها شده است. لذا بر مدیران ارشد دولتی و دلسوزان کشور و هرمزگان است که با شناخت دقیق این پتانسیل‌ها و کاربست‌ها معیارهای علمی با توان خستگی ناپذیر خویش کار و طرحی نو در اندازند.

انتهای پیام/*

برچسب ها: محمد نعمتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار