اخبار انتخاباتی/  از گلایه‌های خاتمی از اصلاح‌طلبان تا انتقاد زیباکلام از عارف، موسوی لاری، حزب کارگزاران و خاتمی

مجید انصاری، نامزد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره چرایی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: مجموعه جریان اصلاحات از ماه‌ها قبل، جلسات مشورتی با آقای خاتمی داشت. مرتب درباره انتخابات بحث شد و تصمیم‌گیری نهایی این بود که همه کسانی که احساس می کنند در مجلس موثر هستند، ثبت نام کنند و حتی لیستی از شخصیت های مهم هم تهیه شد ولی متاسفانه جمع زیادی از آنها ثبت نام نکردند که مورد گلایه آقای خاتمی هم بود...

انصاری افزود: آقای خاتمی از من خواست که کنار نروم و جدی در صحنه انتخابات بمانم. رها کردن مردم موجب فراموشی اصلاحات و باز کردن پای جریان برانداز می شود. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید انسجام و ارتباط تشکیلاتی خود را حفظ کنیم.

روزنامه شرق نوشت: لیست حزب کارگزاران با حاشیه‌های زیادی همراه بود. از عنوان یاران هاشمی که گویا تمام آنانی که در لیست قرار گرفته‌اند، دلباختگان مرحوم هاشمی‌اند تا عکس بزرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در میان نام‌های موجود در لیست که تعداد درخور‌توجهی از آنها اساسا شناخته‌‌‌شده نیستند... صادق زیباکلام باور دارد که نمی‌توان از یک شخص فوت‌شده برای اهداف سیاسی استفاده کرد.

 زیباکلام می گوید: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم از شهرت و اعتبار شخصی که فوت کرده است، برای پیشبرد اهداف سیاسی‌مان استفاده کنیم. اکنون حزب کارگزاران لیستی را منتسب به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کرده است که معلوم نیست اگر ایشان زنده بود، آن را تأیید می‌کرد یا نه. عکس این قضیه هم صادق است و برای مثال اگر گروهی می‌گفت که ما با الهام‌گرفتن از تفکرات آقای هاشمی به این نتیجه رسیده‌ایم که در انتخابات شرکت نکنیم، باز هم می‌پرسیدم که با چه مجوز اخلاقی از جانب او سخن می‌گویید؟

اما پس از منتشر شدن لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و انتقاداتی که به این حزب وارد شد، صبح امروز نشست خبری این حزب اصلاح طلب با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی دبیرکل و حسین مرعشی سخنگوی این حزب برگزار شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در این نشست گفت: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده است و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. پیام حضور ما گفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است، ما نمی‌خواهیم عرصه را در داخل به حاکمیت تندروها بسپاریم و این در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت به فرصت تبدیل شود.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران گفت: ما نمایندگانی چون مطهری و رحیمی را که گرفتار بررسی صلاحیت‌ها شدند و از این مرحله عبور نکردند را شهید عرصه انتخابات می‌دانیم ولی در همین سختگیری‌هایی که در این دوره از انتخابات شده نیروهای ارزشمند دیگر از جمله دوستانی که در این جلسه حضور دارند، هستند که قادرند عملکرد قابل قبولی در مجلس داشته باشند.

 حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز گفت که درباره حمایت خاتمی از لیست انتخاباتی این حزب، تصمیم با خودش است و کارگزاران فرضی بر تایید و حمایت وی ندارد ولی اصل اینکه حزب، لیستی از شایستگان آماده کند توصیه او بود.

سخنگوی حزب کارگزاران افزود: پیش‌بینی ما بر اساس نظرسنجی‌ها این است که حداقل ۵۰درصد این لیست وارد مجلس خواهد شد.

مرعشی در پاسخ به سوال درباره توییت اخیر محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس پیرامون انتقاد به روحیه سیاست ورزی حزب کارگزاران اظهار داشت: بهترین پاسخ در قبال اظهار نظر محمود صادقی سکوت است و البته نباید موضع ایشان را موضع شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قلمداد کرد چون ایشان مسئولیت خاصی در این شورا ندارد.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت به ایسنا گفت: کاندیداهای شاخصی که بتوانیم الان در لیست تهران بگذاریم و بگوییم بقیه را با نیروهای ناشناس پرمی‌کنیم نداریم. کاندیدای شاخصی که لیست را قابل توجه کند در تهران نداریم.

شکوری راد در پاسخ به این سوال که« چند نماینده فعلی لیست امید برای حوزه انتخابیه تهران تایید صلاحیت شدند و چند عضو شورای مرکزی احزاب عضو شورای عالی هم هستند که در میان آنان اعضاء حزب متبوع شما هم هستند» می گوید: افراد خوبی هستند، ولی وزن و اعتباری ندارند که لیست به خاطر آنان وزن و اعتبار خاص پیدا کند. یعنی چهره مردمی و رسانه‌ای آنان خیلی ضعیف است. کاندیداهای موجود که در دوره قبل عمدتا برای اینکه جلوی ورود افراطیون گرفته شود در لیست قرار گرفتند عملکردی نداشتند که بتوانیم آن را جلوی چشم مردم بیاوریم تا در آنها رغبت ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

نیروهای انقلابی برای اتحاد زمان کم است

نامزدهای انتخابات مجلس در بازار تهران

چمران؛ لیست شورای ائتلاف فصل الخطاب است

***

سیاسیون ما هنوز به رشد لازم برای تعامل صحیح نرسیده‌اند

یک عضو جبهه پایداری به فارس گفت: شامگاه روز یکشنبه  آیت الله مصباح یزدی خطاب به اعضای شورای جبهه پایداری فرمود: «وقتی سیاسیون ما هنوز به رشد لازم برای تعامل صحیح نرسیده اند ، شما راه منطقی و شرعی خود را ادامه دهید و از انگ های سیاسی نترسید.»

این عضو جبهه پایداری افزود: سه روز قبل نیز از حضرت آیت الله مصباح متنی مکتوب در تایید روش جبهه پایداری در تعامل با سایر گروه‌های سیاسی و تعیین نامزدهای انتخاباتی ، در سایت و کانال ایشان منتشر شده بود.

متن مکتوب علامه مصباح که در پاسخ ضمنی به برخی تردید افکنی ها و تلاش ها در جهت ایجاد سردرگمی در جریان انقلابی رسانه ای شد بدین شرح بود:

«باسمه تعالی»

«روشی که جبهه پایداری برای انتخاب نامزدها به کار گرفته، روشی منطقی و مشروع است. محمدتقی مصباح»

***

ایران عزیز نیازمند بیشترین میزان مشارکت ملی است

جمعی از اصلاح طلبان با انتشار بیانیه‌ای با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات، اعلام داشتند: ایران عزیز برای مواجهه با بحران‌های داخلی و خارجی که به‌نحوی بی‌سابقه کیان این ملت را هدف گرفته‌اند، نیازمند بیشترین میزان همبستگی و مشارکت ملی است.

در این بیانیه هم‌چنین با اشاره به مواردی از جمله بحران‌های ناشی از فقر، فساد، تورم، بیکاری، تشدید تحریم‌ها و تاثیر این‌ها بر امور کشور خاطرنشان شده است: عبور از این وضعیت بحران‌خیز و خطرناک، جز از راه احیای امید و بسیج تمام ظرفیت‌های اجتماعی و ملی ممکن نیست.

صادر کنندگان این بیانیه با تاکید بر پافشاری‌شان بر پیشنهادهای ارائه شده از نامزدهای شناخته‌شده اصلاح‌طلب که تایید صلاحیت شده‌اند و نیز از هر نامزد معتقد به توسعه همه‌جانبه، عادلانه و پایدار کشور و مخالف جنگ و تحریم، انحصارطلبی و فساد دعوت کرده‌اند در برنامه و تبلیغات انتخاباتی خود، و در صورت راهیابی به مجلس در طول دوره‌ نمایندگی، در مسیر اهداف فوق گام بردارند.

در میان اسامی ۸۰ نفری که در پایان این بیانیه نام آن‌ها آمده، اسامی افرادی از جمله محسن آرمین، محمدعلی آخوندی، ابراهیم اصغرزاده، جواد امام، سیدمصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، سعید حجاریان، داود سلیمانی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا علوی‌تبار و فخرالسادات محتشمی‌پور به چشم می‌خورد.

***

اعلام میانگین سنی و میزان تحصیلات نامزدهای مجلس

سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور به ایرنا گفت: کل داوطلبان ثبت نام شده برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۶ هزار و ۳۳ نفر بوده است که از این تعداد، ۷هزار و ۱۵۷ نفر تایید صلاحیت شدند و از میان کل تعداد تایید صلاحیت شدگان، ۷۸۲ زن و ۶ هزار و ۳۷۵ نفر مرد هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره میزان تحصیلات نامزدهای تایید صلاحیت شده گفت: ۴۲۲ نفر از نامزدها دارای تحصیلات حوزوی در مقاطع مختلف هستند، ۱۰۲۱ نفر مدرک دکتری دارند و ۵ هزار و ۳۰۸ نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل هستند.

موسوی درباره سن افراد تایید صلاحیت شده هم توضیح داد: ۲ هزار و ۵۲۳ نفر از افراد تایید صلاحیت شده بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند و میانگین سنی ۲هزار و ۳۹۰ نفر هم بین ۴۱ تا ۵۰ سال است. ۱۸۲۷ نفر از داوطلبان نمایندگی مردم بین ۵۱ تا ۶۰ سال دارند و تنها ۴۱۷ نفر آن‌ها بالای ۶۰ سال دارند.

***

انتقاد زیباکلام از عارف، موسوی لاری و خاتمی

صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب به خبر فوری گفت: به نظر من فردی مانند احمد زیدآبادی شش برابر عارف می‌دود و تلاش می‌کند، عباس عبدی هم همینطور، من با آنها اختلاف نظرهای زیادی دارم اما دارند کار می‌کنند. عبدی، مرعشی و کرباسچی هم دارند کارهایی در راستای بهبود وضعیت موجود جریان اصلاحات انجام می‌دهند اما شما به من بگویید آقای عارف، موسوی لاری، شورای عالی اصلاح طلبان و آقای خاتمی چه کار کرده‌اند؟ هیچ کاری نکرده اند تنها چیزی که ما از آقای خاتمی ‌شنیدیم این بود که بعد از این همه سکوت در دیدار نوروز امسال با اعضای فراکسیون امید گفت که با دوباره "تکرار" کردن من هم کسی نمی‌آید برود پای صندوق رای بدهد.

زیباکلام گفت: معتقدم که در مجلس آینده یاران آقای احمدی نژاد، جبهه پایداری و تندروها پایگاه بسیار مستحکمی پیدا می‌کنند و از آن پایگاه برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری در سال 1400 استفاده می‌کنند و شورای نگهبان هم وقتی این پایگاه مستحکم را ببیند روی آن‌ها حساب باز می‌کند و می‌بیند این ها کسانی نیستند که بشود به راحتی حذف شان کرد و صدای آن‌ها را نشنید؛ بنابراین به احتمال زیاد خود آقای احمدی نژاد در سال 1400 رئیس جمهور می‌شود.

***

زنگنه همچنان در حال استخدام نمایندگان مجلس

سایت میز نفت نوشت: با دستور وزیر نفت، الیاس حضرتی رئیس فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس در حال استخدام در وزارت نفت است. الیاس حضرتی در دوران نخست حضور زنگنه در صنعت نفت، کارمند این وزارتخانه بود که پس از پایان دوره زنگنه خود را بازنشسته کرد. بازنشستگی او با پرداخت حدود ۲۰ میلیون تومان پاداش، روابط کاری و مالی او را با نفت به اتمام رساند اما در جدیدترین اقدامی که زنگنه با آن موافقت کرده ، او دوباره به نفت بازگشته است. با این وجود، منع قانونی برای حضور مجدد او در صنعت نفت وجود دارد مگر آنکه او پاداش بازنشستگی خود را به نفت بازگرداند و چند سال دیگر با پاداشی حداقل ۱۰ برابری، بازنشسته شود.

زنگنه در سال ۹۶ و در جریان جلسه رای اعتماد، از استخدام نمایندگان در وزارت نفت دفاع کرد و تاکید کرد در صورت عدم استخدام آن‌ها در نفت، مفسده‌های فراوانی به وجود می‌آید.

زنگنه برای جلوگیری از مفسده‌ای دیگر، این نماینده فعلی را هم می‌خواهد نفتی کند مانند بیش از ۳۰ نماینده ادوار و فعلی بهارستان که طی ۶ سال گذشته صاحب سمت‌های مهمی در نفت شدند.

***

سکوت شورای نگهبان در قبال کارناوال تبلیغاتی تاجگردون

در چند روز اخیر ویدیوئی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس برای تبلیغات انتخاباتی خود، در جشنی در گچساران که به کارناوال‌های عروسی شبیه می‌نمود، به‌طرز عجیب و غریبی مشغول ابراز پاسخ به نمایش به اصطلاح طرفدارانش است.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با انتشار توییتی با انتقاد از شورای نگهبان خواستار ردصلاحیت تاجگردون شد.

توکلی نوشت: «مراسم نورپردازی همراه پایکوبی و حرکات جلف آقای تاجگردون در فرهنگ سیاست علوی و تراز جمهوری اسلامی جز خیانت به ارزشهای انقلاب، وصف دیگری ندارد. شورای نگهبان که با وجود صدها سند، پس از رد صلاحیت، ایشان را در وقت فوق‌العاده تأیید کرده، آیا این نمایش ضدارزشی را ندیده؟ حالا دیگر چرا سکوت؟»

بیشتر بخوانید:

توکلی: شورای نگهبان چرا درباره تاجگردون سکوت کرده است؟

***

چه کسی باید آمار کشته‌‌های آبان‌‌ماه را اعلام کند؟

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت آمار کشته‌شدگان در اختیار پزشکی قانونی کشور است. اما امروز عباس مسجدی آرانی رییس پزشکی قانونی کشور در واکنش به سخنان رییس‌جمهور گفت: دولت باید این آمار را اعلام کند. ما نکته‌ای در این رابطه نداریم.

مسجدی آرانی در گفتگو با ایلنا ادامه داد: براساس مصوبه شورای امنیت ملی وظیفه دولت است که این آمار را اعلام کند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: ما به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم و هیچ وظیفه‌ای مبنی بر اعلام عمومی آن نداریم و همانطور که گفتم، در مصوبه شورای امنیت ملی که زیرمجموعه دولت است و وزیر کشور رییس آن است، مشخص شده است که چه کسی باید این آمار را اعلام کند.