دو سال از عمر دولت دوازدهم گذشته است و حالا در دوسالانه دوم نگاهی به عملکرد سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهیم داشت.
کد خبر: ۸۲۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ 18 February 2020

دو کار ناتمام وزارت ارتباطات دولت دوازدهم؛ ۵ ماهواره دیگر در انتظار پرتاب به مدار زمین هستند

به گزارش تابناک سمنان: قریب به دو سال است که از شروع دولت دوازدهم می‌گذرد، دولتی که پس از سپری کردن روزهای سخت و با همت دانشجویان و‌ نخبگان ایرانی توانست گامی موثر در صنعت هوافضا، اقتصاد دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی بومی بردارد.

در نگاهی اجمالی به کارنامه علمی و فناوری دولت دوازدهم نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین معاونت علمی در صدر عناوین قرار دارد، دو نهادی که توجه ویژه آن‌ها به جوانان، باعث جذب ایده‌های نو و‌ اجرایی کردن طرح نخبگان شد.

از ابتدای آغاز دولت دوازدهم با روی کار آمدن وزیری جوان در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشخص بود که در ۴ ساله دوم دولت حجت الاسلام روحانی، این وزارتخانه با تحول چشمگیری مواجه خواهد بود، تحولی که در همین نیمه دوم سال ۹۸ به خوبی توان ایرانی را به نمایش گذاشت و با قدرت و تفکر دانشجویان و نخبگان ایرانی ماهواره ظفر را به همراه ماهواره‌بر سیمرغ راهی مدار کرد. هرچند که قرارگیری ماهواره ظفر کوتاه مدت بود، اما این امید که ایران در رده کشورهای سازنده ماهواره، جایگاه پنجم را از آن خود کند، برای دانشجویان ایرانی جای بسی خرسندی و سرور است.

دو کار ناتمام وزارت ارتباطات دولت دوازدهم؛ ۵ ماهواره دیگر در انتظار پرتاب به مدار زمین هستند

همچنین شفافیت امور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز باعث رضایتمندی مردم شد‌؛ محمد جواد آذری جهرمی در همان روزهای اولیه سرکار آمدن، دیوار بین خود و مردم را شیشه‌ای کرد و هرآنچه در وزارت‌خانه در راستای خدمت‌رسانی رقم‌‌ خورد را به سمع و نظر مردم رساند، البته که گاهی برخی از مردم و مسئولان با نگاهی طنز جزو منتقدان او بودند، ولی به گفته خودش که همواره در صفحات مجازی به اشتراک می‌گذارد؛ کار وزارت "گزارش به مردم" است، به همین منظور و در راستای نظارت و ارتقای سطح کیفی اپراتورها و شرکت‌های خدمات رسان، سامانه رسیدگی و نظارت «نت سنج پلاس» را با همکاری دانش‌آموختگان این حوزه طراحی و هفته گذشته در صفحه اینستاگرامی خود قابلیت‌های آن را بیان و رسما از این سامانه رونمایی کرد.

 

آنچه آذری جهرمی درباره «نت سنج» بیان کرد، نشانگر ارتباط متقابل وزارت ارتباطات با مردم است تا هر دو طرف بتوانند ضمن استفاده از تجربیاتشان سطح کیفیت شبکه‌ای را بالا ببرند، تا در وقوع قطعی شبکه یا به نوعی حمله سایبری در کمترین زمان مشکل را برطرف کنند. درست مانند طرح «دژفا» که مدتی قبل توانست در مقابل حمله بزرگ سایبری اخیر، از شبکه‌های داخلی در اسرع وقت دفاع کند.

دو کار ناتمام وزارت ارتباطات دولت دوازدهم؛ ۵ ماهواره دیگر در انتظار پرتاب به مدار زمین هستند

در واقع «دژفا» یکی‌ دیگر از دستاوردهای مهم و حیاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در مجموعه شرکت زیرساخت دفع حملات سایبری را برعهده دارد. همچنین این طرح و بهره‌وری از لایه‌های اولیه شبکه ملی اطلاعات نیز مانند دژی محکم مقابل اخلالگران (هکرها) دفاع خواهد کرد.

دژی که قرار است یکی از زیرمجموعه‌های «شبکه ملی اطلاعات» باشد، شبکه‌ای که بومی بودن آن به معنای قطع اینترنت نیست، بلکه کار اصلی آن حفاظت و امنیت شبکه داخلی کشور است، تا سیستم‌های داخلی را از گزند حملات در امان نگه دارد، البته این فقط یکی از جمله ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات است؛ یکی دیگر از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات نیز دولت الکترونیک است که بارها رئیس جمهور کشور به لزوم دستیابی به آن اشاره کرده و باید در نظر داشت که برای رسیدن به این هدف فقط چیزی حدود یک سال و نیم دیگر فرصت باقی مانده است.

 

زمان کوتاهی که آذری جهرمی در پاسخ به خبرنگار ما بیان کرد: «در برنامه های یک سال و نیم آتی سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از کارهای ما تکمیل زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران بوده که در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی مطرح شده است، البته امروز که در خدمت شما هستیم حجم بیشتری از آن را انجام دادیم و باقی مانده آن در آینده‌ای نزدیک به اتمام خواهد رسید.»

دو کار ناتمام وزارت ارتباطات دولت دوازدهم؛ ۵ ماهواره دیگر در انتظار پرتاب به مدار زمین هستند

«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنبن درباره دیگر برنامه‌های این سازمان گفت: بخش دوم اهداف ما تکمیل برنامه های فضایی است که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم. در حال حاضر ما پنج ماهواره دیگر داریم که در هر صورت باید برای تکمیل فناوری اقدام به ساخت و پرتاب آن به مدار زمین کنیم. در واقع تمرکز ما در این یکسال و نیم آینده به روی دو موضوع پرتاب ماهواره و اقتصاد دیجیتال است که به جدیت هر دو را پیش خواهیم برد.»

همچنین آذری جهرمی در مراسم اختتامیه فاز اول «تاریخ شفاهی» پیرامون ایجاد «هوش مصنوعی» بیان کرد: " در تمام دنیا هر کشوری که دارای هوش مصنوعی است را ثروتمندترین کشور جهان می‌دانند و این نوید را می‌شود داد که جوانان ما امروز به سمت این فناوری پیش خواهند رفت. "

دو کار ناتمام وزارت ارتباطات دولت دوازدهم؛ ۵ ماهواره دیگر در انتظار پرتاب به مدار زمین هستند

با توجه به تمام صحبت‌های آقای وزیر و البته توییتی که چندی پیش در حساب شخصی خود منتشر کرد، انتظار می‌رود که با سرعت هرچه تمام تا سال ۱۴۰۰ نهال شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برساند، چراکه بسیاری از اقدامات و تصمیمات وزارت‌خانه مشروط به شبکه ملی اطلاعات است و به تعبیری حفظ امنیت شبکه داخلی اهمیت بیشتری نسبت به سایر اقدامات این نهاد کارآمد دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار