مسئول اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: فرسایش خاک در این استان سالانه ۱۲ تا ۱۵ تن در هکتار است که اجرای طرح های آبخیزداری از سال ۷۰ تاکنون ۲۰ درصد از فرسایش جلوگیری کرده است.
کد خبر: ۸۲۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ 23 February 2020

حمید لیاقتی اظهار کرد: خاک مهمترین عنصر و پایه طبیعت است که اگر حفظ نشود منابع طبیعی یک کشور در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس مطالعات سال ۱۳۹۲ ارزش کمی هدررفت هر تن خاک و عناصر شیمیایی آن ( NPK نیتروژن، فسفر و پتاسیم) ۱۱ هزار ریال است.

این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: خاک ارزش‌های دیگری نیز دارد از جمله اینکه مانند یک آب انبار عمل می‌کند و اگر از بین برود خاصیت نفوذپذیری و آبگیری آن کاسته می‌شود؛ اگر خاک نباشد ذخیره آب نیز نخواهیم داشت.

مسئول اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه رسوب خاک به سدها خسارت وارد می‌کند، گفت: هزینه لایروبی و تخلیه هر متر مکعب رسوب ناشی از فرسایش آبی در سدها و تأسیسات استان در شرایط کنونی دستکم ۱۲۵ هزار ریال برآورد می‌شود.

لیاقتی با بیان اینکه فرسایش خاک در حوضه سدهای استان اصفهان سالانه ۱۴- ۱۵ تن در هر هکتار است، اظهار کرد: میزان فرسایش خاک در همه بخش‌های استان اصفهان نیز به طور متوسط ۱۲ تا ۱۵ تن در هر هکتار است که این رقم بسیار بالایی است.

لیاقتی با بیان اینکه هزینه میلیاردی ساخت سد و ذخیره آب از عواملی است که اهمیت کنترل فرسایش آبی خاک و جلوگیری از ۱۶ میلیون تن رسوب در مخازن سدها را دو چندان می‌کند، اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۷ سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۹۷) ۲۰ درصد از فرسایش خاک در استان اصفهان جلوگیری کرده است.

وی افزود: ازسال هفتاد تاکنون از ۱۶ میلیون تن رسوب تولیدی در حوضه سدهای استان معادل سه میلیون تن رسوب کنترل شده است.

مسئول اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه پنج سد دز، کارون، گلپایگان، ۱۵ خرداد و زاینده رود که از سدهای بسیار مهم در کشور بشمار می‌روند، افزود: از مساحت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری استان اصفهان نزدیک به ۱.۷ میلیون هکتار حوضه آبخیز سدهای مخزنی کارون، دز، زاینده رود، ۱۵ خرداد و حنا است که بخشی در حوزه اصفهان و بخشی خارج از استان است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب حجم مخازن به علت رسوب گیری کم می‌شود که خسارت ناشی از آن حدود یکهزار میلیارد در سال است؛ فرسایش آبی خاک و رسوب هزینه زیادی برای سدها دارد و عمر مفید آن‌ها را کم می‌کند.

لیاقتی با اشاره به اینکه فرسایش آبی ناشی از بارندگی‌ها، روان آب‌ها و وقوع سیلاب‌ها در حوضه‌های آبخیز است، یادآور شد: ایران از نظر فرسایش خاک جز کشورهای درجه اول است و وضعیت نامطلوبی دارد با وجود این اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی در بخش جنگل و مرتع می‌تواند به کاهش فرسایش خاک کمک کند.

این کارشناس حوزه آب تصریح کرد: مقابله با فرسایش خاک نیاز اساسی کشور است زیرا اگر خاک مناسبی نداشته باشیم کشاورزی مطلوبی نخواهیم داشت؛ همچنین نابودی خاک هدر رفت آب، وقوع سیلاب و خسارت‌های عمده‌ای به دنبال خواهد داشت این در حالی است که با فرسایش خاک آلاینده‌ها نیز از محلی به محل دیگر جابجا می‌شود و محیط زیست را آلوده می‌کند.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار