نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: به نانوایان و تمام کارگران آن اعلام کرده ایم به محض مشاهده نشانه هایی همچون تب و سرفه از کار کردن امتناع کنند و در تلاشیم نانوایانی که مشکوک به علایم کرونا هستند، در نانوایی حضور نداشته باشند.
کد خبر: ۸۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 29 February 2020

محمدرضا خواجه در خصوص اقدامات پیشگیرانه نانوایان اصفهانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: اتحادیه نانوایان اصفهان، منشوری ۲۲ گانه جهت مقابله با شیوع کرونا برای راهنمایی نانوایان تنظیم و در گروه ها و شبکه های مجازی مختلف ارسال کرده است.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز با چاپ پوستری توصیه ها و اقدامات لازم برای مقابله با کرونا را برای نانوایان چاپ کرده و بر ضرورت استفاده از دستکش، کلاه و ماسک تاکید کرده است.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان توضیح داد: البته فردی که نان را تحویل مردم می دهد می تواند از دستکش استفاده کند، اما نانوایانی که در پخت نان دخیل هستند امکان پوشیدن دستکش را ندارند.

وی در خصوص بررسی سلامت نانوایان، تصریح کرد: به نانوایان و تمام کارگران آن اعلام کرده ایم که به محض مشاهده نشانه هایی همچون تب و سرفه از کار کردن امتناع کنند و در تلاشیم نانوایانی که مشکوک به علایم کرونا هستند، در نانوایی حضور نداشته باشند و تذکرات لازم را از طریق فیلم و پیام های آموزشی به آنها می دهیم.

خواجه گفت: نانوایان باید قبل از تماس با خمیر نانوایی دستان خود را بشویند، همچنین از نزدیک شدن مشتری به میز چانهگیری خودداری کنند و تا حد ممکن فردی که نان را تحویل مردم می دهد و فردی که پول را از آنها دریافت می کند، باید جدا باشند و اگر چنین امکانی وجود ندارد، فردی که پروانه کسب دارد در این شرایط جهت کمک باید در نانوایی حضور داشته باشد تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

وی در خصوص وجود چاقو به خصوص در نانوایی های سنگکی بر روی پیشخوان نانوایی و استفاده از آن برای تکه کردن نان، به مردم توصیه کرد؛ به خصوص در شرایط فعلی برای خرید نان سفره ای همراه داشته باشند و نان را بر روی آن سرد کنند.

به گفته نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان، ۱۷۰۰ نانوایی در اصفهان و ۴۵۰۰ نانوایی در استان اصفهان فعالیت دارند که اتحادیه نانوایان اصفهان منشوری ۲۲ گانه را برای برای مقابله با حملات ویروس کرونا به نانوایان ابلاغ کرده که به شرح ذیل است:

۱.  نانوایان سنگک: کسی که نان را از تنور خارج می کند، اصلا نباید از مشتری پول بگیرد و این کار بایداز طریق فروشنده انجام شود و یا خود مشتری کارت بکشد! تبادل پول نقد در نانوائی ها ممنوع ! تماس دست شاطر و نان گیر با مشتری ممنوع!

۲- نانوایان بربری: نباید با دست خمیری از مشتری پول بگیرند! اجازه دهید خود مشتری کارت بکشد و به آنها اعلام شود تا اطلاع ثانوی برای خرید نان پول نقد پرداخت نکنند.

۳- نانوایان لواش و تافتون نیز به هیچ وجه با دست خمیری از مشتری نه پول گرفته و نه نان تحویل دهند و تا حد امکان دریافت وجه نقد ممنوع شود.

۴- صاحب پروانه کسب باید در نانوائی حضور یابد و از تماس خمیر گیر، چانه گیر، شاطر، نان گیر، کف زن با مشتری خودداری شود و کادر نانوا حق دریافت وجه نان را ندارند.

۵- به محض ورود به نانوائی تمام افراد باید دستان خود را با صابون یا مایع دستشوئی بشویند، اما خشک نکنند مگر با حوله تمیز و شسته شده و یا دستمال کاغذی قطردار. همچنین کارفرما موظف است برای پرسنل خود حوله و مایع دستشوئی خریداری کند.

۶- نانوایان به محض دست زدن به دستگیره در مغازه، ریموت مغازه، میز اداری، شیشه ها، دیوارها، فرمان ماشین، دسته موتور سیکلت، سماور، اجاق و ... باید دستان خود را بشویند خصوصا خمیرگیر و شاطر نانوایی.

۷- خمیرگیر حتما باید روزی سه وعده آب داخل سطل کنار دست خود را در فاضلاب بریزند، چراکه در حین کار عرق می کنید، بنابراین این آب باید دور ریخته و سطل شسته شود.

۸- میزهای توری مغازه را مرتب با آب داغ بشویند.

۹- قدح خمیر، وان خمیر، ماشین خمیر گیر، کاسه کنجد و مخمر  را شب به شب بشویند تا آلودگی محیطی را به خود نگیرد.

۱۰- تاج و بدنه تنور را صبح به صبح قبل از شروع کار با یک حوله تمیز پاک کنید تا غبار آرد یا دوده را به خود نگیرد و سپس حوله را بشویند و برای روز بعد آماده کنند.

۱۱- روپوش و شلوار سفید پوشیده و برای جلوگیری از آلودگی هفتگی شسته شود.

۱۲- هر شب در خانه استحمام کنید.

۱۳- نانوایان حتما باید موی سر، ناخن و ریش خود را کوتاه کنند تا منشاء آلودگی نشود.

۱۴- حتما در محل کار کفش اسپرت بپوشید یا در صورت استفاده از دمپایی هر روز شسته شود.

۱۵- کف مغازه را پایان کار صبح، ظهر و شب جارو کنید و کیسه خرده نان با کیسه آرد کف مغازه جدا باشد.

۱۶- موقع کار دست به صورت و لباس خود نکشید.

۱۷- موقع عطسه سریع نشسته و روبه به زمین عطسه کنید.

۱۸-  سیخ، انبر، کاردک پلاستیکی و فلزی، سینی، بشقاب، لیوان، قوری، کتری و تمام ابزار کار خود را هر شب بشویید.

۱۹- اگه میز نان سردکن بیرون مغازه است به مشتری یاد دهید که همراه خود سفره پارچه ای همراه داشته باشد.

۲۰- در و دیوار و سقف مغازه های نانوایی عموما در حین کار غبار می گیرند، لطفا هر جمعه به صورت کامل تمیز شود و سپس کاشی های دیوار را با حوله ای آبگیر تمیز کنید.

۲۱- از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.

۲۲-  ورود افراد متفرقه به نانوائی ممنوع و کارفرما، بازرس و کارگر نباید دست نشسته به خمیر دست بزنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار