مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از آغاز اجرای طرح تحقیقاتی ارزیابی و مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی با همکاری دانشکده عمران دانشگاه اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۸۲۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱ 05 March 2020

محسن گلابی اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ آثار تاریخی و میراثی اصفهان و پیشگیری از بروز حوادثی مانند آتش سوزی در آنها، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به دنبال طراحی دستورالعمل واحدی برای مدیریت ریسک حریق در این اماکن با همکاری مراکز علمی از جمله دانشگاه اصفهان است.

وی با بیان اینکه این موضوع تا کنون مغفول مانده بود، افزود: نوع حریق و چگونگی اطفای آن در بناهای تاریخی با ساختمان های عادی تفاوت دارد و لازم است برای آن دستور و چارچوب مشخصی تدوین و اجرا شود.

گلابی با اشاره به اینکه اعتباری برای این کار از سوی سازمان آتش نشانی اصفهان در نظر گرفته شد، گفت: اداره آموزش و پژوهش این سازمان در این جهت، اقدام به برنامه ریزی برای اجرای طرح تحقیقاتی ارزیابی  و مدیریت ریسک حریق در بناهای تاریخی با همکاری استادان دانشکده عمران دانشگاه اصفهان کرد.

وی هدف اصلی از اجرای این طرح را در مرحله نخست، پیشگیری از وقوع حریق در بناهای تاریخی و در مرحله بعد، تعیین اقدام های لازم در حین اطفاء به منظور جلوگیری از تخریب و آسیب بیشتر به بناها عنوان و تصریح کرد: آثار تاریخی اصفهان دارای قدمت چند صد ساله هستند و چگونگی اطفا حریق در آنها باید همراه با فناوری های نوین و به گونه ای باشد که کمترین آسیب به بخش های ارزشمند آن برسد.

گلابی به جلسه ای که با حضور استادان دانشگاه اصفهان در این زمینه برگزار شد، اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه مطرح شد که یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) خواهان ارائه دستورالعمل مدیریت بحران میدان امام اصفهان شده بنابراین ضروری است که موارد مربوط به حریق به عنوان یکی از مولفه های آن هرچه زودتر مشخص شود.

وی با بیان اینکه این کار برای حفاظت از ساختمان های تاریخی که کاربری گردشگری برای آنها تعریف می شود نیز ضروری اسـت، گفت: در ابتدا دستورالعمل شناسایی، ارزیابی و کنترل حریق در بناهای تاریخی تدوین و سپس با همکاری کارشناسان و استادان دانشگاه برای ایمنی حریق در بناهای تاریخی اقدام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار