رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: بهترین راه حل برای قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کووید ۱۹ قرنطینه خودخواسته در منزل است.
کد خبر: ۸۲۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ 07 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:احمد موذن زاده رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: کشور ایران در شرایط سخت و آزمون دشواری قرار دارد و رمز موفقیت و شکست بیماری کووید ۱۹ اطلاع رسانی مناسب و علمی به مردم در مورد نحوه انتقال، درمان و مبارزه با این بیماری است.

او افزود: نحوه انتقال این ویروس از طریق مواجهه انسانی مانند دست دادن و روبوسی، ترشحات بینی و دهان فرد آلوده و همچنین تماس دست با سطوح آلوده به ویروس است لذا حفظ فاصله یک و نیم متری با سایر افراد و عدم حضور در هر مکان تجمع انسانی مانند فروشگاهها، آرایشگاهها، مترو، اتوبوس، مساجد و زیارتگاهها، ترمینال و فرودگاهها، اماکن ورزشی و مراکز درمانی ضروری است.

موذن زاده ادامه داد: شستشوی مرتب و کامل دست‌ها با آب گرم و صابون یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کارساز بوده و از تماس دست با صورت نیز خودداری شود.

او گفت که این ویروس بر روی سطوح مختلف از چند ساعت تا چهارده روز دوام میاورد و به‌عنوان مثال روی تلفن همراه چهار روز باقی میماند لذا میبایست وسایل شخصی را نیز در صورت خروج از منزل و در بازگشت سریعا ضدعفونی کرد.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: با توجه به لزوم پرهیز از هرگونه مواجهه انسانی و ضرورت اجرای قرنطینه خانگی در این ایام و پرهیز از مسافرت و دید و بازدید‌های نوروزی، هموطنان میبایست به حفظ روحیه و نشاط اعضای خانواده توجه داشته و از انجام فعالیت‌های ورزشی و تفریحی غافل نشوند.

او یادآور شد: انجام چهل دقیقه پیاده روی روزانه و انجام تمرینات ورزشی تقویتی و کششی توصیه شده و برای حفظ ظرفیت تنفسی نیز روزانه چند بار تنفس عمیق انجام دهید به این نحو که با بینی نفس عمیقی کشیده و قسمت‌های پایین ریه را کاملا پر کنید و پس از چند ثانیه نفس را از راه دهان و با فشار خارج کنید ضمنا اگر در حین انجام این تمرین تنفسی، سرفه کردید یا احساس تنگی نفس داشتید به شرط داشتن علایم دیگری مانند تب، خستگی و سرفه خشک حتما با پزشک مشورت کنید.

موذن زاده گفت: در هنگام ورود به منزل خط قرمزی را برای حفاظت از خانواده در درب ورودی خانه تعریف کرده و کفش‌ها را بیرون از این خط قرار دهید و وسایل همراه و خرید‌ها را در یک سبد قرار داده و پس از شستشو با آب و صابون یا ضدعفونی با مواد مناسب مانند آب ژاول رقیق در مکان مناسب قرار دهید.

او اظهار داشت: در مورد مصرف نان امکان انتقال آلودگی ویروسی در نانوایی وجود دارد لذا نان را بلافاصله در یک سفره قرار داده و از نانوایی خارج کرده و از میز و چاقوی نانوایی استفاده نکنید و در منزل نیز هر زمان که نان را میخواهید مصرف کنید، حتما آن را در ماکروفر یا قابلمه‌ای گرم کنید. این ویروس در دمای یخچال و حتی فریزر هم دوام میاورد، ولی نسبت به گرما حساس است لذا استحمام روزانه با آب گرم و شستشوی وسایل آلوده با آب گرم و صابون توصیه میشود ضمنا غذا و نوشیدنی‌ها را نیز گرم میل کنید و با رژیم غذایی مناسب مقاومت و سطح ایمنی خود را بالا ببرید.

موذن زاده گفت: اگر چه میزان مرگ و میر این ویروس حدود سه تا چهار درصد تخمین زده میشود که عدد چندان بالایی نیست، ولی امکان شیوع بیماری از طریق فرد به فرد یا افراد دیگر و تماس با اشیای آلوده بسیار بالاست و یک فرد مبتلا میتواند تا چندین نفر را آلوده کند ضمنا هشتاد تا هشتاد و پنج درصد مبتلایان به کووید ۱۹ با علایمی مانند تب، خستگی و سرفه خشک صرفا با قرنطینه خانگی در یک اتاق مستقل و با تهویه مناسب، استفاده از ماسک و داشتن فاصله مناسب با سایر اعضای خانواده و درمان‌های دارویی حمایتی و تمرینات تنفسی و حفظ آمادگی جسمانی و روحیه قوی بهبود پیدا میکنند و کمتر از ده درصد بیماران و با بروز علایمی مانند تنگی نفس و نارسایی تنفسی نیاز به خدمات بیمارستانی و احیانا مراقبت‌های ویژه پزشکی دارند.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: میبایست از خانم‌های حامله، افراد مسن و بیمارانی که مبتلا به بیماری‌هایی زمینه‌ای و مزمنی مانند دیابت، ام اس، آسم، مشکلات قلبی عروقی و. میباشند، حفاظت بیشتری کرد.

او بیان کرد: این بیماری در حال حاضر در مرحله افزایشی قرار داشته و مطابق بررسی‌های اپیدمیولوژیک تا انتهای فروردین ماه روند رشد آن متوقف شده و طی اردیبهشت و حداکثر خردادماه کاملا رفع خواهد شد لذا تمهیدات ذکر شده برای یک بازه زمانی سه ماهه مدنظراست.

موذن زاده از تمامی اعضای جامعه خدمتگزار و ایثارگر پزشکی کشور که علی رغم تمامی نامهربانی‌ها و بی مهری‌های قبلی و با عنایت به تمامی کاستی‌ها و مشکلات موجود، جان بر کف و مسئولانه مشغول به پیشگیری، درمان و بازتوانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند، قدردانی و اعلام کرد که خاطره این رشادت و جان فشانی هرگز از خاطر ملت فهیم و قدرشناس ما زدوده نخواهد شد و با توجه به درگذشت جمعی از همکاران پزشک، پرستار و سایر گروه‌های پزشکی ناشی از مواجهه با این ویروس در مراکز درمانی و بیمارستانها، ضمن تقدیر از این سرداران فداکار و بی ادعای عرصه سلامت، خواستار اعطای عنوان شهید و استفاده از مزایای آن برای خانواده این عزیزان شد.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی کامل جامعه فیزیوتراپی کشور را برای انجام وظایف حرفه ای، آموزش نحوه انجام فعالیت‌های فیزیکی و تنفسی و تمرینات ورزشی، خصوصا توانبخشی قلبی ریوی بیماران در مراحل تحت حاد و مزمن را اعلام نمود و از مردم عزیز نیز درخواست کرد که با توجه به اینکه بر اساس آمار معتبر جهانی عامل ۴۱٪ موارد ابتلا به این بیماری از طریق مواجهه با بیماران و اشیا آلوده در مراکز درمانی و بیمارستانی تخمین زده میشود، تا اطلاع ثانوی از هرگونه مراجعه غیرضروری، الکتیو و غیر اورژانس نیز به مراکز درمانی خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار