معاون حمل‌ونقل شهرداری اصفهان :
تابناک: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در دور باطلی افتاده‌ایم که از طرفی سیستم ترافیکی مناسبی برای عبور و مرور وسایل حمل‌ونقل شخصی مردم ایجادشده و از طرف دیگر هیچ محدودیتی نیز برای شهروندان ایجاد نشده است.
کد خبر: ۸۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 25 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، کلان‌شهر اصفهان همیشه شاهد محدودیت‌های ترافیکی خاصی بوده است، وجود آثار و بناهای تاریخی در هسته‌ مرکزی این شهر یکی از مهم‌ترین دلایل این محدودیت‌ها است، خیابان چهارباغ، میدان نقش‌جهان، سی‌وسه‌پل، پل خواجو از مهم‌ترین بناها و اماکنی هستند که مدیران حمل‌ونقل و ترافیک شهری را برای توسعه‌ شهر محدود کرده‌اند. یکی از دلایل طولانی شدن پروسه راه‌اندازی قطار شهری اصفهان همین نکته بوده است.

در حال حاضر نیز احداث تقاطع غیر همسطح 25 آبان، احداث ایستگاه‌های قطار شهری در میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب که همگی در شاه‌راه اصلی شهر هستند محدودیت‌های ترافیکی شدیدی را برای شهروندان اصفهانی ایجاد کرده است.

همه‌ این نکات ما را بر آن داشت تا به سراغ علیرضا صلواتی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برویم و از برنامه‌های این معاونت برای حل مشکلات ترافیکی شهر اصفهان بپرسیم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

فارس: به‌طورکلی سیاست‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در نقاط مختلف شهر و با توجه به حجم ترافیکی مناطق به چه نحو است؟

صلواتی: طبق چشم‌اندازی که بر اساس مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان تعریف‌شده است، در هسته مرکزی یا حلقه اول ترافیکی، محدوده تاریخی را داریم که در این محدوده سیاست آرام‌سازی را دنبال می‌کنیم.

فارس: منظور از آرام‌سازی به طور دقیق چیست؟

صلواتی: یعنی اولویت در هسته تاریخی آرام‌سازی ترافیک در کنار گسترش حمل‌ونقل عمومی است و در اصل، اولویت در این هسته با عابر پیاده است.

در حلقه دوم ترافیکی محدودیت‌هایی نیز برای ورود به شبکه برای شهروندان پیش‌بینی شده است البته در کنار محدودیت، تسهیلاتی همچون پارکینگ و خطوط مختلف حمل‌ونقل ایجاد می‌کنیم تا اگر شهروندی خواست با خودرو شخصی وارد این محدوده شود هزینه‌های لازم را بپردازد و اگر تمایل به این کار نداشت از گزینه‌های جایگزین استفاده کند.

در حلقه سوم نیز اولویت حرکت و در کنار آن افزایش ایمنی شبکه و کاهش زمان تأخیر و آلودگی است.

در حلقه چهارم یا رینگ حفاظتی شهر سیاست از یک‌سو جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و به نوعی محدود کردن ساخت‌وساز و گسترش شهر است و از سوی دیگر هدف کاهش بار حلقه سوم ترافیکی و انتقال بار سنگین و عبوری از شهر به کمربندی شهر است.

فارس: محدود کردن گسترش شهر چه تأثیراتی دارد؟

صلواتی: با احداث حلقه چهارم ترافیکی، موضوع کاهش زمان سفر و افزایش سرعت در تمام شبکه حدود 5 درصد و کاهش آلودگی هوا حدود 7 درصد اتفاق خواهد افتاد البته در کنار این موضوع افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و روان‌تر کردن ترافیک در حلقه سوم را نیز دنبال می‌کنیم.

فارس: در سیاست‌هایی که به آن‌ها اشاره کردید اولویت با چیست؟

صلواتی: سیاست در نقاط مختلف شهر متفاوت است، اما اولویت اصلی انتقال سهم سفر با خودروی شخصی به حمل‌ونقل عمومی است.

فارس: میزان موفقیت در این سیاست‌ها تا به امروز چطور بوده است؟

صلواتی: طی دو دهه اخیر نتایجی که حاصل‌شده نشان می‌دهد سهم سرنشین در اصفهان، یک دهه قبل با ضریب 4/1 بوده اما امروز این درصد به 2/1 رسیده است که این امر نشان می‌دهد میل به تک‌سرنشین شدن در شهروندان اصفهانی بیشتر شده است. از طرفی طی این مدت حدود 15 درصد سهم خودرو شخصی در سفرهای شهری افزایش‌یافته است و استفاده از دوچرخه نیز از 12 درصد به کمتر از نصف و حدود 5 درصد رسیده است که به عقیده من حتی عدد واقعی کمتر از 5 درصد است. سهم اتوبوس نیز تفاوت چندانی نکرده است اما سهم تاکسی کاهش‌یافته است و در کنار آن سهم موتورسیکلت و خودرو شخصی افزایش پیدا کرده است.

فارس: یعنی تلاش‌ها برای افزایش سهم حمل نقل عمومی مثمر ثمر واقع نشده؟

صلواتی: تا امروز همه زیرساخت‌هایی که در این حوزه ایجادشده است با وجود آنکه که در جهت روان‌سازی ترافیک بوده است، اما به طور قطع هر چه شرایط را برای تردد خودرو آسان‌تر کنیم تقاضای سفر هم بیشتر می‌شود و اتفاقی که رخ می‌دهد این است که اگر در تمام شهر بزرگراه، تقاطع هم‌سطح و غیرهمسطح و ... احداث کنیم بعد از مدتی این‌ها نیز اشباع می‌شود، به‌عنوان‌مثال، بزرگراه صدر در تهران شاهد این ادعا است.

این بدان معناست که هر چه شرایط بهتر و روان‌تر شود میل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی بیشتر می‌شود.

در کشورهای توسعه‌یافته که نگاه کنید عرض معابر آن‌ها باریک‌تر از اصفهان است و تسهیلاتی که ایجادشده میل و رغبت شهروندان را به استفاده از خودرو شخصی بیشتر کرده اما وقتی شهروندی می‌بیند چنانچه بخواهد از خودرو شخصی استفاده کند باید هزینه‌های سنگینی برای سوخت، ورود به معابر، عوارض خیابان، پارکینگ که معادل 5 برابر هزینه پارک در اصفهان است پرداخت کند ترجیح می‌دهد که از دوچرخه و دستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.

شاید این‌گونه گفته شود که زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در این کشورها برای شهروندان فراهم است. بله؛ زیرساخت‌ها فراهم است اما محدودیت‌ها نیز وجود دارد.

فارس: با این اوصاف مشکل کار از نظر شما کجاست؟

صلواتی: در اصفهان در یک دور باطل افتاده‌ایم که از یک‌طرف سیستم حمل‌ونقل مناسب ایجادشده است اما از دیگر سو محدودیتی ایجاد نشده است و به نوعی شهروندان را در انتخاب آزاد گذاشته‌ایم و وقتی این‌گونه باشد برای یک شهروند استفاده از خودروی شخصی گزینه بسیار مطلوبی است. به همین دلیل به نتایج مطلوبی نرسیده‌ایم. هرچند تا حدودی ترافیک روان شده است اما روزبه‌روز سنگین‌تر می‌شود و درنتیجه درصد تأخیر بالا می‌رود.

پیش از این در شهر 2 زمان پیک ترافیک داشتیم که شامل ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی بود اما امروز ساعات پیک ترافیک در حال پخش شدن است و در برخی زمان‌ها به حد اشباع می‌رسد و خیابان‌ها بالاتر از ظرفیت ترافیکی خود عمل می‌کند.

فارس: یعنی شما به دنبال ایجاد محدودیت برای استفاده از خودروی شخصی هستید؟

صلواتی: در ابتدا برنامه این معاونت گسترش حمل‌ونقل عمومی، نوسازی ناوگان، گسترش خطوط تندرو، ... است و در ادامه به سمت بحث‌های محدودیتی و مدیریت تقاضا خواهیم رفت. آن زمان است که می‌توان این گزینه را به شهروندان هدیه کرد چرا که اعمال محدودیت بدون ارائه جایگزین مناسب، منطقی نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار