قویترین و اصلی ترین و محرکترین ویتامین برای سیستم دفاعی بدن، ویتامین D هست.متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد در کمبود ویتامین D به سر می برند و کمبود این ویتامین را در بدن دارند.
کد خبر: ۸۲۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 08 March 2020

چند روز قبل جلال الدین میرزای رزاز رئیس انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت:کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را کاهش دهد. بنابراین اگر کمبود ویتامین D داشته باشیم مقابله با ویروس‌کرونا برای بدن سخت‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد: تامین ویتامین D کافی از طریق غذا واقعاً امکان پذیر نیست؛ ویتامین D به صورت سنتز پوستی در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب ساخته می‌شود و منظور ما از آفتاب مستقیم، آفتابی است که بیشتر در تابستان داریم و بدون ابر و شیشه و به صورتی که حداقل پنج درصد بدن در معرض آفتاب قرار گیرد. بنابراین خیلی از مواقع از طریق آفتاب مستقیم بخصوص در شهرهای صنعتی امکان تامین ویتامین D در بدن امکان پذیر نیست و ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد نیاز روزانه آن، از طریق غذا به طور کافی و آن مقدار که می‌خواهیم تامین نمی‌شود. بنابراین پیشنهاد این است که از طریق مکمل با مشورت مشاورین و متخصصین تغذیه جبران شود.

بنابر اعلام روابط عمومی انستیتو و دانشکده علوم تغذیه، وی درخصوص چگونگی دریافت ویتامین D برای کودکان افزود: ویتامین D به اشکال مختلف موجود است؛ هم فرم پاستیل و هم مکمل هایی مانند مکمل های مولتی ویتامین مینرال یا مکمل های تک مینرالی یا تک ویتامینی مثل ویتامین D که لازم است هنگام مصرف به برچسب و دُز آن هم توجه لازم صورت گیرد.

از سوی دیگر مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار و غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اثرگذاری مصرف ویتامین D در درمان کرونا ثابت شده نیست، خاطرنشان کرد: «در حالت کلی ویتامین D مردم ایران کمتر از حد استاندارد است؛ بنابراین باید این کمبود را با مصرف ویتامین D جبران کنیم، اما به معنی درمان کرونا نیست.»

ویتامین دی از جمله مهمترین ویتامین‌های بدن انسان محسوب می‌شود که کمبود آن خطر ابتلا به ام اس و پوکی استخوان را افزایش میدهد. متاسفانه در ایران ۸۰ درصد زنان از کمبود این وتامین رنج میبرند.

البته کمبود ویتامین دی تنها مختص زنان نیست و ممکن است مردان را هم درگیر کند.

تنها منبع غنی از این ویتامین، نور خورشید است ودر اثر مواجهه با آفتاب، سنتز ویتامین دی اتفاق می‌افتد، اما آلودگی هوا که در بیشتر شهر‌های کشور وجود دارد، مانع از دریافت این ویتامین شده است. از سویی بالا بودن اشعه مضر آفتاب در ایران باعث شده بسیاری از مردم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند و این کرم‌ها مانع از سنتز ویتامین دی می‌شود. ‏

منابع ویتامین D حیوانی شامل ماهی (بیشتر انواع غیر پرورشی)، روغن کبد ماهی، جگر و تخم مرغ و منابع ویتامین D گیاهی شامل قارچ و آووکادو می باشند.

البته دز مصرفی هر فرد به میزان ویتامین موجود در بدن بستگی دارد و بهتر است برای اطمینان خاطر، آزمایش خون دهید. این میزان با توجه به سن، نوع پوست و حتی بیماری‌های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، متغیر است.

از ویتامین سی هم غافل نشوید

بر اساس این گزارش ویتامین دی با مقاوم سازی بدن به جنگ ویروسها از جمله ویروس کرونا میرود . و عملا توان ویروس را کاهش میدهد . کما اینکه مکمل‌های ویتامین C می‌توانند خطر ابتلا به سرماخوردگی را در افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، کاهش دهند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف ویتامین C، تقویت سیستم ایمنی است زیرا ویتامین C در بخش‌های زیادی از سیستم ایمنی نقش دارد. اول، ویتامین C موجب تقویت تولید سلول‌های سفید خون (لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها) می‌شود که به محافظت از بدن دربرابر عفونت کمک می‌کنند. دوم، ویتامین C ضمن محافظت از سلول‌های سفید خون دربرابر آسیب ناشی‌از مولکول‌های مضری مانند رادیکال‌های آزاد، به عملکرد بهتر این سلول‌ها نیز کمک می‌کند. سوم، ویتامین C بخش اساسی از سیستم دفاعی پوست است.این ویتامین فعالانه به پوست منتقل می‌شود و در آنجا به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به تقویت سد پوستی کمک می‌کند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف ویتامین C ممکن است موجب کاهش زمان بهبود زخم شود. علاوه‌بر‌این، سطوح پایین ویتامین C با پیامدهای سلامتی ضعیفی همراه بوده است. برای مثال، افرادی که دچار ذات‌الریه هستند، معمولا از سطوح پایین‌تر ویتامین C برخوردار بوده و نشان داده شده است که مکمل‌های ویتامین C زمان بهبودی را کوتاه می‌کنند. اگرچه ویتامین C چنین نقش های مهمی را در بدن دارد، اغلب با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و مصرف میوه و سبزیجات تازه به‌سادگی می‌توان مقدار مورد نیاز خود را تأمین کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار