تشریح دلایل اختلاف در آمار بیماران کرونایی در استان کرمان؛
در حالی که تا روز یکشنبه هجدهم اسفندماه، آمار قطعی مبتلایان به کرونا در استان کرمان ۴۱ نفر اعلام شده بود، در گزارشی که وزارت بهداشت، ساعت ۱۴ امروز دوشنبه داد، این آمار به ۳۶ نفر کاهش یافت. دکتر مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، ساعتی پس از انتشار گزارش وزارت بهداشت، در جمع خبرنگاران توضیح داد که ماجرا از چه قرار بوده است. بنا به اعلام شفیعی، پیش از آنکه کرمان صاحب آزمایشگاه تشخیص کرونا شود، تعدادی از نمونه‌ها را به تهران فرستاده‌ بودند. پاسخ این نمونه‌ها که با تاخیر زیادی مواجه شده بود، آخر هفته‌ی گذشته آمد و نشان داد ۱۵ نفرشان کرونا دارند. این ۱۵ نفر به آماری که استان هر روز اعلام می‌کرد اضافه شد و آمار ما تا عصر شنبه ۴۰ نفر شد. شامگاه شنبه اما وقتی جزئیات بیش‌تر این نمونه‌هایی که تهران فرستاده را بررسی می‌کردند دریافتند فقط دو نفرشان متعلق به کرمان هستند. بنابراین با کسر آمار اشتباهی و ارائه‌ی جواب نمونه‌های جدید از سوی آزمایشگاه کرمان، تا بعدازظهر دوشنبه ساعت ۱۵ آمار کل بیماران کرونایی استان ۳۶ نفر شد. متاسفانه از این بیماران یک نفر هم فوت شده است.
کد خبر: ۸۲۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳ 10 March 2020

به گزارش «تابناک کرمان» خبرنگار فردای‌کرمان نوشت، وی در این‌باره توضیح داد: «ما جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که توانستیم آزمایشگاه تشخیص کرونا را در استان دائر کنیم. چون آزمایشگاه آنفلوآنزای ما فعال بود و نتایجی که آن زمان داشتیم کاملا با تست‌های تهران مطابقت داشت بنابراین، آزمایشگاه ما برای کرونا تایید شد و از دهم اسفندماه نمونه‌ها را به تهران نفرستادیم، تست اولیه را خودمان در کرمان انجام دادیم. بعد برای کنترل و تائید نهایی به تهران فرستادیم».

وی افزود: «اولین مورد مثبتی که گزارش کردیم از آزمایشاتی بود که خودمان گرفته بودیم».

وی با بیان اینکه با فعال شدن آزمایشگاه در کرمان، کار در استان سرعت گرفت، ادامه داد: «تا آخر هفته‌ی گذشته ما ۲۵ مورد آزمایش را در آزمایشگاه خودمان قطعی تشخیص دادیم و اعلام هم می‌کردیم و حتی  در حضور خبرنگاران، آمارها را تحلیل هم می‌کردیم که مثلا در اثر سفر به استان‌های آلوده مبتلا شده‌اند یا چه دلیلی داشته است».

شفیعی اظهار کرد: «هفته‌ی گذشته اما چون آزمایشگاهای استان‌های کشور زیاد شد، حجم نمونه‌ها در آزمایشگاه تهران کاهش یافت. بنابراین فرصت کردند نمونه‌های قبلی را آزمایش کنند و پاسخ آن را اعلام کردند. براین اساس، پایان هفته‌ی گذشته به ما اعلام کردند که از بیش از ۱۰۰ نمونه‌ای که از کرمان فرستادید، ۱۵ مورد مثبت شده است. بنابراین، این آمار ۱۵ نفری، به آمارهای قبل افزوده شد و وزارت‌خانه هم آن را اعلام کرد که ۴۰ بیمار بود».

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: «اما در گزارشی که تهران به ما داد، فقط عدد را داشتیم و هنوز جزئیات آزمایشات به ما نرسیده بود و حتی اگر خاطرتان باشد در نشست خبری پیشین، اعلام کردیم که تا فایل کامل نرسد نمی‌توانیم سن و جنس و وضعیت بیماران را تشریح کنیم».

وی با بیان این‌که روز یکشنبه نشست خبری به‌دلیل تداخل با جلسات ویدئوکنفرانسی وزارت‌خانه برگزار نشد تا گزارش صحیح را ارائه کنیم، افزود: «روز شنبه بعد از نشست خبری، فایل اکسل اطلاعات بیماران که برایم رسید، اطلاعات این را با نمونه‌هایی که فرستاده بودیم مقایسه کردیم و با دانشگاه‌های همجوار هم به اشتراک گذاشتیم و متوجه شدیم از ۱۵ مورد مثبتی که تهران گزارش کرده بود، تنها دو مورد مربوط به نمونه‌های استان کرمان است و بقیه احتمالا مربوط به دانشگاه دیگری بود و اشتباها به اسم کرمان ثبت شده بود».

وی با بیان اینکه دو نمونه که از تهران مثبت اعلام شد هر دو، خانم بودند و مربوط به بیمارانی هستند که در شهر کرمان بستری بودند، ادامه داد: «روز یکشنبه نمونه‌های خودمان را مشخص کردیم و فایل را برای بازبینی به تهران فرستادیم که امروز در گزارش وزارت بهداشت آن را اعلام کردند و اضافه‌های کرمان را کم کردند. تا روز شنبه ۲۷ آزمایش تایید شده بود. براساس آزمایشاتی که تا دیشب جواب آن در آزمایشگاه خودمان در کرمان آمده بود ۹ مورد مثبت دیگر تائید شد. بنابراین الان جمع موارد مثبت قطعی استان ۳۶ مورد است».

وی توضیح داد: «از این ۹ مورد جدید، هفت مورد مربوط به شهرستان کرمان است نه که اهل شهرستان کرمان باشند بلکه از بیمارستان‌های شهرستان ارسال شده‌اند. دو مورد مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان و شهر رفسنجان است. همچنین از این ۹ مورد جدید، دو مورد خانم و هفت نفر آقا هستند و کمترین سن آنها ۳۶ سال و بالاترین آن ۸۰ سال است».

وی اظهار کرد: «بیش‌ترین تعداد موارد درگیری در این ۹ مورد جدید را سالمندان تشکیل می‌دهند که ۶۰،۷۰ درصد هم بیماری زمینه‌ای داشتند».

وی بیان کرد: «متاسفانه از دو مورد آزمایشی که از تهران مثبت شده بود، وقتی رصد کردیم که بیماران چه وضعی دارند متوجه شدیم یک مورد مرخص شده و یکی دیگر فوت کرده است. در واقع یک مورد فوت هم در بین بیماران قطعی شناسایی شده در استان داریم».

شفیعی اضافه کرد: «با وجود اینکه در هفته‌های نخست اپیدمی، جواب آزمایش این نمونه‌ها دیر می‌رسید، ما در استان قانونی وضع کردیم که طبق آن، هر بیماری که مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری می‌شود همکاران منتظر نتیجه‌ی آزمایش نیستند و کارهای درمانی را طبق پروتکل انجام می‌دهند و اگر فوت کنند حمل و تدفین جسد هم شرایط بیماری کرونایی را دارد تا باعث آلودگی اطرافیان و کسانی که کار کفن و دفن را انجام می‌دهند نشوند».

وی تصریح کرد: «برای این مورد فوت شده این اقدامات انجام شده است و نگرانی وجود ندارد».

وی گفت: «از این به بعد همین‌طور که اپیدمی گسترده می‌شود، ممکن است مواردی که دیرهنگام مراجعه می‌کنند و بدحال هستند و نمونه‌ای از آنها می‌گیریم ولی فرصت جواب آزمایش نمی‌ماند و فرد فوت می‌کند، طبق پروتکل احتیاط و مراقبت صورت گیرد».

وی با تاکید بر اینکه پس تا امروز ۳۶ مورد در استان کرمان بیمار قطعی داریم، اظهار کرد: «از این تعداد، پنج مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان است. یک مورد مربوط به حوزه‌ی دانشگاه بم و بقیه مربوط به حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان است».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: «در اخبار شنیدید که یک مورد را هم رفسنجان گزارش کرد که در یزد بستری و شناسایی شده بود. ما این را در آمار خودمان نیاورده‌ایم. ممکن است رفسنجان این را جزو آمار خودشان ارائه کنند».

وی اظهار کرد: «تا ظهر امروز از این ۳۶ بیمار، یک نفر فوت کرده است. شش نفر از بیمارستان با حال عمومی خوب ترخیض شدند و تحت نقاهت و در منزل ایزوله هستند و روزانه به‌صورت تلفنی حال آنها پیگیری می‌شود. بقیه هم با حال عمومی نسبتا خوب در بیمارستان هستند. یک بیمار همچنان در آی‌سی‌یو به سر می‌برد و حال عمومی او مساعد نیست. یک مورد در بخش ایزوله تنفسی بستری است وامیدواریم ظرف دو روز آینده ترخیص و در دیگر بخش‌ها روند درمان طی شود».

وی با بیان این‌که تقریبا آزمایش تمام نمونه‌هایی به تهران دادیم انجام شد، خاطرنشان کرد که دیگر اختلافی بین آمار کرمان و وزارت بهداشت نخواهد بود. 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار