بازریان دهدشت در واکنش به فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بی‌توجهی آنها در اقدامی اعتراض آمیز مغازه‌ها را بازگشایی کردند تا روال عادی حاکم بر شهر خطر انتقال ویروس را جدی‌تر کند.
کد خبر: ۸۳۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 12 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس ؛ کرونا که آمد دست بر گلوی بازار فشرد و با شیوع این ویروس منحوس علاوه بر جان انسان‌ها بازارهای جهانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.
اسفند همیشه ماه رونق بازار و جنب و جوش خرید نوروز بود امسال هر چند تب کرونا بازار برخی اقلام از قبیل مواد شوینده، کالای بهداشتی و پزشکی و اغذیه را به شدت داغ کرد اما شور و حال عید را گرفته و جیب بسیاری از صنوف را خالی از هر معامله‌ای کرده است.
برای مقابله با کرونا همبستگی و همدلی مردم بیش از هر چیزی اهمیت دارد تلاش همگانی برای مهار این ویروس بدون همکاری اصناف و مردم امکانپذیر نیست.
*تعطیلی بازار برای سلامت مردم
بنا به مصوبه شورای سلامت و در راستای حفاظت از سلامت مردم بود که بازرهای دهدشت از جمله بازار روز، شب بازار و جمعه بازار تعطیل شد. بازاریان با وجود مشکلات عدیده و بدهی‌هایی که دارند به خاطر همراهی با مسؤولان کرکره مغازه‌ها را چند روزی می‌شود پایین کشیده و در خانه ماندند تا به سهم خود برای حفظ سلامت جامعه گامی برداشته باشند.
این اقدام در همه جای کشور صورت گرفت و به جز واحدهای خدمات‌رسان همانند قصابی، نانوایی، خوارو بار فروشی، مواد پروتینی، میوه و سبزیجات سایر صنوف تعطیل شدند.
*پاساژها و فروشگاه‌ها نقاط آسیب‌پذیر کرونا
پاساژها، فروشگاه‌ها و بازارهای شلوغ به عنوان نقاط آسیب‌پذیر برای شیوع کرونا نیز باید تعطیل شوند اما در دهدشت بی‌توجه به سلامت مردم به فعالیت خود ادامه دادند و شلوغی این فروشگاه‌ها با توجه به تعطیلی واحدهای صنفی بیش از هر زمان دیگری بود تا اینکه فرماندار با همراهی دیگر دستگاه‌ها نسبت به تعطیلی این واحدها اقدام کرد.
با گذشت کمتر از سه روز از تعطیلی فروشگاه‌ها با رایزنی استانی و کشوری بدون توجه به تصمیم مسؤولان شهرستان فک پلمب شده و در اقدامی تأمل برانگیز به  فعالیت خود ادامه می‌دهند.
*فروشگاه‌های زنجیره‌ای باز اما صنوف خرد تعطیل!
بازگشایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای دهدشت که تعداد آنها به پنج مورد می‌رسد موجی از اعتراض بین بازاریان ایجاد کرد؛ کسبه‌ای که وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای را همواره تهدیدی برای اقتصاد و سبب سلطه بر بازار شهرستان دانسته و با راه‌اندازی آنها مخالف بودند این روزها نیز با کوک شدن ساز مخالف این فروشگاه‌ها در تعطیلی، خنجر آنها را در قلب کسب و کار خود بیشتر احساس می‌کنند.
رئیس اتحادیه لبنیات و خواروبار کهگیلویه در خصوص دهن کجی مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سلامت مردم گفت: واحدهای صنفی خرد شهرستان برای جلوگیری از شیوع کرونا به صورت خودجوش و داوطلبانه صنوف را تعطیل کردند.
حمیدرضا بهمنی افزود: بازاریان دهدشت با وجود تنگناها و مشکلات اقتصادی و معیشتی قدم پیش گذاشتند و مغازه‌ها را بسته نگه داشتند تا مردم در خانه بمانند.
وی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهدید جدی برای انتقال ویروس بوده و هجوم مردم به این مکان‌ها تعطیلی دیگر بازارها برای حفاظت از سلامت مردم را خنثی کرده است.
بهمنی با بیان اینکه این فروشگاه‌ها بنا به تصمیم فرماندار تعطیل شده بودند، افزود: اما با رایزنی با استانداری و اعمال سیاست فشار دوباره باز شده و مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که مغازه‌داران یا دستفروشان و سایر صنوف با 2 میلیون سرمایه تعطیل کرده و توصیه‌های بهداشتی مسؤولان را جدی می‌گیرند.
بهمنی گفت: فعالیت فروشگاه‌ها موجب اعتراض صنوف شده و بازار را به روال قبل برگرداند. طوری که صنوف تعطیل شده از امروز فعالیت خود را آغاز کردند.
*مافیا اجازه تعطیلی نمی‌دهند
علی بلندگرا از دیگر بازاریان با بیان اینکه فک پلمب فروشگاه‌های زنجیره‌ای نهایت بی‌احترامی به مردم است، افزود: مافیای این فروشگاه‌ها اجازه تعطیلی نمی‌دهد.
نایب رئیس اتحادیه پزندگان کهگیلویه بیان کرد: بیش از 60 مغازه در اعتراض به فعالیت فروشگاه‌ها و بی‌توجهی به سلامت مردم از امروز فعالیت خود را از سر می‌گیرند.
فرماندار کهگیلویه نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ضرورت تعطیلی مشاغل پرتردد برای جلوگیری از شیوع کرونا اظهار داشت: هر جا سلامت مردم به خطر بیفتد و تهدیدی علیه سلامت باشد تعطیل می‌کنیم.
*برای حفظ سلامت مردم با کسی تعارف ندارم
فرماندار کهگیلویه گفت: در تعطیلی اماکن آسیب‌زا تعارفی نداریم و کوتاه نخواهم امد.
اتابک افزود: امروز مسئله سلامت عموم ترجحیت دارد و هر کس به نوبه خود باید سهمی در تأمین سلامت جامعه داشته باشد.
وی با بیان اینکه مبنا و استعلام مشاغل پرخطر بر عهده متولیان بهداشت و درمان است، اضافه کرد: هر مکانی را بهداشت و درمان تشخیص دهد سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد  تعطیل می‌کنیم.
اتابک گفت: با وجود حمایت صمت، اتاق اصناف و استان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها کسی بودم که تاکنون مقاومت کردم و سلامتی مردم را بر فعالیت این فروشگاه‌ها ترجیح دادم.
فرماندار کهگیلویه ادامه داد: معتقدم در شرایط فعلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خاطر تهدید علیه سلامت مردم باید تعطیل باشند چون مرکز تجمع و شلوغی خرید هستند و امکان انتقال ویروس در این مکان‌ها زیاد است.
به گزارش فارس؛ در شرایطی که بر اساس پیش‌بینی انجام شده مسؤولان نسبت به اوج گرفتن موج کرونا طی هفته‌های آینده هشدار داده و از مردم می‌خواهند در خانه بمانند عده‌ای به گسترده شدن ویروس دامن می‌زنند.
با این حال در روزهایی که نیاز به مراقبت بیشتر و ماندن در خانه هست بازگشایی صنوف و فعالیت روزمره بار دیگر باعث ازدحام در سطح شهر می‌شود و سلامت مردم در خطر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار