رعایت بهداشت خانوادگی و توجه به نکات شهروندی از مهم‌ترین راهکارها جهت مقابله با ویروس کرونا است و این مساله مشارکت همه نهادها، دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد. البته باید توجه داشت که به موازات این همکاری مردمی، مسوولان و متولیان نیز باید با شفافیت، صداقت و ارایه راهکارهای مناسب در مهار این بیماری گام‌های مؤثری بردارند.
کد خبر: ۸۳۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 17 March 2020
 
مهار اپیدمی کرونا با تعامل و عمل به توصیه‌های مسوولان

 

رعایت بهداشت خانوادگی و توجه به نکات شهروندی از مهم‌ترین راهکارها جهت مقابله با ویروس کرونا است و این مساله مشارکت همه نهادها، دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد. البته باید توجه داشت که به موازات این همکاری مردمی، مسوولان و متولیان نیز باید با شفافیت، صداقت و ارایه راهکارهای مناسب در مهار این بیماری گام‌های مؤثری بردارند.

حدود یک ماهی از ورود مهمان ناخوانده ویروس کرونا به کشور می گذرد و تقریبا دیگر شهروندی وجود ندارد که اسم این ویروس را نشنیده باشد یا از آن اطلاعاتی نداشته باشد. به طوری که ماسک‌ها به بخشی از پوشش اکثر افراد در شهرها یا روستاها نیز تبدیل شده  و در هر گوشه‌ای از شهر مردم به هم مایع ضدعفونی کننده تعارف می‌کنند. حالا تمام کشور اعم از دستگاه های اجرایی، نیروهای مسلح، سمن هاو... همه و همه بسیج شده اند تا این ویروس منحوس را ریشه کن کنند. کشور ما به گواه آمارهای بین المللی در منطقه از نظر توانمندی پزشکی در سطح بین المللی جزو کشورهای برتر است که ظرفیت بسیار بالایی دارد. از اینرو همه مردم نیز به منظور پیشگیری و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موظف هستند از رفت و آمد غیرضروری جلوگیری و تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به زودی شاهد مهار ویروس کرونا در کشور باشیم. 

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار داده اند.

رسانه های اصلاح طلب

روزنامه ایران: کرونا نه نخستین بیماری مسری و شایع است و نه آخرین آن می‌تواند باشد؛ آنچنان که در همین چند دهه اخیر دنیا با انواع بیماری‌های مسری روبه‌رو شده و تلفات زیادی را هم داده است. اما فرق ویروس جدید با سایر موارد قبلی، در سرعت فراگیری و انتشار آن است. این ویروس تنها در چند ماه توانست مرزها را بپیماید و جغرافیای شرق و غرب را دربر بگیرد.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه، نوشت: در این نوع حوادث که اپیدمی خواهند شد، مراکز بهداشتی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا نقش پیشگام را ایفا کرده و اول از همه مردم را برای مواجهه با این پدیده آماده سازند و توصیه‌های لازم را برای عدم ابتلا به این بیماری بکار ببندند. مهم‌ترین نقشی که این مراکز و از طریق پزشکان ایفا می‌کنند، این است تا از میزان ترسی که خود سبب گسترش بیشتر بیماری می‌شود کم کنند و در عین حال به مردمان بیم دهند که اگر بسادگی از کنار این قضیه عبور کنند و توصیه‌ها را در نظر نگیرند چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود. در ایران هرچند برخلاف سایر کشورهای درگیر، با تأخیر در مسیر مبارزه با این ویروس قرار گرفتیم اما باز هم فرصت را از دست نداده و تا به امروز همه توان‌ها را برای مقابله با ویروس کرونا بسیج کرده‌ایم. حال اگر از وجه تخصصی قضیه بگذریم و آن را برعهده پزشکان، کادر درمانی و مسئولان امر بگذاریم، وجوه فردی و اجتماعی هم هستند که در زمره وظایف ما مردم تعریف شده‌اند. هر انسانی در مورد شخص خود به شکل فردی مسئول است. همان طور که خداوند حقوقی را همچون حق حیات، کار و حق دوست داشتن برای انسان قائل شده، تکالیفی را هم برای او در نظر گرفته است. مهم‌ترین این وظایف آن است که هر فردی تکلیف دارد سلامت خود را در بهترین شکل حفظ کند. تکلیف در عین داشتن حق، از موارد مورد توجه زندگی بشر است. انسان‌ها نسبت به یکدیگر هم حقوقی دارند.

این روزنامه همچنین در گزارشی دیگر با عنوان ساعت‌های طولانی کار زیر تیغ کرونا، آورده است: «قطع کردن زنجیره انتقال کرونا و توقف آن در یک محدوده قابل کنترل در حال حاضر و براساس تجربه جهانی مهم‌ترین روش مهار این بیماری اعلام شده است. از همین روست که قرنطینه به‌صورت اجباری و اختیاری در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. «این توصیه‌ها وقتی قرار باشد در استانی مانند استان البرز که بیش از سه هزار و پانصد واحد تولیدی و صدها کارگاه صنعتی و نیمه صنعتی کوچک در آن فعالیت می‌کنند به‌صورت اختیاری اجرا شود، تبدیل به چالشی بزرگ برای مجریان می‌شود؛ صاحب هر کارگاه و واحد تولیدی و کارگرانی که از صبح زود تا شامگاه در این واحدها کار می‌کنند، هر کدام دلیلی دارند که قرنطینه خانگی را رعایت نکنند و واحدهای تولیدی در اوج بحران کرونا در این استان فعال بمانند. از تعهدات زمان دار کارفرما به مشتریان گرفته تا قراردادهای کاری نیم بند کارگران که در آستانه عید و پس‌ از یکسال کاری می‌خواهند تا آخر سال سر کار باشند تا همه مزایایشان را بگیرند. در این حوزه بخشنامه‌ها و توصیه‌های دولتی کارآیی زیادی ندارند زیرا ذینفع‌ها از کار فرما گرفته تا کارگر و مشتری در عائله دولت نیستند. اما اگر بپذیریم که چاره‌ای جز فعال ماندن این واحدها حتی در دوره اوج کرونا نیست، پرسش این است که آیا الزامات و استانداردهای بهداشتی و پیشگیری از کرونا در این محیط‌های کاری رعایت می‌شود؟ آیا دستگاه‌های نظارتی در جهت حمایت از کارگران و کنترل زنجیره انتقال بیماری حضور مؤثر و مقتدرانه در شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی کوچک دارند؟

روزنامه اعتماد با درج یادداشتی با عنوان مدیریت قاطع علیه کرونا نوشت: روزهای آخر سال با مشکل و معضلی به نام کرونا دست به گریبان هستیم؛ مشکلی که امروز همه جهان و جهانیان را درگیر خود ساخته اما از همان روز نخست که نخستین موارد اثبات شده ابتلای شهروندان ایرانی به ویروس کرونا اعلام شد، صحبت بر سر قاطعیت در مسیر مقابله با این ویروس ناخوانده بود. همان روزهای اول در جلساتی که داشتیم و حتی در جلسه هیات رییسه مجلس صحبت و تاکید کردم که اگر جای حاکمیت بودم، قم را قرنطینه کرده و حتی با استفاده از قدرت قهریه و نظامی منطقه را قرق و فرمان منع رفت صادر می‌کردم اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد. لازم بود از همان روزهای نخست، تمامی شهروندان ایرانی خانه به خانه و نفر به نفر مورد ارزیابی و رصد قرار گرفته و اگر مورد مشکوکی شناسایی شد، تحت نظر و تحت درمان در شرایط قرنطینه قرار بگیرند.  یکی از موضوعات دیگری که بحث زیادی در مورد آن مطرح شد، مساله ستاد مقابله با کرونا، نحوه فعالیت این ستاد و البته مدیریت و ریاست بر آن بود. چنان‌ که مطرح شد رییس دولت باید هر روز در جلسات این ستاد حضور داشته باشد و اوضاع را شخصا کنترل و برای مقابله با آن دستورات لازم را صادر کند؛ چرا که طبیعتا اینکه وزیر بهداشت مسوولیت ستاد را برعهده داشته باشد که برای هر تصمیمی مجبور شود، نامه‌نگاری کند آن ‌هم اگر کسی به نامه او توجهی کند، خود از ضرباهنگ مقابله با این ویروس مسری و سریع می‌کاهد. 

انوش نوری اسفندیاری در یادداشتی در روزنامه اعتماد می نویسد: شرایط ویژه این روزها مصرف آب را بالا برده است، گرچه ما هر سال و حوالی نوروز انتظار افزایش مصرف آب را داریم، اما شیوع کرونا و اهمیت بهداشت فردی نگرانی دیگری را در حوزه آب به وجود آورده و آن آلودگی منابع آبی ماست. با توجه به سمپاشی‌هایی که در سطح شهر رخ می‌دهد و نوع شست‌وشوهایی که صورت می‌گیرد، ما این روزها بیش از همه نگران کیفیت آب هستیم تا کمیت آن. آلودگی‌هایی که به منابع آبی ما وارد می‌شوند ممکن است بیش از ظرفیت تحمل باشند و شوک‌هایی را به منابع محیط‌زیستی و منابع آبی ما وارد کنند و در آینده باعث بروز مسائل جدی شود. از طرف دیگر و با توجه به اینکه این‌روزها رفت‌وآمدها در کلانشهرها به ویژه تهران کم شده است، انتظار می‌رود مشکلاتی که برای تامین آب در تهران داشتیم، کاهش پیدا کند اما مشکل اصلی ما آلوده‌شدن یا تیرگی آب‌های سطحی خواهد بود و ممکن است این آلودگی‌ها از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ما بیشتر باشد. حدود ۷۰ درصد منابع آبی تهران از آب‌های سطحی تامین می‌شود و باید صبور باشیم و ببینیم آلودگی‌های واردشده به این آب‌ها در آینده بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ما خواهد بود یا خیر، در صورت وقوع سیلاب این امر تشدید هم خواهد شد.

روزنامه آرمان ملی با انتخاب یادداشتی به قلم علی نجفی توانا حقوقدان استاد دانشگاه، نوشت: متاسفانه قوانین جسته گریخته ما از جمله ماده ۶۸۸ و یا ماده ۲۹۰ و ۲۹۱ و ماده ۶۱۶ قانون مجازات ما قوانین به روز و پاسخگویی در پیوند با اپیدمی فراگیر مانند کرونا ویروس نداریم. به همین جهت است که برخی از کشورها مانند ایتالیا یا سایر کشورها عدم رعایت ضوابطی که باعث شود شخص ناقل بیماری کرونا گردد تا مجازات بیش از ۲۰ سال هم برای این اشخاص پیش بینی شده است. بهتر بود در شرایط فعلی براساس اصل قانونی بودن جرم و مجازات به صورت سه فوریت قانونی برای رعایت الزامات نهادهای مربوط به بهداشت و درمان به تصویب می‌رسید. ولی متاسفانه به علت فقد این قانون، لاجرم ما باید به دو سازوکار قانونی و عرفی متوسل شویم. یکی همان قوانین مربوط به جلوگیری از نقل و انتقال بیماری‌ها مصوب ۱۳۲۰ و مفاد قانون مجازات اسلامی که مورد اشاره قرار دادیم و دیگری با فرهنگسازی، اطلاع رسانی، صداقت افکار عمومی را به نوعی همکاری و مشارکت جاموی دعوت کنیم. خوشبختانه در این راستا با توجه به جهانی شدن این اپیدمی بخشی از مردم خود را منطبق با توصیه‌های نهادهای مربوطه هماهنگ کرده‌اند.

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران و جامعه‌شناس در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی می گوید: در شرایط کنونی فیزیک و متافیزیک جهانی در حال تغییر است. کرونا فیزیک جهان را در نوردیده و از طرف دیگر متافیزیک خاص خود را ایجاد کرده است. وضعیت امروز به شکلی است که در کشورهای اروپایی نوعی خداگرایی خاص ایجاد شده است. به همین دلیل تغییرات کنونی جهان عرصه‌های مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شرایط به سمتی در حالی حرکت است که می‌توان نوعی انقلاب مذهبی را انتظار داشت. دیدگاهی که در حال شکل‌گیری است، با نگاه‌های پیشین در اغلب ادیان بزرگ و حتی در ادیانی مانند بودیسم متفاوت و مبتنی بر یک حکمت خاص خود است. به‌نظر می‌رسد نوعی نگاه عام جهانی براساس حکمت و فطرت در حال شکل‌گیری است. این نگاه را می‌توان در آموزه‌های نیچه، زیمل، فروید و ویتگنشتاین در گذشته ردیابی کرد که برخلاف فرقه‌گرایی است که در نهایت منجر به فاشیسم می‌شود. نمونه بارز آن کشتار مسلمانان در هند در روزهای گذشته است. در نتیجه مذهب‌های فرقه‌ای در حال شکست خوردن هستند. در چنین شرایطی مذهب‌های جهانی شکل می‌گیرند که حکمت و عدالت در آن محوریت قرار دارد. این موضوع در دیدگاه‌های فویرباخ وجود دارد هنگامی که گوهر مسیحیت را مورد نقد قرار می‌دهد و این آموزه‌ها را مطرح می‌کند. 

مریم احسانی زیاری کارشناس ارشد مدیریت آموزشی در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: کرونا، این میهمان ناخوانده که آمده تا امسال در نوروز باستانی، ایرانیان را خانه نشین کند، با تمام بدی‌های سهمگینش، خوبی‌هایی در خود نهفته داشت و دارد. از شروع قرنطینه در خانه که البته از سر اجبار و صد البته برای حرف شنوی از اوامر مسئولان و متخصصین بود، چند روزی می‌گذشت که کنار سفره ساده صبحانه خانوادگی نشستیم و تازه باورمان شد که وقتی گذشتگان از صفای صبحانه خانوادگی می‌گفتند، یک داستان خیالی نبود. مدت‌ها بود که تقریبا اکثر خانواده‌های ایرانی کنار هم جهت صرف صبحانه ننشسته بودند. مدت‌ها بود که گردهمایی خانوادگی زیر کرسی، افسانه شده بود و برای یک دل سیر گپ زدن بهانه که چه عرض کنم، فرصت پیدا نمی‌کردیم. گمان می‌کردیم خوش بودن، استفاده از مرخصی‌های محدود و رفتن به سفرهای کوتاه و یا حضور در جشن‌های عروسی و تولد و غیره است، اما کرونا توانست کنار هم بودن و تحمل کردن سختی را برای همه ما به آسانی نشان دهد. مدتها بود قدر مفهوم اشرف مخلوقات بودن خودمان را فراموش کرده بودیم. دراین چند روز متوجه شدیم که اگر اتفاقی برای هرکدام ما بیفتد، چقدر دلمان به درد می‌آید. در این مدت بسیار کوتاه فهمیدیم که چقدر همدیگر را دوست داشتیم و نمی‌دانستیم.

روزنامه همدلی در گزارشی آورده است: در حالی که ویروس کرونا، تقریبا هیچ نقطه از جهان را از خطر ورود خود به آن، در امان نگذاشته است، تمامی دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی اقدامات گسترده‌ای را در جهت مقابله و جلوگیری از پیشرفت سریع آن بسیج کرده‌اند. این در حالی است که هر لحظه خبرهای جدیدی از این نوع اقدامات مخابره می‌شود و این خود بر جدی شدن بیش از پیش مخاطرات ناشی از اشاعه این ویروس مسری می‌افزاید. البته تلاش‌هایی نیز در جهت تولید واکسن این ویروس و یافتن راه‌های درمان آن در حال انجام است. بر اساس تازه‌‎ترین فعالیت‌ها در این مورد، شرکت آلمانی CureVac اعلام کرده است که تحقیقات درباره چندین واکسن برای ویروس کرونا آغاز کرده که دو مورد از امیدوار کننده‎‌ترین آنها به زودی برای آزمایش انتخاب خواهند شد. این شرکت اظهار امیدواری کرده است که تا ژوئن یا ژوئیه سال جاری میلادی به یک واکسن تجربی در این مورد دست پیدا کند و سپس تاییدهای لازم را برای آزمایش آن بر روی انسان‌ها به دست آورد.اخبار منتشر شده از سوی این شرکت آلمانی بلافاصله به مجادله‌ای بین دولت‌های آلمان و آمریکا برای در اختیار گرفتن منافع حاصل از این تحقیقات، تبدیل شد.

کووید ۱۹ رو دستان کوچک کار، عنوان مطلبی در روزنامه ابتکار است در بخشی از آن می خوانیم: شهر نیمه تعطیل است. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا بیلبوردهای شهری، همه را به در خانه ماندن و شستن مکرر دست‌ها توصیه می‌کنند و تب ماسک، دستکش و ماده ضدعفونی همه را گرفته است. آن‌ها اما همچنان در خیابان و مترو و بی‌آرتی می‌گردند. یکی جنس‌هایش را می‌فروشد، دیگری شیشه خودروها را تمیز می‌کند، بعدی ساز می‌زند، آن یکی گل‌فروش است و برخی هم سطل‌های زباله را کاوش می‌کنند. کودکان کار، کاری به کرونا ندارند. اما آیا کرونا هم کاری به آن‌ها ندارد؟ «هر‏گاه فقر از دری وارد خانه‌ای شود، ایمان از در دیگرش بیرون می‌رود»؛ این حدیثی مشهور از نخستین پیشوای شیعیان است. در حوزه جسم اما، سلامتی اولین چیزی است که با فقر در معرض خطر قرار می‌گیرد. عوامل مستقیم و غیرمستقیمی از سوءتغذیه گرفته تا کاهش رعایت اصول بهداشتی و البته نرسیدن آموزش‌های بهداشتی مناسب به این دسته از مخاطبان باعث می‌شود که هم حفظ سلامتی دشوار باشد و هم درمان. به همین دلیل است که قشر آسیب‌پذیر اقتصادی و اجتماعی، اغلب در خط اول آسیب‌پذیری اجتماعی هم قرار می‌گیرد. در شرایطی که اقشار آسیب‌پذیری مثل کارگران فصلی و روزمرد به دلایل همچون کاهش بازار کار در معرض آثار ثانویه ناشی از شیوع کووید ۱۹ قرار گرفتند، برخی دیگر مانند پاکبانان یا کودکان کار نیز به دلیل تماس پیوسته با محیط آلوده بیرون در معرض خطر کرونا قرار دارند. در این میان، آلودگی کودکان کار به ویروس کرونا از یک سو با توجه به آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر بیماری و از سوی دیگر ارتباط اجتماعی گسترده با رد و بدل کردن کالا و پول یا گشتن در میان زباله‌هایی که می‌تواند پر از ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده باشد، می‌تواند تبدیل به خطر بزرگی هم برای آن‌ها و هم در مسیر گسترش شیوع کرونا در جامعه باشد.

صلاح‌الدین هرسنی در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: ورود نظامیان و قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) در شکست کرونا و در جلوگیری از همه‌گیری کرونا ویروس، دستمایه تحلیل‌هایی از سوی تحلیلگران و مفسران در کشور شده است. در این ارتباط برخی تحلیلگران ورود نظامیان و ارگانی چون سپاه در این مدیریت را کودتای کرونایی تعبیر کرده و در مقابل عده‌ای دیگر مانند ایرج ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت، راه‌اندازی جنگ بیولوژیک به وسیله کرونا ویروس از سوی آمریکا را قویا رد کرد و مردود دانست. حال پای این پرسش به میان می‌آید که این‌گونه تعبیرها و تحلیل‌ها تا چه میزان می‌تواند مبنای اعتبار قرار گیرد؟ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت به همان میزانی که همه‌گیری کرونا جنگ بیولوژیک نیست و در بطن خود عناصر و لایه‌هایی از توطئه را به همراه دارد، ورود نظامیان در شکست ویروس کرونا و تلاش برای قطع زنجیره انتقال این بیماری را نیز نباید کودتای کرونایی و در نتیجه میلیتاریسمی کردن بهداشت و درمان از سوی نظامیان و ارتشیان دانست. به عبارت دیگر ورود به عرصه‌ای چون نبرد با کرونا و شکست، نه کودتای بهداشتی و درمانی و نه جنگ بیولوژیک است و این فقط آشی است که چین آن را برای ایران پخته است و همه‌گیری و شیوع آن ناشی از بی‌توجهی آسمان‌های ایران به هشدارهای برخی مقامات در پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به چین بوده است. به همین علت است که شرکت هواپیمایی ماهان متهم ردیف اول این بحران یا همان بحران «کروناگیت» شناخته شده است.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در گفت‌ وگو با خبرگزاری ایسنا در خصوص انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، اظهار کرد: تاکنون ۶ قرارداد برای تولید کیت‌های تشخیص ویروس کرونا و ۲ قرارداد نیز در زمینه کیت‌های تخلیص(خالص سازی) منعقد شده است. در فاز اول تا اواسط هفته آینده ۵۰ درصد از کیت‌های تولیدشده از سوی شرکت‌های طرف قرارداد تحویل انستیتو پاستور داده می‌شود. این ۶ قرارداد با ۶ شرکت خصوصی و دانش‌بنیان منعقد شده است. دو شرکت در زمینه کیت‌های تخلیص(خالص سازی) فعالیت کردند که این کیت‌ها تحویل انستیتوپاستور شده و در صورت تایید نهایی، قرارداد برای تولید ۱۰ هزار کیت منعقد می‌شود.  دانش فنی این کیت‌ها بومی و پایه این کیت‌ها از نوع کیت‌های تشخیصی Real-Time PCR است.  دستگاه‌های این نوع کیت‌ها نیز در اختیار آزمایشگاه‌های داخلی قرار دارد و جوابگوی نیاز بیماران است.

محمد وحدتی هلان نماینده مجلس در گفت‌ وگو با خبرگزاری ایسنا، با تاکید بر پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و لزوم در خانه ماندن در شرایط امروز کشور، تصریح کرد: تنها نسخه‌ای که امروز می‌توان برای مردم تجویز کرد نسخه ماندن در خانه است؛ این عمل بدون هزینه و در جهت حفظ جان و سلامتی کلیه مردم جامعه انجام می شود. با توجه به این می‌توان از انتقال بیماری از طریق افراد بیمار و بیمار شدن افرادی که هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند جلوگیری کرد. اگر ما با ماندن در خانه زنجیره شیوع را قطع کنیم، مسئولین و کادر درمانی می توانند بیماران فعلی را شناسایی و درمان کنند؛ اما در غیر این صورت این زنجیره شیوع ادامه پیدا می‌کند و بیماری به افراد دیگر منتقل و پیشگیری، جلوگیری و شکست دادن کرونا ویروس سخت خواهد شد و از سوی دیگر هزینه های مالی و هزینه های جانی زیادی را به دنبال خواهد داشت. ملت ایران برای حفظ جان خودشان در خانه بمانند، نه تنها خود در خانه بمانند بلکه از دیگران نیز بخواهند که در خانه هایشان بمانند تا با ترددهای غیرضروری جانشان را به خطر نیندازند. 

مهیار منصوری فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا می گوید: خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند علائمی شبیه سرماخوردگی و یا گاهی بیماری‌های شدیدتری نظیر سارس و یا همه‌گیری کرونا ویروسی کووید ۱۹ را ایجاد کند. انواعی از کرونا ویروس‌ها قادر به بیماری‌زایی در انسان است که باید توجه داشت گونه کووید ۱۹ که از اواخر پاییز سال ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین شروع شد از این خانواده است این ویروس تمایل به فصل سرما دارد و اغلب با گرم شدن هوا پسرفت دارد. تب، مشکلات تنفسی نظیر تنگی نفس، آبریزش بینی و سرفه‌های چندروزه را از علائم این بیماری هستند. میزان مرگ‌ومیر توسط کرونا ویروس کووید ۲۰۱۹ طور متوسط بین ۲ تا ۳ درصد است که از مرگ‌ومیر بیماری سارس و آنفلوآنزا که حدود ۱۰ درصد و مرس که بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بسیار کمتر  است. روش انتقال از طریق سرایت انسان به انسان وتوسط سرفه و عطسه بوده و خوشبختانه انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود است؛ انتقال انسان به انسان نیز در شرایطی که دریک محیط بسته افراد به مدت طولانی کنار فرد بیمار باشند و روش انتقال از راه سطوح آلوده ممکن است.

میثم جعفرزاده مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره تمهیدات اندیشیده شده برای سالم نگهداشتن آب شرب کشور در شرایط شیوع کرونا اظهار داشت: ما با اطمینان می‌توانیم بگوییم که سرایت کرونا از طریق آب نداریم اما با اینحال به لحاظ پارامتر کیفی دقت را بالا بردیم تا غیر از کرونا هیچ آلودگی دیگری نیز ایجاد نشود. به خاطر بالا رفتن شدت مصرف به دلیل توصیه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها علیرغم اینکه به جهت تامین آب از ذخایر سدها و منابع زیرزمینی مشکلی نداریم، اما به لحاظ توزیع مشکل داریم.  اولین و بهترین راه حل شکست کرونا مشروط به این است که پرسنل حوزه آب حفاظت شوند تا با مشکل تامین آب مواجه نشویم، در این خصوص بخشنامه‌های لازم به مراکز مربوطه ارسال و پروتکل‌ها ابلاغ شده است تا کمترین آسیب را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، شیوع سریع و فراگیر ویروس جدید کرونا در اکثر کشورهای جهان بار دیگر بحث و جدل درباره ایده جهانی شدن را زنده کرد. مخالفان این ایده معتقدند که روند جهانی شدن به شیوع گسترده کرونا در جهان کمک کرده و لذا بازگشت به واحدهای ملی دارای حاکمیت ضروری است. از سوی دیگر، موافقان این ایده از فقدان همکاری و اتحاد بین المللی برای مقابله با کرونا گلایه می‌کنند.  اگر چه مفهوم دهکده جهانی بیشتر ناظر به افزایش ارتباطات میان قاره‌های جهان است، اما در بطن خود، به ایده جهانی شدن (Globalism) نیز اشاره دارد. ایده‌ای که همزمان با شیوع ویروس کرونا، که حالا دیگر از کنترل خارج شده و بیش از ۱۲۰ کشور جهان را به خود مشغول کرده، مجادله درباره آن داغ شده است. این مجادله به روزهای آغازین روی کار آمدن دونالد ترامپ بازمی‌گردد. وقتی که ترامپ با برنامه «اول آمریکا» روی کار آمد، صاحب‌نظران از افول گلوبالیسم و صعود ناسیونالیسم خبر دادند. نانسیونالیست‌ها و راستگرایان درباره نقاط ضعف جهانی شدن قلمفرسایی کردند و خواستار رویگردانی از نهادهای بین المللی و تقویت نهادهای ملی شدند.

پایگاه خبری - تحلیلی عصر ایران در گزارشی آورده است: مشکل اکثریت قریب به اتفاق ما این است که درست نفس نمی کشیم. بدین ترتیب، هر چند در تمام عمرمان نفس می کشیم ولی کم پیش می آید که ریه هایمان واقعاً از هوا پر و خالی شود... کرونا، ریه ها را هدف قرار می دهد و اگر بتوانیم ریه هایمان را قوی تر کنیم، با تبادل اکسیژنی بیشتر در بدن، سیستم ایمنی نیز تقویت خواهد شد.  ترمینال هوای ورودی و خروجی بدن هستند. آنها هر اندازه قوی تر و سالم تر باشند، جریان اکسیژن رسانی به سلول ها قدرتمندتر خواهد شد و شما سالم تر خواهید بود و عمر بیشتری خواهید کرد. کرونا، ریه ها را هدف قرار می دهد و اگر بتوانیم ریه هایمان را قوی تر کنیم، با تبادل اکسیژنی بیشتر در بدن، سیستم ایمنی نیز تقویت خواهد شد. مشکل اکثریت قریب به اتفاق ما این است که درست نفس نمی کشیم. بدین ترتیب، هر چند در تمام عمرمان نفس می کشیم ولی کم پیش می آید که ریه هایمان واقعاً از هوا پر و خالی شود.

به گزارش نامه نیوز، جمال میرزایی فوق تخصص عفونی در پاسخ به اینکه آیا از عفونت یا چرک گلو و بدن به کرونا مبتلا خواهیم شد، گفت: خیر، ویروس کرونا به علت عفونت یا چرک گلو و بدن بروز پیدا نمی‌کند. ۶۸ درصد افراد فکر می‌کنند به کرونا مبتلا نمی‌شوند به همین علت با خیالی آسوده بدون رعایت اصول بهداشتی در کوچه و خیابان ظاهر می‌شوند. بیشتر افرادی که بیرون از منزل به محل کار می‌روند هنگام برگشت ماسک و دستکش‌های خود را در همانجا رها می‌کنند، اما باید بدانید که ویروس به راحتی در هوا پخش می‌شود و شانس ابتلای دیگران به آن را افزایش خواهد داد. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد دچار اضطراب شده اند و بعضی از آن‌ها براثر این استرس‌ها به مشکلات قلبی مبتلا شده اند، اما رعایت نکات بهداشتی مانند شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع اگر جدی گرفته شود شانس ابتلا به کرونا را کاهش خواهد داد. متأسفانه هنوز هم افرادی وجود دارند که به محض دیدن، یکدیگر را در آغوش گرفته و به راحتی ویروس را به هم منتقل می‌کنند که این کار از نظر بهداشتی اصلا درست نیست.

رسانه های اصولگرا

روزنامه کیهان: طی یک ماه گذشته تاکنون که ویروس کرونا به ‌ترند اول خبرها و تحلیل‌ها در جهان بدل شده، حجم وسیعی از عملیات روانی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران از سوی نظام سلطه و خبرگزاری‌های اپوزیسیون و معاند سازمان‌دهی و به‌کار گرفته شده است.

روزنامه کیهان با درج گزارشی نوشت: ۴۱ سال است که دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم با تمسک به شگردهای مختلف نرم و سخت در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از کودتا و تحریم تا دستاویز قرار دادن دروغ و تهدید، به مقابله با نظام جمهوری اسلامی برخاسته‌اند. این‌بار هم سیلی‌خوردگان از ملت ایران به تکاپو افتاده و با بهانه کردن موضوع کرونا، در مقابل نظام و ملت ایران به شایعه‌سازی، هراس‌افکنی، جوسازی و القای ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران دست زده‌اند. اتهام‌زنی سیلی‌خوردگان از ملت ایران در حالی است که اولاً) بر اساس سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا و ابتلای آن یک اپیدمی ‌در جهان است و ۱۴۹ کشور را درگیر خود کرده است و ثانیاً) سازمان جهانی بهداشت ادعای پنهان‌کاری ایران درباره آمار بیماری کرونا را صراحتاً رد کرد. تدروس آدهانوم گبریسوس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی»، در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر پنهان‌کاری ایران در ارتباط با آمار قربانیان ویروس کرونا اعلام کرد: سازوکارهای مستقل این سازمان، چنین ادعایی را تأیید نمی‌کند.

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم داود عامری آورده است: روزی که کرونا رفت، به دیدار هم خواهیم رفت. راست است که می‌گویند تا چیزی را از دست ندهید، قدرش را نمی‌دانید و امسال از اینکه نوروز به دیدن عزیزان نرویم، حس سخت دوری به انسان دست می‌دهد، اما این یک مسئولیت اجتماعی است که ما به‌خاطر حفظ سلامتی همدیگر، سبک و روش عادت شده خود را عوض می‌کنیم. امسال وظیفه اجتماعی ما تلاش برای حفظ سلامتی همدیگر ازطریق ماندن در خانه است. رسالت ما در قبال همدیگر حفظ پاکیزگی و نظافت و قطع زنجیره انتقال شیوع ویروس کرونا برای روزهای خوب آینده است. واقعیت این است که فلسفه دیدار در نوروز، برای تبریک سلامتی همدیگر است. ایرانیان قدیم، خوشحالی عید نوروز را به خاطر حلول بهار سرسبز طبیعت و زنده شدن حیات جشن می‌گرفتند و از اینکه زمستان سرد و طولانی را که در اغلب مناطق فلات قاره ایران حکمفرما بود، پشت سر می‌گذاشتند، دیدار همدیگر را در بهاری سبز و لطیف جشن می‌گرفتند.

به گزارش روزنامه وطن امروز، طبق آمارهای وزارت بهداشت روز گذشته ۱۲۰۹ مبتلای جدید در ایران به ثبت رسیده و همچنان تهران در صدر مبتلایان روزانه و کلی قرار دارد. جدول مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد بعد از تهران استان خراسان رضوی در روز گذشته با ثبت ۱۴۳ ابتلای جدید بیشترین موارد مبتلای روزانه را داشته و استان اصفهان با ثبت ۱۲۶ تست مثبت کرونا در رده سوم ابتلای روزانه قرار گرفته است. به طور کلی تهران با ۳۵۷۴ تست مثبت کرونا در صدر جدول کرونا قرار دارد و بعد از آن مازندران با ۱۲۷۸ مورد، اصفهان با ۱۲۴۰ مورد، قم با ۱۰۰۴ مورد، گیلان با ۸۴۰ مورد، مرکزی با ۶۹۸ مورد، خراسان رضوی با ۵۶۶ مورد و البرز با ۵۶۵ مورد در رده‌های دوم تا هفتم مبتلای قطعی کرونا در کشور قرار دارند. طبق گزارش‌ها وضعیت شهر کاشان در استان اصفهان بحرانی‌تر از سایر شهرهای این استان است و بیش از ۳۰ درصد آمار مبتلایان در اصفهان مربوط به کاشان است.

مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کرونا در استان تهران، در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: بعد از فراخوانی که با همکاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام کردیم ۵۰ شرکت دانش بنیان برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا اعلام آمادگی کردند.  بعد از بررسی‌ها، ۵ شرکت نشان دادند که می‌توانند روی تولید کیت‌های تشخیص کرونا کار کنند. این هفته مشخص می‌شود که یک الی دو تا از این شرکت‌ها که خودشان را معرفی کرده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند تولیدات خود را به انستیتو پاستور ایران برای تست و اخذ تاییدیه ارایه می‌کنند.  در صورت تایید انستیتو پاستور ایران این کیت‌ها به تولید رسیده و وارد بازار خواهند شد. بخشی از مواد اولیه تولید این کیت‌های تشخیص سریع کرونا، وارداتی و بخشی داخلی هستند؛ با این سرعتی که نیاز به تولید کیت داریم نمی‌توان تولیدات را از پایه شروع کرد.

کرونا شهرهای شلوغ و فراموش شدگان، عنوان یادداشتی در روزنامه خراسان است، در بخشی از آن می خوانیم: الزامات خلوت سازی شهرها یا شبه قرنطینه ها چیست و حاکمیت در این بحران چه مسئولیتی برعهده دارد تا این شرایط سخت به معیشت طبقات ضعیف، کسب کاسبان خرد و حتی صاحبان سرمایه صدمات کمتری وارد کند. طی روزهای اخیر که توصیه های مسئولان بیشتر بر «خانه ماندن» متمرکز شده است، هنوز آن طور که باید شهرها را خلوت نمی بینیم و بخشی از جامعه به هشدارها توجه کافی ندارند. اگر شرایط کرونا مانند تجربه چین، قرار باشد ۷۰ یا ۸۰ روز مهمان ناخوانده و  ناخوشایند ما باشد، به طور قطع با این وضعیت ناهماهنگی در اعلام تصمیم گیری ها، نوع اجرا و اطلاع رسانی مشکلات و چالش های کشور بیشتر خواهد شد. نمونه این ناهماهنگی ها را می توان در موضوع «قرنطینه» و «خلوت سازی شهرها» در همین روزها مشاهده کرد. اگر طرحی به نام قرنطینه در نظر و تصمیم ستاد ملی کرونا وجود ندارد، پس چه دلیلی دارد حتی مسئولی در سطح رئیس شورای شهر تهران یا شهردار آن خواستار شفاف سازی درباره آن باشند؟ بی شک این نحوه مدیریت حواشی مقابله با شیوع کرونا مشکل امروز ما نیست بلکه در فقدان آموزه ها و برنامه های «مدیریت بحران» است که تجربه‌های پیشین به ما می گوید؛ اگر رویه همین باشد این کرونا هم شاید نتواند دردهای این ناهماهنگی ها را درمان کند.

به گزارش رجانیوز، در کنار نشان دادن ایران به عنوان کشوری استثنایی که ناتوان از مقابله با بحران کرونا و دروغگوست ، جریان‌های داخلی و خارجی تلاش دارند تا با مقصر نشان دادن حاکمیت و به خصوص نهادهای مذهبی و دینی وضعیت کنونی شیوع کرونا در کشورمان و حتی دنیا را به ایران نسبت دهند. در این بین اما منافقین و رسانه‌های انگلیسی نتوانستند از آرزو و احتمالا برنامه خود برای شورش‌های خیابانی و تشویق مردم به حرکت‌های هنجارشکن چیزی نگویند. برخلاف آمریکا که انتشار هرگونه آمار در خصوص بیماران کرونایی را مشروط به تایید و امضای مایک پنس معاون دونالد ترامپ کرد و یا برخلاف آلمان که هفتگی آمار تلفات خود را ارائه میدهد و حتی برخلاف سخنان جانسون نخست وزیر انگلیس که گفت با علم به فاجعه بار بودن و کشته های سنگین این بیماری حاضر به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیست، ایران از ابتدایی ترین زمان ممکن روزانه آمار دقیقی از میزان مبتلایان، بهبودیافتگان و همچنین جان باختگان بحران کرونا اعلام میکند. اما با این وجود اتفاقی مهم در حال رخ دادن است که قابل چشم پوشی نمی‌باشد. رسانه های بیگانه و رسانه‌های خبری فارسی زبان وابسته خط تخریب ایران را به سرعت در پی گرفتند. ابتدا کشور را متهم به پنهان کاری کردند که با آمارهای روزانه و اطلاع رسانی‌های عمومی به این هدف نرسیدند. اما پس از آن چند ادعای جدید را مطرح کردند. آنها یا ایران را مدعی دروغ‌گویی در خصوص تعداد مبتلایان و فوت شده ها کردند و یا عامل این رخداد را روحانیون، حوزه علمیه و سپاه معرفی کردند. این حجم فراوان گزارش های سیاه جهت تحریک مردم به خشونت اجتماعی و ناامنی قابل تحلیل است.

سایت خبری خبرآنلاین در یادداشتی به قلم غلامرضا فدایی، آورده است: آیا نمی شد به قول معروف سر رخنه را تا وقتی میتوان با بیل گرفت نگذاریم که مهار از دست بیرون رود که دیگر با فیل هم نمی شود جلوی آن را بست؟ تا وقتی در کلیپی دیدم که نایب رئیس مجلس، که قبلاً وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بوده است به عنوان یک فرد متخصص در این بلای ملی و جهانی (کرونا) می گفت ما باید از اول قرنطینه می کردیم، بر صحت نظر خود مطمئن شدم. همچنین دیروز که با یکی از پزشکان متخصص معروف صحبت می کردم او هم این مسئله را تأیید کرد. او علاوه بر این، به این نحوه برخورد با این بیماری انتقاد داشت و می­گفت این­ها اولاً به جای برخورد پیشگیرانه و بهداشتی با این بیماری برخورد پسینی و درمانی کردند که کار درستی نبود همچنین به جای آنکه کل دولت بسیج شود آن را به وزارت بهداشت و درمان محول کردند که خوب معلوم است قدرت او نسبت به مقام بالاتر کمتر است. و من اضافه کردم که خوب به همین دلیل بود که وزیر هم ناچار می شود با  نامه ای گلایه خود را از روند پیشگیری از افزایش شیوع به رئیس جمهوری بنویسد و همچنین از مردم گله کند که چرا به توصیه هایش گوش نمی دهند!

علی علیزاده در یادداشتی که در پایگاه خبری بهار نیوز منتشر کرده، نوشته است: در هفته گذشته این فیک نیوز در سطح وسیع در ایران پخش شده که کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا برای نابودی چین و ایران است. ریشه این تفسیر مبتذل، فیک نیوزها و هرزخبرهای روسی در اواسط دیماه، یعنی زمانی که فقط چین درگیر کرونا بود، هستند. همان موقع هم بی‌پایه بودن این نگاه واضح بود. چه رسد به الان که آلمان انتظار ابتلای هفتاد درصد جمعیتش به کرونا را داده و انگلیس در انتظار ابتلای هشتاد درصد است و بمب کرونا در کشورهای غربی در چند روز آینده منفجر خواهد شد. نگاه توطئه اندیش افسانه‌سازی دوره جدید است. چرا که برای انسان داشتن مدل دروغین برای توضیح جهان بر فقدان هرگونه توضیحی ترجیح دارد. چرا که بر ترس از امر و شی مشخص، هرچقدر مهیب میشود غلبه کرد اما امر ناشناخته سازنده اضطراب سیال و بی‌مکانی است که زیست را مختل میکند. از این رو تا انسان روی این کره هست، تئوری توطئه هم وجود دارد. منحصر به ایران و بخشهای مذهبی هم نیست اما مساله وقتی جدی میشود که نیروهای رسمی منتسب به جمهوری اسلامی چنین موضعی را بیان میکنند یا چنین نگاهی دو شب پیش، بیست دقیقه در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی تریبون می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار