در حالی مازندرانی‌ها حدود یک ماه زندگی با ویروس کرونا را تجربه می‌کنند که جوانان که ۲۳ درصد جمعیت این خطه شمال کشور را تشکیل می دهند، برای تامین بخشی از نیازمندی‌ها جامعه پا به رکاب شدند تا بتوانند سهمشان را در مقابله با ویروس کرونا بپردازند.
کد خبر: ۸۳۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳ 17 March 2020

تجربه بیماری های واگیردار در جهان به ویژه ایران در نیم قرن گذشته ثابت کرد که برای شکست این بیماری ها جز تغییر سبک زندگی و دوری موقت از زندگی و مراودات اجتماعی تنگاتنگ و فشرده و در کنار آن مسئولیت پذیری تک تک آحاد جامعه به خصوص نیروهای جوان و توانمند و متخصص و به دست گیری مدیریت خود کنترلی برای مهار این بیماری راهی دیگر وجود ندارد.
بررسی نشان می دهد که این روزها در گیر و دار نبرد سخت درمانگران به عنوان فرماندهان خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا ، عقبه این مبارزان خط اول که جوانان باشند در قالب نیروهای پشتیبان برای تامین امکانات و تجهیزات حفاظتی درمانگران در نبرد نا برابر با این ویروس ناشناخته، آستین بالا زدند تا بتوانند با مسئولیت پذیری سهم خودشان را در مقابله با کرونا بپردازند.
مشخص شدن سهم هر فرد در عملیات مقابله با کرونا که از آگاهی سازی تا تامین تجهیزات و امکانات حفاظتی است، می تواند ضمن تجدید روحیه فرماندهان و نیروهای مبارزه خط مقدم یعنی درمانگران امیدها را در جامعه نسبت به شکست این ویروس نیز افزایش داده و در کنار آن برخی از افراد و گروه هایی که تاکنون به دلایلی شیوع این بیماری خطرناک را جدی نگرفتند ، به حساب و کتاب بکشاند.
تامین تجهیزات حفاظتی اولویت اول جوانان
مدیر خانه جوان مازندران تامین تجهیزات حفاظتی اعم از ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی برای درمانگران و برخی دیگر از گروههای درگیر اعم از اقشار کم درآمد و نیروهای نارنجی پوشان را از اولویت های اول کارشان در مقابله با کرونا اعلام کرد.
محمد آرام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : تاکنون هفت کارگاه تولید تجهیزات حفاظتی در استان مازندران از سوی تشکل های مربوط به جوانان در این استان راه اندازی شد که این تجهیزات را تولید و به صورت رایگان در اختیار درمانگران و سایر نیروهای خط مقدم مقابله با کرونا قرار می دهند.
وی اضافه کرد : ما هزینه تولید این تجهیزات را از اعضای تشکل ها و خیرین مردمی دریافت می کنیم و پس از تولید نیز آن را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و یا شهرداری ها قرار می دهیم.
آرام اظهار داشت : همچنین تشکل های جوانان در استان موفق به تولید الکل ۷۰ درصد به عنوان یکی از مواد ضد عفونی نیز شدند و بزودی با تایید این تولید از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این محصول نیز روانه بازار می شود.
آگاهسازی جوانان و همراه کردنشان با پویش‌های مقابله
​​​​​​این عضو تشکل های مردم نهاد ویژه جوانان در استان مازندران گفت : علاوه بر این ، ما برابر با پروتکل های وزارت بهداشت و درمان و پویش های مردمی برای کنترل بیماری کرونا آگاه سازی را در سطح نیروهای زیرمجموعه و گروههای همسن و سال از طریق برنامه های الکترونیکی و پیامکی راه اندازی کردیم.
آرام اضافه کرد : برنامه مقابله با کرونا نیازمند مسئولیت پذیری تمام آحاد جامعه است و هر شخص با توجه به جایگاه و نقشی که در جامعه دارد، باید به وظیفه خود عمل کند و این کار می تواند از تامین مایحتاج بیماران و درمانگران تا آگاه سازی جامعه باشد.
بسیج تشکل‌های مردم نهاد برای مقابله با کرونا
معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران هم گفت : برای مقابله با کرونا در استان هر ۱۱۵ تشکل مردم نهاد استان با همکاری مجمع جوانان شبکه همگراهی و همراهی با مردم در هر شهرستان تشکیل شده است که در بخش های مختلف از جمله تولید و توزیع اقلام محافظتی از ماسک بهداشتی و مواد ضد عفونی را بر عهده دارند.
محمدرضا ییلاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اولویت اول این تشکل ها در تولید تجهیزات حفاظتی برای تامین نیازمندی های مراکز و بیمارستان های استانی است و پس از آن نیز برای آرام سازی جو روانی موجود جامعه در پی کمبود تجهیزات حفاظتی آن را در بین مردم نیز توزیع خواهند کرد.
به گفته وی یکی از این برخی از این تشکل ها روزانه تا ۱۰ هزار ماسک بهداشتی تولید و در اختیار مراکز درمانی و بیمارستانی اختصاصی مقابله با کرونا قرار می دهند و بخشی از نیاز بیمارستان ها را این گروهها تامین می کنند.
تولید بسته‌های فرهنگی برای آگاه سازی جامعه
معاون اداره کل ورزش و جوانان مازندران اظهار داشت : علاوه بر این ، با همکاری ۱۰ روان شناس جوان در استان بسته های فرهنگی متناسب با نیاز این روزهای جامعه نیز تولید می شود و در اختیار گروه های هدف ما قرار داده می شود.
ییلاقی اظهار داشت : در بسته های فرهنگی محتوایی در مورد چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی و خود مراقبتی در هنگام ماندن در خانه به جامعه هدف گوشزد شده است و علاوه بر راههای مقابله با ویروس کرونا نیز بیان شده است.
استان مازندران سه میلیون و ۲۵۸هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳ درصد از این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت تاکنون حدود یکهزار و ۴۰۰ نفر در مازندران به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار