رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:بهزاد نبوی: مهندس بازرگان من را توده‌ای می‌دانست / انتقاد تند وزیر بهداشت از شیادی به نام طب اسلامی و ایرانی / دزدان ایتالیایی محموله پزشکی به مقصد تونس را غارت کردند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵ 24 March 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اصلی‌ترین اشکال مدیریت کرونا در کشور از زبان نماینده تهران

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عدم اتخاذ مدل کلان مدیریت بحران را از نقاط ضعف اساسی در بحران کرونا عنوان کرد. محمدرضا نجفی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در بحران کرونا از نقاط ضعف اساسی ما: عدم اتخاذ مدل کلان مدیریت بحران، ناهماهنگی بین بخشی و ارسال پیام‌های متناقض به مردم است. شکل‌دهی به اجماعی نهایی حولِ رویکردِ حل مساله، تعیینِ متولیِ واحد دارایِ اختیار و ساختارِ متناسب با رویکردِ منتخب و اجرای قاطع و با شدت عمل آن ضروری است.»
 
ادعایی در مورد جزئیات جنجال سفر پزشکان بدون مرز به ایران


ایجاد یک بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته توسط سازمان پزشکان بدون مرز، توسط وزارت بهداشت و وزارت کشور با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات صورت گرفته و وزارت امور خارجه تنها اقدام به صدور ویزا به درخواست نهاد‌های ذکر شده کرده است. بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، موافقت با ایجاد یک بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته توسط سازمان پزشکان بدون مرز، توسط وزارت بهداشت و وزارت کشور با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات صورت گرفته و وزارت امور خارجه تنها اقدام به صدور ویزا به درخواست نهاد‌های ذکر شده کرده است. همچنین بر اساس یافته‌های ایسنا، میزان بار حمل شده توسط سازمان مزبور ۲۶ تن شامل تجهیزات کامل بیمارستانی برای ۴۸ تخت شامل تجهیزات یک اتاق آی سی یو، و یک ژنراتور برق است که مجموعا به بیش از ۹۵۰ هزار یورو بالغ می‌گردد؛ لذا اقلام تحقیرآمیزی که برخی ذکر کرده اند صحت ندارد. براساس اطلاع ایسنا، همچنین هیچکدام از پزشکان همراهِ تجهیزات ارسالی، آمریکایی نیستند و نهاد‌های ایرانی به ویژه وزارت امور خارجه با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب برای هیچ پزشک آمریکایی ویزا صادر نکرده اند و هیچ تجهیزات یا دارویی از آمریکا نپذیرفتند.

قرنطینه خانگی در انگلیس به روایت مهاجرانی

وزیر دولت اصلاحات از قرنطینه سخت خانگی در انگلیس روایت کرد.عطاءالله مهاجری با انتشار عکس پیام دولت انگلیس به همه شهروندان این کشور نوشت: این پیام دقایقی پیش از سوی دولت انگلستان رسیده است. دستور داده اند که در خانه بمانیم. فقط برای امر ضروری می توان از خانه خارج شد.اجتماع بیش از دو نفر ممنوع است. مترو و فروشگاه ها و کلیسا و سینما و ورزشگاه و تالار موسیقی و تئاتر و ..همه تعطیلند.در دفن جنازه هم فقط نزدیکان.
 
موضوعی که ذوالنور را ناراحت کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر انتقادات و پیشنهادات نمایندگان ملت در جلسه ویدئو کنفرانسی امروز مجلس در مورد کوتاهی دولت و رئیس جمهور در عدم اجرای قرنطینه اجباری بود. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه اجتماعی توئیتر خود نوشت:امروز جلسه ویدئو کنفرانسی مجلس برگزار شد. اکثر انتقادات و پیشنهادات ما نمایندگان ملت در مورد کوتاهی دولت و رئیس جمهور در عدم اجرای قرنطینه اجباری بود. ایکاش فقط حرف نباشد و: ۱) رئیس مجلس موضوع و مطالبات ما را بجد پیگیری کند. ۲) رئیس جمهور اقدام جدی نماید.
 
بهزاد نبوی: مهندس بازرگان من را توده‌ای می‌دانست

بهزاد نبوی در پاسخ به این سوال که «چرا اوایل انقلاب بعضی‌ها شمارا کمونیست می‌دانستند؟»، گفت: «مرحوم مهندس بازرگان هم مرا را توده‌ای می‌دانست.  سال ۶۱ من پیش ایشان رفتم و گفتم من هرچه هستم، این یکی (توده‌ای) نیستم و نبوده‌ام!» نبوی درباره ریشه این حرف و ادعا می‌گوید؛ «من قبل از انقلاب در سال ۳۹ و ۴۰ در جبهه ملی فعالیت می‌کردم، بعد از آن با بعضی از اعضای جبهه ملی تصمیم به تشکیل جبهه دموکراتیک ملی گرفتیم. آن جبهه دموکراتیک با اسم مصطفی شعاعیان گره خورده بود. مصطفی شعاعیان هم معروف بود که مارکسیست است و ما وقتی با ایشان در یک تشکیلات بودیم به شکل جبهه‌ای با هم کار می‌کردیم. تصور می‌شد، چون نبوی با مصطفی شعاعیان دوست و در یک گروه مسلح همکاری می‌کند، پس توده‌ای است. جالب است که بدانید، نه تنها من، بلکه مرحوم شعاعیان هم مخالف سرسخت حزب توده و شوروی در دوره لنین بود. این حرف‌ها را حتی شهید محمد منتظری هم می‌زد و ایشان هم مرا «مارکسیست آمریکایی» می‌دانست.»

انتقاد تند وزیر بهداشت از شیادی به نام طب اسلامی و ایرانی

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یادداشتی درباره توصیه‌ها مبنی بر مداخلات طب سنتی در درمان ویروس کرونی نوشت: اخیراً در بعضی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواردی پیرامون توصیه به مداخلات طب سنتی در درمان بیماری COVID ۱۹ مطرح و مورد بررسی و نقد قرار گرفته که لازم دیدم موارد ذیل را به استحضار صاحبنظران حوزه سلامت برسانم. طب سنتی و مکمل جزء تفکیک‌ناپذیر تاریخ علوم پزشکی جهان و دیرینه طب ممالک کهن همچون چین، هند و ایران زمین است و عدم توجه به این گذشته افتخارآمیز و غفلت از مبانی علمی، منطقی و کاربردی آن در شرایطی که طب مدرن در جنبه‌هایی از بیماری‌های نوپدید و صعب‌العلاج در جهان نیازمند ورود طب مکمل است،  یقیناً از دست دادن فرصت‌های ارزشمند در تاریخ کشورهاست. بی‌تردید در هجمه بی‌وقفه و درمان‌ناپذیر ویروس کرونا کشور چین از کلیه ظرفیت‌ها به‌خصوص گیاهان دارویی و شیوه‌های دیگر طب سنتی و جایگزین نیز در کنار روش‌های مدرن بهره برد که مشاور طب سنتی اینجانب با مکاتبات و مذاکرات با دانشمندان چینی، گزارشی از اثربخشی این روش‌ها ارائه کرد که توصیه شد پزشکان و دانشمندان طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار دیگر متخصصین بالینی و علوم پایه در امور تحقیقاتی بیماری که سرشار از موارد شگفت‌انگیز جدید بود فعالیت کنند.

توصیه مسیح مهاجری به روحانی درباره قرنطینه

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: باید جلوی مسافرت‌ها را با قاطعیت گرفت و باید جلوی ورود به پارک‌ها و سایر اماکن عمومی را گرفت. در یادداشت عضو حزب جمهوری اسلامی آمده است؛ دیروز رئیس جمهور روحانی با گلایه از وجود موانع بر سر راه ترخیص کالا‌ها از گمرک کشور، گفت: «اینکه می‌گویند"هفت خوان"درست نیست بلکه هفتادخوان را باید طی کرد تا بتوان یک کالا را از گمرک ترخیص کرد.» نوع سخن گفتن آقای رئیس جمهور و سایر مسئولین بگونه ایست که گوئی کاری از آن‌ها برای مقابله با این پیچ و خم‌های اداری و تخلفات بر نمی‌آید و مثلا یک فرشته نجات باید از آسمان بیاید تا این مشکلات را حل کند! چنین روشی به هیچ وجه برای یک حکمرانی قانونی و مشروع قابل قبول نیست و مردم نمی‌توانند مستمع این گلایه هاباشند و ویروس کرونا هم مشغول تاخت و تاز در کشور باشد. شاید در شرایط عادی بتوان روش تسامحی را تا حدودی پذیرفت، ولی وقتی جان میلیون‌ها انسان در خطر است، این قبیل گلایه‌ها مسموع نیست و انتظار مردم اینست که دولت با قاطعیت عمل کند. برای حفاظت از جان مردم باید مقررات دست و پا گیر را دور زد، باید جلوی مسافرت‌ها را با قاطعیت گرفت و باید جلوی ورود به پارک‌ها و سایر اماکن عمومی را گرفت. دولت اکنون از همراهی تمام نهاد‌ها و ارگان‌ها و نیرو‌های نظامی و انتظامی برخوردار است و هیچ مشکلی برای اجرائی کردن تصمیمات ستادملی مبارزه با کرونا ندارد.

دزدان ایتالیایی محموله پزشکی به مقصد تونس را غارت کردند

«محمد المسلینی» وزیر تجارت تونس در یک برنامه تلویزیونی گفت که به علت شیوع ویروس کرونا، تمامی کشور‌های اروپایی در ترس و دلهره به سر می‌برند. به نوشته وبگاه القدس العربی، او در یک مصاحبه تلویزیونی خبر داد که ایتالیایی‌ها یک کشتی حامل مواد الکلی و ضدعفونی‌کننده را در دریای مدیترانه به مقصد تونس، به غارت برده‌اند. المسلینی در این باره توضیح داد: «اتفاقی که برای این کشتی رخ داد همانند سرقت محموله ماسک‌های اهدایی چین به ایتالیا در کشور چک است.» او تأکید کرد که تمامی کشور‌های اروپایی در ترس و دلهره به سر می‌برند و همه آن‌ها از ترس ویروس کرونا تجهیزان پزشکی را به سرقت می‌برند.

استاد محمدرضا شجریان از بیمارستان ترخیص شد

یهیات مدیره بیمارستان جم با انتشار اطلاعیه شماره ۲۲ در ساعت ۱۶ روز پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ ضمن تشریح آخرین وضعیت جسمانی محمدرضا شجریان از ترخیص این هنرمند با حال عمومی مساعد خبر داد. در متن این اطلاعیه آمده است: «در راستای اطلاع رسانی به مردم هنردوست و عزیز کشورمان در کمال مسرت به اطلاع می‌رساند استاد شجریان با حال عمومی مناسب و مساعد و شرایط قلبی عروقی و ریوی پایدار از بیمارستان ترخیص گردیدند و مابقی اقدامات درمانی ایشان زیر نظر پزشکان معالج در خارج از بیمارستان انجام خواهد پذیرفت. از کلیه هم وطنان عزیز که در این مدت صبورانه کنار ما بودند نهایت سپاس و قدردانی را می‌نماییم.»

بازگشایی حرم رضوی از پنجم فروردین‌ماه صحت ندارد

مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: توقف موقت حضور زائر در حرم بر اساس ابلاغیه ستاد ملی کروناست و بازگشایی حرم در پنجم فروردین صحت ندارد و زمان بازگشایی نیز هنوز مشخص نیست. مهدی رضوی‌کیا در گفتگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام توقف موقت حضور زائران در حرم رضوی تا پنجم فروردین‌ماه در برخی خبر‌ها و صحت این تاریخ و آخرین وضعیت محدودیت ایجاد شده، اظهار کرد: اعلام بازگشایی حرم بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا خواهد بود و تاکنون در این باره ابلاغیه‌ای دریافت نشده است. وی افزود: توقف موقت حضور زائر در حرم بر اساس ابلاغیه ستاد ملی کروناست و بازگشایی حرم از پنجم فروردین صحت ندارد و زمان بازگشایی نیز هنوز مشخص نیست. پیش از این، در پی ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر بهداشت و درمان، آستان‌های مقدس کشور «توقف موقت» حضور زائران در حرم‌های مطهر را از روز سه‌شنبه؛ ۲۷ اسفندماه ۹۸ اعلام کردند.
 
۵۰۰ اسپانیایی در یک روز جان باختند

وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرد ۶۵۸۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا ثبت شده و تعداد مبتلایان به ۳۹.۶۷۳ رسیده است. از روز گذشته تا کنون ۵۱۴ اسپانیایی بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند تا شمار فوتی‌ها به ۲۶۹ برسد. در آلمان نیز ۱۰۴۹ نفر دیگر به کرونا مبتلا شده و ۷ نفر نیز جان باخته‌اند. شمار مبتلایان و قربانیان به ترتیب ۳۰.۱۵۰ و ۱۳۰ نفر رسیده است. سوئیس نیز ۳۲۲ مورد جدید ابتلا را ثبت کرد. تعداد مبتلایان در این کشور ۹.۱۱۷ و فوتی‌ها ۱۲۲ نفر اعلام شده است. بلژیک، دانمارک و نروژ نیز اعلام کرده‌اند ۵۲۶، ۱۱۷ و ۲۲ مورد جدید ابتلا را اعلام کرده‌اند. تعداد مبتلایان در بلژیک ۴.۲۶۹ و فوتی‌ها ۱۲۲ نفر است.

جلسه علنی مجلس دهم فروردین برگزار می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: پس از اتمام جلسه مجازی امروزمجلس که به صورت دیجیتالی و دوسویه برای بررسی موضوع تشکیل جلسات رسمی قوه مقننه تشکیل شده بود، جلسه هیات رئیسه نیز برگزار شد. در این جلسه مقرر شد، یکشنبه دهم فروردین ماه جلسه علنی مجلس با حضور آقایان نمکی و رحمانی فضلی وزرای بهداشت و کشور تشکیل شود. این نشست که با حضور نمایندگان در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود به بررسی مسایل کشور در خصوص سیل و کرونا خواهد پرداخت. /تسنیم

شکستن رکورد ۵۰ ساله مصرف روزانه آب در تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: میزان آب مصرفی تهران در ۲۹ اسفند معادل ۳.۵ میلیون مترمکعب بوده که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است. ظرفیت انتقال و تصفیه آب شرب محدود است و ادامه این روند مصرف آب شرب ما را در تابستان با مشکل مواجه میکند. ️بیش از ۴۰ درصد آب مصرفی در استان تهران متعلق به بخش شرب است که این رقم در کشور ۷ تا ۸ درصد را تشکیل می‌دهد. /فارس

آیا برنده بزرگ بحران کرونا تجارت الکترونیک و فناوری است؟

شیوع ویروس کرونا به فروپاشی بورس‌ها و قرار گرفتن شرکت‌ها در وضعیتی سخت منجر شده و از دیگر تبعات این ویروس ضرر‌های اقتصادی بسیار بزرگ است که چه بسا باعث تحولات بزرگ‌تری در جهان شود و به نظر می‌رسد در میان این بحران، برنده بزرگ شرکت‌های بخش فناوری و اینترنت و تجارت الکترونیک باشند. سایت‌های بزرگ خرید الکترونیکی درخواست‌های زیادی را دریافت می‌کنند در زمانی که مصرف کنندگان در قرنطینه به خرید اینترنتی کالا‌های ضروری و اساسی خود روی آورده اند. براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ در آخر هفته گذشته شبکه‌های پخش اینترنتی در جهان با افزایش استقبال ۲۰ درصدی روبه رو بودند. با بسته شدن در‌های بسیاری از سالن‌های ورزشی، ورزشکاران برای ادامه تمرینات خود در خانه به درس‌های اینترنتی روی آورده اند. ️درحالی که بسیاری از مردم کار‌های خود را از منازل انجام می‌دهد، تقاضا‌ها برای فناوری‌هایی که نشست‌های مجازی و اینترنتی را ممکن می‌کند، افزایش داشته است. / ایرنا

کرونایی‌های جهان به عدد ۴۰۰ هزار نزدیک شدند

تعداد مبتلایان به کروناویروس در جهان تا صبح سه شنبه ۲۴ مارس ۲۰۲۰ به رقم ۳۸۱۹۲۴ تن رسیدند. از این تعداد تاکنون ۱۶۵۵۸ تن فوت شده و ۱۰۲۴۲۹ تن نیز بهبود پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود از ۲۶۲۹۳۷ کیس فعال و مبتلا، حال ۱۲۰۶۲ تن وخیم گزارش شده است.

کرونا، المپیک توکیو را هم به تعویق انداخت

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد با «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک برای تعویق مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو به توافق رسیده است. «آبه شینز» می‌گوید نزدیک‌ترین زمان برگزاری المپیک توکیو تابستان ۲۰۲۱ خواهد بود. ️پیشتر نیز مسابقات جام ملت‌های اروپا و آمریکای جنوبی در پی شیوع کرونا، با تعویق یک ساله به سال ۲۰۲۱ موکول شده بود. /فارس
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار