رییس اتاق بازرگانی اهواز:
رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه هیچ تولیدی بدون پشتوانه ای به نام صادرات منظم و باثبات، قادر به جهش نخواهد بود، گفت: در این راستا فرآیند کلی منتهی به صادرات یک کالا، باید بازبینی و متناسب با ضرورت ها اصلاح شود.
کد خبر: ۸۳۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 26 March 2020

شهلا عموری با اشاره به شعار "جهش تولید" اظهار کرد: اگر صادرات را رمز شکوفایی اقتصاد کشور فرض کنیم، جهش در تولید از بُعد نظری تنها راه نجات اقتصاد کشور است زیرا بدون تولید کیفی و انبوه نمی توان به صادرات امیدوار بود.

وی افزود: برای رسیدن به بستری به نام جهش در تولید، ابتدا باید یک نقد و شناخت واقع بینانه از همه اجزای سازنده یا دخیل در اقتصاد صورت بگیرد زیرا بدون شناخت و حذف معایب و موانع، مجددا کارها در حد شعار باقی می مانند و شعار رهبری محقق نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: منظور از نقد آن است که کارشناسان مختلف بنشینند و جزء جزء پیکره اقتصاد کشور را به نقد بکشانند و متناسب با هر جزء راهکار ارایه کنند تا بتوانیم با شناخت بیشتری برای مشکلات راهکار ارائه کنیم.

عموری ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار و ضرورت امنیت در حوزه سرمایه گذاری و محیط کسب و کار نیازمند جلوگیری از تصدی گری دولت و مداخله آن در امور مربوط به بخش خصوصی است. این مسایل از جمله موانع و مشکلاتی هستند که بخش های تخصصی، مشورتی و فعالان‌ اقتصادی باید نحوه تعامل با آن ها را پیدا و به عنوان راهکارهای اجرایی به بخش خصوصی عرضه کنند.

عموری با بیان اینکه به عنوان بخش خصوصی همواره مشکلات را گوشزد کرده ایم و جالب اینکه دولتی ها نیز به آن ها واقف هستند، گفت: این بار مقام معظم رهبری به موضوع تولید ورود کرده اند و امیدوارم این ورود منشاء اقدامات عملی و همه جانبه باشد.

وی ادامه داد: مساله دیگری که می تواند در تولید جهش ایجاد کند، اصلاح فرآیند منتهی به صادرات است. اصلاحات شامل کل مراحل از حمل و نقل تا مقررات گمرکی و ایجاد مشوق های برجسته و کم کردن بروکراسی اداری و ارایه تسهیلات به صادرکنندگان و ... است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: هیچ تولیدی بدون پشتوانه ای به نام صادرات منظم و باثبات، قادر به جهش نخواهد بود بنابراین فرآیند کلی منتهی به صادرات یک کالا باید بازبینی و متناسب با ضرورت ها اصلاح شود.

عموری خاطرنشان کرد: بسته های حمایتی ملموس و انگیزه ساز در قالب حمایت از صادرکنندگان در کنار هموار کردن فعالیت های تجاری از جمله مواردی است که می تواند شعار مورد نظر مقام معظم رهبری را محقق کند.

وی افزود: وام های کم بهره با بازپرداخت های طولانی و انعطاف بانک ها در حمایت از بخش خصوصی، تغییر سیاست های سازمان مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی نسبت به بخش خصوصی از جمله موارد موثر در این زمینه است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: نگاه این قبیل سازمان ها و ادارات دولتی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان نباید نگاهی سودجویانه محض باشد، بخش خصوصی به حامی و مدافع نیاز دارد.

عموری ادامه داد: همچنین نرخ ارز که از تاثیرگذارترین شاخص های محیط کسب و کار است، حداقل برای فعالان اقتصادی باید به گونه ای تعریف شود که در هر نوسان شاهد فروپاشی برخی فعالان نباشیم.

وی گفت: همچنین مقررات و بخشنامه هایی که صادر می شود باید کاملا با وضعیت اقتصادی کشور و دنیا و با منافع تولیدکنندگان همخوانی داشته باشد و نباید این تصمیمات منجر به زیان بخش خصوصی شوند.

عموری با بیان اینکه بخش خصوصی باید به آخرین فناوری ها و دانش تجهیز شود، خاطرنشان کرد: این بخش باید از نیروهای کارشناس و کارآزموده استفاده کند و برای تحقق این کار می توان از آموزش و فنی و حرفه ای و دانشگاه‌ها کمک‌ گرفت و سطح دانش فعالان حوزه های مختلف اقتصادی را ارتقا بخشید.

وی افزود: به صورت غیر مستقیم قوه قضائیه در حمایت های قضایی می تواند در تحقق جهش تولید نقش خوبی ایفا کند. همچنین مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین حمایتی و پیشرو می تواند نقش قابل توجهی در این زمینه داشته باشد.

عموری بیان‌کرد: در مجموع آنچه باید به آن توجه داشت این است که تولید حلقه ای از زنجیره عوامل مختلف است که هر کدام به تنهایی باید بررسی و بر اساس شرایط روز اصلاح شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار