مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: طرح پلاسما درمانی بیماران کرونایی، روی یک مورد در کرمانشاه انجام شده که حال بیمار نیز خوب گزارش شده است.
کد خبر: ۸۳۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 28 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،ویروس کوید 19 که نخستین‌بار در شهر ووهان چین پدیدار شد طی چند ماه در جهان همه‌گیر شد و دنیا امروز به نوعی درگیر با این ویروس شده است.

همزمان با انتشار این ویروس در سرتاسر دنیا، دانشمندان نیز سعی کردند راهی برای مبارزه با آن پیدا کنند، تلاش ویروس‌شناسان و محققان برای ساخت واکسن و دارو برای درمان آن متمرکز شده است.

به تازگی یک روش جدید در ایران در مرحله آزمایش است که از پلاسمای فرد بهبودیافته از بیماری کرونا ویروس که هنوز آنتی‌بادی کوید 19 در بدن او بالاست نمونه گرفته می‌شود و به فرد مبتلایی که حال وخیمی دارد و بدن او هنوز به میزان کافی آنتی‌بادی تولید نکرده یا به هر دلیلی نمی‌تواند تولید کند، تزریق می‌شود و بهبودی نسبی هم حاصل شده؛ این روش طی روزهای اخیر نیز در کرمانشاه به اجرا در آمد.

برای آگاهی از چگونگی این روش به سراغ مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه رفتیم.

پژمان صالحی‌فر اظهار داشت: کسی که یک عامل عفونی وارد بدنش می‌شود وقتی سیستم ایمنی او موفق به شکست عامل عفونی می‌شود، قطعا در بدن فرد مذکور یک پادتن یا آنتی‌بادی (ضدویروس) به وجود آمده که توانسته ویروس را شکست دهد.

وی ادامه داد: در اکثر بیماری‌های عفونی با منشا ویروسی این پادتن و یا آنتی‌بادی فرد بهبودیافته می‌تواند عامل کمک کننده‌ای باشد برای درمان افراد دیگری که به بیماری مبتلا هستند علی‌الخصوص کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

صالحی‌فر اضافه کرد: این به عنوان یک فرضیه که ممکن است در ارتباط با ویروس کرونا نیز پاسخگو باشد مطرح شد، در کشور چین چندین مورد انجام شده، در کشور ما هم که پایه علمی و تحقیقاتی خوبی وجود دارد این فرضیه به مرحله اجرا درآمد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: ابتدا این فرضیه در یکی دو استان از کشور به عنوان پایلوت انجام شد که با نتایج امیدوار کننده به‌عنوان یک کار حمایتی درمانی پاسخ داده است.

وی با بیان اینکه کرونا ویروس تاکنون هیچ درمان انتخابی مختص به خود ندارد بیشتر درمان‌های حمایتی است، گفت: پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی انجام این روش را در استان مطرح کردند، البته با بیان اینکه در مراکز درمانی انجام شود نه در مراکز انتقال خون، از این رو قرار است دستگاه پلاسمافرزیس را در یکی از بیمارستان‌های مختص بیماران کرونایی مستقر کنیم.

صالحی‌فر ادامه داد: بیمار کرونایی بهبود یافته در صورت رضایت و تمایل می‌تواند پلاسمای خود را اهدا کند، فعلا در فاز آزمایشی روی یک بیمار در کرمانشاه انجام شده که حال بیمار نیز خوب گزارش شده است.

وی کرونا را بیماری بی‌رحمی توصیف کرد که فقیر، غنی، قوی و ضعیف را نمی‌شناسد و افزود: بیماران بهبود یافته می‌توانند برای کمک به هم‌نوع خود پلاسمای خود را اهدا کنند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در کارهای علمی و بحث‌های دارویی با آزمایش روی یکی‌دو نفر نمی‌شود اظهارنظر کرد، طبیعتا هر چه قدر جامعه آماری کار بالاتر رود با اطمینان بیشتری می‌توان در مورد نتایج صحبت کرد، معمولا در کارهای درمانی اگر روی 200 نفر انجام شود و نتایج ارزیابی شود می‌توان درباره آن صحبت کرد.

وی یادآور شد: در بعضی مقالات بیان شده، اگر حدود یک لیتر از پلاسمای بیمار مبتلا به کرونا را از بدن خارج کنیم و به جای آن پلاسمای معمولی (پلاسما موجود در سازمان انتقال خون) تزریق کنیم این روش هم به بهبود بیماری کمک می‌کند، ولی در مورد روش آنتی‌بادی ذکر شده سرعت و قدرت بهبودی بیشتر است.

صالحی‌فر در جواب سئوال آیا اهدای پلاسما برای بدن ضرر ندارد؟، گفت: 93 درصد حجم پلاسمای انسان آب است و هفت درصد مواد مغذی، ویتامین‌ها و... دارد، اهدای آن برای کسی ضرری ندارد.

وی با بیان اینکه هر فرد می‌تواند در سال 24 بار هر بار 700 سی.سی پلاسما اهدا کند، افزود: در اهدای پلاسما وقتی خون وارد دستگاه می‌شود پلاسما جدا می‌شود و بقیه اجزای خون توسط دستگاه به خود اهدا کننده برمی‌گردد و در پایان برای اینکه حجم خون فرد اهداکننده تغییر نکند سرم نمکی به او تزریق می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار