حسن مرادی در گفتگو با تابناک:
رییس اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: به علت شیوع بیماری کرونا؛ به ۱۰ ردیف شغلی مشمول سه ماه بیمه بیکاری تعلق می گیرد.
کد خبر: ۸۳۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 07 April 2020

حسن مرادی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تشکیل پروندهای تقاضای بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری انجام می شود و در وزارت کشور سامانه بیمه بیکاری تشکیل و با اطلاع رسانی سراسری به مردم اعلام شد که کارگرانی که بیمه هستند می توانند در این سامانه ثبت نام کنند اما کار به سرعت انجام شد و فیلترینگی از طرف وزارت برای این سامانه قرار داده نشده بود که افرادی که شامل قانون کار هستند می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند و در این سامانه ثبت نام نمایند. سازمان تامین اجتماعی نیز اطلاعات کل بیمه شدگان را در اختیار سازمان بیمه بیکاری قرار نداده بود و این امر باعث شد نه در استان کرمانشاه بلکه کشور تعداد ثبت نام کنندگان بیش از حد مجاز شود. در استان کرمانشاه در حال حاضر حدود ۸۸۴۴ نفر ثبت نام کرده اند و از امروز برای این سامانه فیلترینگ گذاشته شد که کسانی مشمول نباشند نتوانند در این سامانه ثبت نام نمایند.

وی در ادامه بیان داشت: رانندگان تاکسی ها، قالیبافان، کارگران ساختمان و حتی افراد بیکار در این سامانه می توانند ثبت نام نمایند و ثبت نام به منزله تایید بیمه بیکاری نیست و دریافت کد رهگیری نشان دهنده تعلق گرفت بیمه بیکاری است. افرادی که کد رهگیری دریافت نکرده اند به دلیل پرداخت نکردن ۳ درصد حق بیمه بیکاری مشمول این قانون نیستند.

این مقام مسئول در ادامه ابراز داشت: ۲۱ فروردین ماه سال جاری اسامی افراد به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده می شود و این سازمان کسانی را که به آن ها بیمه ی بیکاری تعلق می گیرد را پالایش می کند و به سازمان بیمه بیکاری اعلام می کند.کسانی که مشمول این طرح شوند می توانند با مراجعه به بانک های رفاه کارگران، ملی، صادرات، تجارت و سپه اقدامات لازم را انجام دهند و شماره حساب را در سامانه بیمه بیکاری ثبت کنند و سپس بیمه بیکاری به حساب آن ها واریز می شود.

وی افزود: دو گروه در این سامانه ثبت نام کرده اند. گروه اول طبق روال سنوات گذشته کسانی بودند که کارشان را از دست دادند و شامل گرفتن بیمه بیکار بودند و طبق روال قبل در سامانه ثبت نام می کنند وگروه دوم کارگرانی هستند که به دلیل شیوع کرونا کارشان را از دست دادند. صنوفی که جزء مشاغل آسیب پذیر می باشند به شرح زیر است:
۱: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، قهوه خانه ها و تالارها.
۲: مراکز گردشگری، جهانگردی، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرای خدمات.
۳: حمل نقل عمومی مسافران درون شهری و برون شهری اعم از ریلی ، جاده ای، دریایی و هوایی.
۴: دفاتر مسافرتی و خدمات گردشگری و مسافربری.
۵: تولید و توزیع پوشاک
۶: تولید و توزیع کیف و کفش
۷: مراکز توزیع آجیل و خوشکبار
۸: قنادها و بستنی و آبمیوه فروشی ها
۹: مراکز فرهنگی و آموزشی
۱۰: مراکز تولید و توزیع صنایع دستی

وی در خصوص کسانی که برای آن ها یک ماه حق بیمه بیکاری را واریز شده است ابراز داشت: اگر برای شخصی یک ماه بیمه واریز شده باشد این قانون نیز شامل او خواهد شد.

رییس اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در پایان خاطر نشان کرد: بیمه بیکاری سه ماه اسفند ، فروردین و اردیبهشت پرداخت می شود و یک سری افرادی که قبلا چند ماه بیمه بیکاری گرفته اند و مانده بیمه بیکاری داشته باشند به آن ها نیز پرداخت می شود اما کسانی که سقف این بیمه را استفاده کرده باشند فعلا در دستور کار نیست که به آن ها تعلق بگیرد.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار