دانشگاه علوم پزشکی شیراز کار غربالگری از مادران باردار و سالمندان را آغاز کرده است.
کد خبر: ۸۳۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵ 12 April 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:با شیوع بیماری کرونا و بررسی‌های انجام‌شده تا کنون مشخص شده است که افراد بالای ۵۰ سال بیش از دیگر گروه‌های سنی در معرض ابتلا به این بیماری بوده و درصد مرگ‌و میر بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند از این رو سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باید دراین زمینه مراقبت بیشتری کنند.
با در نظر گرفتن آسیب‌هایی که ممکن است به این دو طیف از جامعه وارد شود، دانشگاه علوم پزشکی شیراز کار غربالگری از مادران باردار و سالمندان را آغاز کرده است.
عبدالرسول همتی تاکید کرد: با توجه به آسیب پذیری سالمندان، مراقبت از آن‌ها در برابر همه گیری بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا ضروری است.
به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در طرح غربالگری کرونا تاکنون بیش از ۹۳ درصد از سالمندان تحت پوشش دانشگاه غربالگری شده اند و در شبکه‌های بهداشت و درمانی که در این زمینه به پوشش ۱۰۰درصدی دست یافته اند، دور دوم غربالگری آغاز شده است.
این مقام مسوول همچنین از اجرای طرح جمع آوری گزارش روزانه موارد مثبت و مشکوک به کرونا ویروس در مراکز نگهداری سالمندان و مراکز نگهداری معلولان ذهنی و توانبخشی تحت پوشش بهزیستی استان، ارسال دستورالعمل پیشگیری و کنترل بیماری کرونای جدید به این مراکز، و ارائه راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با کرونا در مراکز تجمعی سالمندان، به عنوان دیگر اقدامات معاونت بهداشت خبر داد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارائه دهنده و نخستین مجری کشوری طرح جمع آوری گزارش روزانه موارد مثبت و مشکوک به عفونت‌های تنفسی با اولویت ویروس کرونا در سرا‌های سالمندی و مراکز نگهداری معلولان ذهنی و توانبخشی تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و ضمن ارسال منظم آخرین دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترل بیماری کرونای جدید در سالمندان، با همکاری مجدانه سازمان بهزیستی ضدعفونی روزانه و انجام تب سنجی در این مراکز نیز به عنوان اقدامات تشدید یافته کنترلی مستمر پیگیری می‌شود.
همه مادران باردار غربالگری شدند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین، از غربالگری موفق کرونا در جمعیت مادران باردار زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همگام با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
همتی گفت: تاکنون پژوهش‌های علمی مستعد بودن زنان باردار به ابتلا بیماری کروناویروس جدید یا کرونا در مقایسه با سایر افراد را نشان نداده است، اما با توجه به وقوع تغییراتی در سیستم ایمنی و فیزیولوژیکی بدن در دوران بارداری، ممکن است شانس ابتلا و شدت عفونت‌های تنفسی ویروسی، از جمله کرونا در آنان بیشتر شود.
چنانچه موارد گزارش شده از دیگر عفونت‌های مرتبط به کرونا از جمله سندروم تنفسی حاد یا سارس (SARS-CoV)، سندروم تنفسی خاورمیانه یا مِرس (MERS-CoV) و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفلوانزا، بیانگر افزایش شدت بیماری در طول بارداری است.
دکتر همتی گفت: با توجه به اقدامات گسترده پیشگیری از بیماری کرونا ویروس در مادران باردار با تلاش گروه سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پس از شناسایی موارد مشکوک و قطعی برای انجام اقدامات کلینیکی و پاراکلینیکی، پیگیری‌های لازم صورت گرفت.
وی افزود:اغلب مادران مبتلا پس از دریافت درمان و مراقبت‌های مستمر، بدون هیچگونه عارضه‌ای ترخیص شده و در نگهداشت خانگی تحت پایش و نظارت تیم بهداشت هستند، در حال حاضر تنها یک مورد مادر مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری بوده و حال عمومی او خوب است.
علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبتلایان به کرونا در استان فارس را ۱۰درصد افراد زیر ۱۰ سال، ۵۷درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴۲درصد افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل می‌دهند، همچنین موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا هم ۲۳درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال و ۷۸درصد افراد ۵۰ سال به بالا به خود اختصاص داده اند و موردی از مرگ زیر ۱۰ سال ناشی از کرونا نیز گزارشی نشده است.
کپی لینک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار