در آخرین اعلام از سوی مسئولان استان فارس بیش از 70 هزار نفر در این استان برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند. به گفته ابراهیم کشاورز، مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس تاکنون بیش از 70هزار نفر در سطح استان فارس جهت اخذ بیمه بیکاری در سامانه درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده‌اند.
کد خبر: ۸۳۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 15 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:بیماری کرونا نزدیک به 2 ماه است که در استان‌های مختلف گسترش پیدا کرده و از اواسط اسفندماه برخی از صنوف مجبور به تعطیلی شدند که همچنان نیز ادامه دارد.

این تعطیلی‌ و تداوم آن منجر به بیکاری عده‌ زیادی از مردم شده است، از همین رو برای جبران این مدت فرایندی برای پرداخت بیمه بیکاری در نظر گرفته شده که به 10 رسته شغلی که به اجبار بیکار شدند، تعلق می‌گیرد.

این 10 رسته شغلی عبارتنداز: 1 -مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها 2: مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی.

3- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی 4- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری 5- تولید و توزیع پوشاک 6- تولید و توزیع کیف و کفش7- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه 8- مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی 9- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی 10- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی.

ثبت‌نام بیش از 70 هزار نفر برای بیکاری در فارس

در آخرین اعلام از سوی مسئولان استان فارس بیش از 70 هزار نفر در این استان برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند. به گفته ابراهیم کشاورز، مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس تاکنون بیش از 70هزار نفر در سطح استان فارس جهت اخذ بیمه بیکاری در سامانه درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده‌اند.

آنگونه که کشاورز می‌گوید: اسامی افراد بعد از ثبت‌نام به وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی ارسال می‌شود و بعد از پالایش و بررسی شمولیت قانون در اختیار تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و سپس با تامین اعتبار در مرحله پرداخت قرار می‌گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه افرادی که سه درصد حق بیمه بیمه بیکاری را پرداخت نکرده‌اند، نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند، گفت: با توجه به اینکه صندوق بیمه بیکاری به صورت مجزا فعالیت می‌کند بنابر این افرادی شامل این بخش می‌شوند که عضو صندوق بیمه بیکاری باشند و مبلغ سه درصد بیمه بیکاری را ماهیانه پرداخت می‌کنند.

شرط و شروط پرداخت بیمه بیکاری

البته پرداخت بیمه بیکاری شرط و شروطی نیز دارد که به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس طبق مصوبه دولت مبلغ بیمه بیکاری به این شرط به کارگران پرداخت می‌شود که کارفرمایان بعد از گذشت سه ماه نیروهای‌شان را مجددا به کار گیرند به طوری که در خرداد ماه تمام افرادی که بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند باید سر کارشان حضور پیدا کنند.

با این وجود به اعتقاد اغلب کارشناسان برای خنثی کردن تاثیر منفی کرونا بر کسب‌وکارها به ویژه پس از برطرف شدن این شرایط باید بسته‌های حمایتی برای صنوف و کسب‌وکارها در نظر گرفته شود.

سهراب مختاری، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به برخی از این موارد اشاره کرد. به گفته وی دادن تنفس برای معوقات سیستم بانکی، مهلت برای تامین اجتماعی و ارسال لیست حق بیمه و حوزه مالیاتی از جمله مواردی است که برای حمایت باید انجام گیرد.

احیای فرصت‌های شغلی از دست رفته

به گفته وی در سال جدید نخستین کار این است که برنامه‌ریزی کنیم تا فرصت‌های شغلی از دست رفته به ظرفیت قبل برگردانده شود، پس از آن برای ایجاد فرصت‌های جدید و ایجاد ثروت بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.

بابک دایی، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس نیز اعتقاد دارد که برای بهبود شرایط پس از کرونا باید موانع کسب و کار برطرف شود. به گفته وی باید از تولید مولد حمایت شود و تسهیلات بانکی فقط به تولید اختصاص یابد.

به گفته مدیرکل اقتصاد و دارایی استان فارس با شیوه تولید سنتی به جایی نمی‌رسیم باید بر کسب و کار نوین تمرکز کنیم و دست دلالان و واسطه‌گران کوتاه شود.

بیماری کرونا نه تنها بخشی از روال طبیعی زندگی مردم بلکه کسب‌وکارها و اقتصاد خانواده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به همین دلیل ضروری است که علاوه بر پرداخت بیمه بیکاری بسته‌های حمایتی برای بازگشت صنوف به حالت عادی نیز از سوی دولت در نظر گرفته شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار