کد خبر: ۸۳۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ 16 April 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد این روزها مهم‌ترین موضوع مورد بحث در محافل مختلف از جمله در محافل دانشجویی موضوع شیوع ویروس کرونا و پیامدها و مشکلاتی است که از رهگذر آن برای کل کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

پاتوق دانشجویی بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در همین راستا میزبان پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود و صریح و شفاف به سؤالات مطرح شده در پاتوق دانشجویی پاسخ داد.

در پاتوق دانشجویی از یزدانپناه سوال شد اولین اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با ویروس کرونا چگونه و از کجا آغاز شد

اقدامات اولیه برای مقابله با کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به جلسه‌ای که در تاریخ 7 بهمن سال گذشته با وزیر بهداشت برگزار شد اشاره کرد که متعاقب آن در تاریخ 13 بهمن اولین جلسه استانی مقابله با کرونا با حضور استاندار در استان تشکیل می‌شود.

یزدانپناه می‌گوید: بیمارستان جلیل پس از جلسه با استاندار به عنوان بیمارستان مخصوص کرونایی‌ها انتخاب می‌شود تا سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یاسوج دچار مشکل نشوند و به همین ترتیب در دهدشت بخشی از اورژانس و در گچساران نیز بیمارستان شهید رجایی برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

وی تاریخ شیوع ویروس کرونا در استان را 6 بهمن ذکر کرد هنگامی که دانشجویی از قم به استان می‌آید و خودش به بیمارستان مراجعه می‌کند و بعد از این که آزمایش دانشجو مثبت اعلام می‌شود بستری شده و پس از آن بهبود پیدا می‌کند.

یزدانپناه به این سؤال پاسخ می‌دهد که کمبودهایی که تاکنون داشته‌اید چه بوده و اکنون وضعیت چگونه است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان می‌دارد که در ابتدا مثل همه کشور کمبودهایی داشتیم و وسایل حفاظتی در اختیار نبود و در کل 20 روز اول را با مشکلات و کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم کردیم.

اما به تدریج پس از گذشت چند روز نیروها آموزش می‌بینند و ملزومات و تجهیزات یکی یکی از راه می‌رسند اما مشکل اصلی وقتی آغاز می‌شود که تعطیلات آغاز می‌شود و حالا هم استانی‌های مقیم سایر شهرها از جمله تهران قصد سفر به استان دارند از اینجاست که شیوع بیماری افزایش پیدا می‌کند.

آن‌هایی که خودجوش پای کار می‌آیند

نبود آزمایشگاه نمونه‌گیری مشکلی است که با پی‌گیری‌ها به سرانجام می‌رسد و 2 میلیارد تومان تجهیزات می‌خواهد که به کمک غریب‌پور مدیرعامل کهگیلویه و بویراحمدی ایمیدرو و البته مهدی روشنفکر منتخب بویراحمد و دنا از شرکت‌های بزرگ فولاد کشور 3 میلیارد تومان برای راه‌اندازی آزمایشگاه تهیه می‌شود و این آزمایشگاه در تاریخ 20 فروردین امسال راه‌اندازی می‌شود.

یزدانپناه به تاریخ شروع بیماریابی فعال در استان اشاره می‌کند که بنا به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت باید از این پس برای کنترل ویروس فعالیت‌ها به سمت بیماریابی برود و استان اولین استان کشور است که کار را با غربالگری آغاز می‌کند در نمونه‌گیری هم استان رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد چنان که در کشور از هر 100 هزار نفر 320 نمونه گرفته می‌شود و در استان به ازای هر 100 هزار نفر 600 نمونه گرفته می‌شود.

تهدیدی که منجر به فرصت می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان معتقد است کرونا هم فرصت است و هم تهدید تهدید از بابت به خطر افتادن جان مردم و فرصت از آن جهت که مشکلات حوزه درمان استان و کمبودها یکی پس از دیگری برطرف می‌شود.

با شیوع کرونا کمبودهای بیمارستانی برطرف می‌شود کمبود منابع و تجهیزات استان به سمع رئیس‌جمهور می‌رسد استانی که تا پیش از آن فوق تخصص ریه نداشت.

یزدانپناه در توضیح علت این که استان فوق‌ تخصص ریه ندارد این گونه توضیح داد که سه سال پیش فوق تخصص ریه به استان آمد اما وقتی دید در استان تجهیزات لازم وجود ندارد به جای دیگری رفت اما اکنون همه چیز مهیاست تا که فوق تخصص ریه هم برگرد.

استان تا پیش از این بسیاری از تجهیزات از جمله ملزومات جراحی عروق و قفس سینه را نداشت با رایزنی‌هایی که صورت گرفت در همین مدت ام‌.آر‌.ای دولتی خریداری شد که تا دو هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود سی‌.تی‌.اسکن هم که در بیمارستان دکتر جلیل یاسوج راه‌اندازی شد.

یزدانپناه به یکی از دیگر از فرصت‌های ایجاد شده در اثنای شیوع ویروس کرونا برای حوزه درمان استان اشاره کرد، تخت‌های آی‌.سی‌.یو یا همان تخت‌های ویژه اضافه می‌شود اکنون استان 118 تخت آی‌.سی‌.یو دارد که 18 تخت دیگر در بیمارستان نرگسی گچساران و بهمئی راه‌اندازی می‌شود.

یکی از پاسخ‌های صریح یزدانپناه به موضوع تاخیر در نمونه‌گیری‌ها و مشکلاتی بود که با دانشگاه علوم پزشکی شیراز ایجاد شد.

ماجرای تاخیر در نمونه‌گیری‌ها چه بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌گوید: نمونه‌های خود را به شیراز می‌فرستادیم توافق این بود که روزانه 100 نمونه بفرستیم اما به ناگاه در روز 17 فروردین جواب‌ها نیامد حرفشان این بود که نمونه‌ها زیاد است و نمی‌رسیم اما ما خواهش کردیم نمونه‌ها را روزانه تحویل دهید تا خللی در کار ما ایجاد نشود که قول همکاری دادند.

یزدانپناه در ادامه به موضوع بدهی منتشر شده در برخی سایت‌ها اشاره کرد که نوشته بودند به دلیل بدهی نمونه‌های کهگیلویه و بویراحمد را بررسی نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه گفت: در روز 8 فروردین 42 میلیون تومان به حسابشان ریختیم هزینه هر آزمایش 206 هزار تومان است برای تسهیل در روند نمونه‌گیری بقیه پول که 192 میلیون تومان بود را هم به حساب آزمایشگاه واریز کردیم که بعد از رفتن پول به حسابشان دیگر جواب ندادند!!.

یزدانپناه ادامه داد: هر چه پیگیری کردیم جواب ندادند متعاقب آن نامه تهدیدآمیزی به مسوول آزمایشگاه نوشتم و چنین گفتم که اگر مشکل امنیتی در استان ایجاد شود دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید جوابگو باشد.

اما به دنبال این نامه بود که مسوولان آزمایشگاه تماس می‌گیرند و می‌گویند چون تعداد آزمایش‌ها زیاد بوده نتوانستیم جواب شما را بدهیم که گفتند شب اول جواب 200 نمونه و شب‌های بعد جواب 100 نمونه را می‌دهیم.

یزدانپناه به موضوعی جالب اشاره می‌کند که معمولا درصد نمونه‌های مثبت قبلی بین 5 تا 8 در 100 نمونه بود و به یکباره 46 نمونه مثبت از تعداد 200 نمونه می‌آید!!.

او می‌گوید بعد از نای که این تعداد مثبت در نمونه‌گیری‌ها اعلام می‌شود دکتر بانشی معاون دانشگاه شخصا به شهرستان باشت می‌رود و آن 20 نفر را مجددا برای سی‌.تی‌.اسکن به گچساران می‌برند که جواب منفی در می‌آید.

شایعه بی‌پولی از کجا آغاز شد؟

یزدانپناه در ادامه به دلیل این شایعه که دانشگاه پول ندارد اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مدیران بی‌مسوولیت ما به یک سایت می‌گوید که دانشگاه پول ندارد در حالی که دانشگاه برای مبارزه با کرونا پول کافی در اختیار دارد و تا کنون یک ریال بدهکاری نداشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از کمبودها و مشکلات اولیه می‌گوید که سپاه و بسیج و هلال‌احمر و همه نهادهای حاکمیتی به میدان آمدند و کارخانه الکل که 10 سال  تعطیل بود به یکباره وارد مدار تولید می‌شود و اوضاع چنان روبراه می‌شود که کهگیلویه و بویراحمد به سایر استان‌ها الکل صادر می‌کند.

وی در مورد چرام و کمبودهایی که ممکن است آن جا وجود داشته باشد و آینده این شهر اظهار نظر می‌کند و امیدوار است که با همت همکارانش در چرام مدیر درمان آن شهرستان که خود از متخصصین مبارزه با بیماری است جشن ریشه‌کنی کرونا از آنجا گرفته شود و اضافه می‌کند که یک کامیون وسایل حفاظتی که از سوی پناه معاون کهگیلویه و بویراحمدی وزیر کار به استان فرستاده شده یکسره به چرام رفته است.

علت تغییر مدیران بهداشت و درمان در این زمان چیست؟

در پاتوق دانشجویی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌پرسند چرا در این زمان دست به تغییر مدیران زده‌اید؟ معاون خود را تغییر می‌دهید و در شهرستان‌ها شاهد عزل و نصب‌ها هستیم؟ یزدانپناه می‌گوید: اعتقاد دارم در جنگ هستیم در جنگ باید فرماندهان بتوانند همراهی کنند بعضی مدیران توان جنگ ندارند و مدیری که توان نداشته باشند باید جای خود را به فرمانده دیگری بدهد.

وی در پاسخ به سوالی که چرا افراد الزاماً در نقاهتگاه‌ها قرنطینه نمی‌شوند اظهار کرد: مطابق دستورالعمل‌های ستاد کرونا عمل می‌کنم درست است که در بحث غربالگری خودمان بدون توجه به دستورالعمل وارد عمل شدیم و کاری به دستورالعمل‌ کشوری نداشتیم اما در این مورد تابع دستورالعمل کشوری هستیم که می‌گوید فرد در خانه قرنطینه شود تا از لحاظ روحی و روانی دچار آسیب نشوند.

هر چند بر قرنطینه خانگی نظارت داریم بسیج و سپاه همکاری می‌کنند و دادستانی در صورتی که فرد قرنطینه شده در خانه بر خلاف قانون عمل کند برخورد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از استاندار که شبانه‌روز پای کار است از ائمه جمعه و جماعات از سپاه و بسیج قدردانی می‌کند از نمایندگان مردم در مجلس و از منتخبین مردم که پای کار آمده‌اند و از اتاق بازرگانی که کمک‌های شایانی کرده از شرکت ایرانسل و خیلی‌های دیگر که در این راه سخت حوزه بهداشت و درمان را تنها نگذاشتند و کمک‌های خوبی کرده‌اند قدردانی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار