معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛
جان بابایی گفت: تا پایان فروردین به دلیل شیوع کرونا کاهش ۱۵۰۰ میلیاردی درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها را برآورد کرده ایم.
کد خبر: ۸۳۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 16 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تعدیل نیروی بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: ما مسئول درمان و فرآیند ارائه خدمت درمانی در بیمارستان‌ها هستیم و فرآیند خدمت رسانی را مدیریت و نظارت می‌کنیم، ممکن است تعدیل نیرو در بیمارستان‌های خصوصی اتفاق افتاده باشد اما  تاکنون اعلام رسمی نداشته  و حق مداخله نداریم و باید توجه داشت که قوانین کار در کشور حکم فرماست.

جان بابایی ادامه داد:‌ تعدیل نیرو‌های درمانی که سال هاست خدمت می‌کنند، به دلیل سختی شرایط یک یا ۲ ماه و کاهش درآمد بیمارستان اخلاقی و حرفه‌ای نیست و عملا این حق برای پرسنل وجود دارد که از طریق نظام پزشکی و اداره کار موضوع را پیگیری کنند و اینکه وزارت بهداشت در لغو پروانه بیمارستان یا مسئولیت فنی ورود کند، امکان ندارد و این کار مبادی قانونی متفاوتی دارد.

بیشترین آمار مبتلایان و شهدای سلامت در ماه نخست شیوع کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار شهدای سلامت گفت: بیشترین آمار مبتلایان و شهدای سلامت را در چهار هفته اول داشتیم و خوشبختانه آمار شهدای سلامت به دلیل در دسترس بودن وسایل حفاظتی کاهش پیدا کرده است و چرا که دلیل اصلی از بین رفتن کاد درمان در دسترس نبودن لوازم حفاظتی است و اکنون همه بیمارستان‌ها وسیله کافی دارند.

هزینه درمان کرونا چقدر است؟

جان بابایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره هزینه درمان کرونا  اظهار کرد: متوسط هزینه درمان کرونایی‌ها برای هر پرونده ۴.۵ میلیون در بخش مراقبت ویژه و در بخش عادی ۲.۵ میلیون است که ۹۰ درصد هزینه آن را از بیمه می‌گیریم و این هزینه شامل جز حرفه ای، جز فنی، هتلینگ و داروست اما بخشی از هزینه‌های ما برای تامین لوازم حفاظتی کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا تامین نشده و هزینه سرباری است، ما به ازای هر تخت کرونا ۲۰۰ تومان هزینه لوازم حفاظتی در بخش عادی و ۴۰۰ هزار تومان در بخش مراقبت ویژه صرف می‌کنیم و موظف هستیم ما باید برای همه کادر درمان لوازم حفاظتی تامین کنیم.

او ادامه داد: درست است که سازمان برنامه بودجه و وزارت بهداشت کمک‌هایی داشتند، اما باید توجه داشت ما متاسفانه با مشکل کاهش درآمد‌های اختصاصی بیمارستان‌ها رو به رو هستیم و ممکن است این مشکل تا سه ماه دیگر ادامه داشته باشد، چرا که عمل‌های الکتیو یا غیر اورژانسی تعطیل شدند، از ۱۰۰۵ بیمارستان کشور ۶۲۵ دولتی است که زیر بار کرونا رفتند و خدمات الکتیو مثل جراحی و مدت ماندگاری بیمار است که بیشترین سهم از درآمد بیمارستان‌ها را تشکیل می دهند و این درآمدها به حداقل خود رسیده است.

کاهش ۴۰ درصدی درآمد بیمارستان ها پس از کرونا

جان بابایی با بیان اینکه درآمد بیمارستان‌ها به ۳۰ تا ۴۰ درصد قبل از کرونا رسیده است، گفت: بین ۵۵ تا ۶۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی از محل درآمد اختصاصی بیمارستان است و بیمارستان‌ها چرخه اقتصادی دانشگاه‌ها را می‌چرخانند و ۳۰ تا ۵۰ درصد نیرو‌های بیمارستان‌ها از خزانه دولت حقوق نمی‌گیرند و از درآمد بیمارستان حقوق می‌گیرند و کاهش درآمد اختصاصی در عملکرد بیمارستان‌ها تاثیر می‌گذارد.

او تصریح کرد:‌امیدواریم با حمایت دولت درآمد اختصاصی بیمارستان ها جبران شود و به قبل از کرونا بازگردد، بر اساس برآورد‌ها تا پایان فروردین ۱۵۰۰ میلیارد کاهش درآمد اختصاصی در بیمارستان‌ها داریم و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده این کاهش درآمد ادامه پیدا کند البته ممکن است کاهش درآمد اختصاصی به تدریج کمتر شود چرا که برنامه داریم خدمات الکتیو در بیمارستان‌ها ارائه شود.

۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تبریک روز آزمایشگاه گفت: یکی از مهمترین بخش‌هایی که در بحران کرونا به کمک ما آمدند، همکاران آزمایشگاه ها بودند، باید توجه داشت در شرایطی که بسیاری از کشورها آزمایشگاه کافی برای تست کرونا ندارند، ما توانستیم ۱۱۷ آزمایشگاه در این شرایط راه اندازی کنیم.

جان بابایی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های جدید برای اتمام تعطیلات، تصریح کرد: همزمان با آغاز بازگشایی‌ها و اتمام تعطیلات میزان بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها هم کاهش یافت. از هفته گذشته بازگشایی مطب‌ها برای رسیدگی به بیماران سرپایی و مزمن کلید خورد این درحالی است که همچنان گسترش خدمات تله مدیسین و پزشکی از راه دور از اولیت‌های جدی ما است تا بیمار به شکل مداوم مجبور به مراجعه حضوری به پزشک نباشد.

او افزود:همچنان برخی خدمات مانند خدمات دندانپزشکی و اعمال جراحی زیبایی و غیر اورژانسی همچنان اجازه فعالیت ندارند و از مردم نیز می‌خواهیم تنها در موارد اورژانسی به دندانپزشکی ‌مراجعه  کنند.

جان بابایی درباره آمار ترک کار کادر درمان اظهار کرد: ما در سیستم دولتی آمار ترک کار نداشتیم و همکاران ما حتی به مرخصی نرفتند و در مشهد همکاران ما شیفت‌های طولانی مدت داشتند و ۵۰ روز بود در خط مقدم مقابله با کرونا بودند و به دنبال تبدیل وضعیت آن‌ها هستیم.

بازگشت دانشجویان مقیم ایتالیا و قرنطینه در هتل

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اینکه امروز شاهد ورود دانشجویان مقیم ایتالیا به کشور بودیم و این دانشجویان با وجود این همه نقاهتگاه در هتل قرنطینه شدند، گفت: این افراد نزدیک ۵۰ روز در ایتالیا در قرنطینه بودند و در سلامت کامل به سر می برند و  برنامه وزارت بهداشت این است که گواهی سلامت را  برای مسافران صادر شود و برای اینکه این افراد در قرنظینه بودند سیاست ما کمی متفاوت است.

جان بابایی گفت:‌ هتل را بنیاد مستضعفان در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است و وقتی می‌توانیم از هتل استفاده کنیم دلیلی ندارد که آنها را به نقاهتگاه ببریم چرا که بیمار نیستند و ما این دانشجویان را مدتی در قرنطینه نگهداری می کنیم تا ببینیم علامت دار می شوند یا نه و نمونه برداری از آنها انجام شده است و تصمیمات بعدی را معاونت بهداشت اعلام می کند.

جزییاتی از بسیج ملی مقابله با کرونا

وی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار کرد: این طرح در دو شهر کاشان و سمنان به شکل پایلوت در حال اجرا بود و همین بسیج ملی مقابله با کرونا به نوعی از بستر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برخواسته است. در قسمتی از این طرح حضور دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی را نیز شاهد بودیم. از سوی دیگر در تکمیل طرح مقابله با بیماری کرونا یک اینترن پزشکی موظف شد تا پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، پیگیر حال او بوده و شرایطش را بررسی کند.

جانبابایی درخصوص پرداخت حقوق کارکنان حوزه بهداشت و درمان کشور تصریح کرد: این بخش نیز مانند سایر بخش‌های دولتی به عهده دولت است و تاکنون مشکلی در پرداخت حقوق کارکنان گزارش نشده است .

ماجرای دستگاه کرونایاب چیست؟

او در پاسخ به سوالی درخصوص دستگاه کرونا یاب، گفت: بنده در جریان نیستم که آیا این دستگاه مجوز لازم را دریافت کرده یا خیر اما، این دستگاه حتما باید تایید و بعد ابلاغ شود. حتی تست سرولوژیک هم در مرحله آزمایش است. در حالی‌که هم کیت و هم تست رپید آن در کشور تولید می‌شود، تا زمانی که تایید نشود، نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم.

جان بابایی در خصوص تدوین دستورالعمل‌هایی برای آغاز بازگشایی‌ها، گفت: در معاونت بهداشت حدود دو هفته تلاش شبانه روزی انجام شده تا دستورالعمل‌ها برای بازگشت به کار اصناف تهیه شود. این پروتکل‌ها در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است. این پروتکل‌ها با مشاغل و اصناف هم هماهنگ شده و بعد تدوین شده است.

نیمی از تجهیزات حفاظتی بیمارستان ها اهدایی است

او در پاسخ به سوالی درباره تامین لوازم حفاظتی برای بیمارستان‌ها گفت: بخشی از این لوازم حفاظتی از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به شکل رایگان و بخشی توسط هیات امنای ارزی بهصورتی که بخشی از آن رایگان است تامین می‌شود همچنین ، قسمتی هم توسط مردم و خیرین تامین شده است.اکنون در نیمی از این لوازم تجهیزاتی توسط خیرین تامین شده که به صورت رایگان به بیمارستان‌ها اهدا شده است. توجه کنید که اولویت اول ما این است که همکاران پزشک و پرستار ما لوازم حفاظتی خوبی داشته باشند تا بتوانند به مردم خدمات دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره استفاده از حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: این موضوع هم به معاونت بهداشت بر می‌گردد و برای مترو هم پروتکل وجود دارد. به هیچ عنوان این موضوع را که ناوگان حمل و نقل عمومی خارج از ظرفیت خود پذیرای مسافران باشد نخواهیم پذیرفت و نباید اتفاقی بیفتد که زحمات همکارن ما در حوزه بهداشت برای تهیه پروتکل‌های بهداشتی نادیده گرفته شود.

هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:‌ ما هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کرونا داریم که در دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه تشخیص و درمان انجام می شود و شامل کارهای تحقیقاتی در تشخیص و درمان است و اصول کار تحقیقاتی یک روال قانونی و علمی دارد و باید توجه داشت که دارو یا روش درمان باید در قالب طرح پژوهشی باشد و این طرح پژوهشی در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مجوز بگیرد تا مشخص شود که آزمایش دارو آسیب رسان به بیمار نیست و سمی نبودن دارو تایید شود .

او ادامه داد: وقتی بی عارضه بودن دارو یا روش درمانی تایید شد از بیمار مجوز مشارکت در طرح تحقیقاتی را می گیرند،‌ تیم درمانی در کارآزمایی بالینی باید مشخص باشند و فرم های تحقیقاتی را به دقت پر کنند و ما مکلف هستیم وقتی کارآموزی بالینی در شمار زیادی از بیماران انجام و اثربخشی دارو تایید شد نتیجه در کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا مطرح کنیم و آن زمان است که دارو در پروتکل درمان قرار می گیرد .

جان بابایی تاکید کرد: تاکنون در هیچ جای دنیا دارو و درمان قطعی و اختصاصی کرونا وجود ندارد و سایر داروهای ویروسی در درمان کرونا استفاده می شود و اساس همه درمان ها مراقبت درست از بیماران است.

احتمال افزایش مبتلایان به بازگشت به کار مشاغل وجود دارد؟

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش تعداد بیماران با وجود بازگشت به کار مشاغل اظهار کرد: قطعا هر مداخله‌ای که اتفاق می‌افتد و محدودیت ها آزاد می‌شوند، احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد. به هر حال سیاست گذاری برای اجازه به کار اصناف داده شده است. اکنون تخت‌های خالی در استان‌ها وجود دارد، اما این‌که بیمارستان‌ها در صورت پیک جدید بیماری  پاسخگو هستند یا خیر قابل پیش بینی نیست. هر مداخله ای ک صورت می گیرد، باید حداقل دو هفته صبر کنیم تا اثر آن را مشاهده کنیم.

او افزود: دوره کمون بیماری می‌تواند تا ۱۴ روز ادامه داشته باشد و وقتی گروهی از مشاغل فعال می‌شوند،‌ اواخر هفته دوم ممکن است با بار بیماری مواجه شویم. امیدواریم مواردی که منجر به افزایش بار بیماری می‌شود اتفاق نیفتد،‌باید توجه داشت که رفت و آمد بین شهری به طور خاص نمی‌تواند باعث افزایش بیماری شود، اما اگر در فضای کسب و کار یا فضای اجتماعی حضور افراد بیشتر شود،‌ قطعا آمار بیماری بالاتر خواهد رفت.

ورود محموله پانسمان بیماران ای بی (EB) فردا به کشور

او از ورود محموله پانسمان بیماران ای بی (EB) فردا به کشور خبر داد و گفت: البته ذخایری هم داریم و تمهیداتی برای سایر بیماران خاص دیده شده است تا بتوانیم داروهای بیماران خاص را از بودجه صندوق ذخیره ارزی که مجوز آن را مقام مقام معظم رهبری صادر فرمودند برای یک سال ذخیره کنیم.

جان بابایی درباره کمبود فاکتورهای انعقادی خون و مشکلات بیماران خاص در بحران کرونا اظهار کرد: خوشبختانه در مورد بیماران خاص که مشکل انعقادی خون دارند مشکلی نداریم و باید توجه داشت که بیشتر بیماران دارای مشکلات انعقادی خون در بیمارستانهای دولتی جراحی می شوند چرا که این بیماران نیازمند خدماتی هستند که ارائه آنها در بیمارستان‌های خصوصی امکان‌پذیر نیست.

کمبود فاکتورهای خونی نداریم

جان بابایی گفت: گزارشی از کمبود فاکتورهای خونی نداریم البته مصرف هموگلوبین وریدی یا IVIG در بحران کرونا کمی مصرف آن افزایش پیدا کرد و جز فاکتورهای اعتقادی نیست و ما دستور دادیم در قابل طرح تحقیقاتی از هموگلوبین وریدی استفاده کنند چرا که هزینه اثربخشی آن در درمان کرونا ثابت شده نیست.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره اعزام بیمار با مشکل انعقادی خون از ساوه به تهران گفت: ممکن است زیرساخت های درمان انعقادی فراهم نبوده باشد و ما همه خدمات را در همه بیمارستان ها به بیماران دارای مشکلات انعقاد خونی نمی دهیم چرا که علاوه بر فاکتورهای انعقادی خون به کادر درمانی با تجربه و متخصص هم نیاز داریم.

او ادامه داد:‌ اعزام بیمار دارای مشکل انعقاد خون از ساوه به بیمارستان شریعتی تهران می تواند به ۲ دلیل نبود تیم ارائه خدمت در ساوه و جود تیم با تجربه تر در تهران بوده باشد تا خدمت بهتر به بیمار بدهند و قطعا امکانات درمانی برای بیماران با مشکلات انعقادی خونی در بیمارستان شریعتی بیشتر بوده و این اقدام بیشتر برای حفظ سلامت و جان بیمار بوده است تا بیمار در بیمارستان کوچک در یک شهرستان آسیب ببیند.

جان بابایی افزود: ما قرار نیست به همه بیماران در همه بیمارستان ها خدمت بدهیم ما باید جایی خدمت دهیم که زیرساختی درمانی همراه با کادر درمانی تخصصی داشته باشیم و از طرفی ساوه تا تهران مسافت طولانی است اما این اعزام می تواند به نفع بیمار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار