فرهاد بختیاری‌فر گفت: در زمینه ورود کروناویروس از طرق مختلف نظیر فاضلاب انسانی به شبکه جمع آوری فاضلاب تاکنون هیچ گونه مطالب علمی منتشر نشده است و از طرفی برای اطمینان از بین رفتن ویروس پساب خروجی از تصفیه خانه نیز باید کلرزنی شود.
کد خبر: ۸۴۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳ 21 April 2020

این روز‌ها با شیوع کروناویروس در کشور دغدغه‌های مختلفی مردم را به خود مشغول کرده است. نگرانی درباره مسائل اقتصادی، اجتماعی و بهداشت و سلامت از یک سو و از سوی دیگر بحث‌ها و شایعات حاشیه‌ای کرونا ذهن بسیاری از مردم را به خود درگیر کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از مسائلی که این روز‌ها در محافل وجمع‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود بحث کروناویروس و آلودگی آب‌های زیرزمینی و فاضلاب است به طویکه آنچه در بین سخنان مردم رد و بدل می‎‌شود نشان می‌دهد مردم از ورود این ویروس به شبکه فاضلاب و گاه آبیاری برخی محصولات کشاورزی با آن و حتی جذب فاضلاب در آب‌های زیرزمینی و ورود آب دفع شده حاصل از شستشوی اموات کرونایی در غسالخانه‌ها به منابع آبی در هراس هستند و حتی نگرانی‌هایی بابت دفن اموات دارند و واقعاً نمی‌دانند آیا ممکن است این تفکرات صحیح باشد؟ آیا این سخنان پایه علمی دارد؟

معاون توسعه و بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: بنا بر مطالب علمی منتشر شده درباره کرونا، ساختار این ویروس با شستشو و ضدعفونی کردن از بین می‌رود و سپس وارد فاضلاب می‌شود.

فرهاد بختیاری‌فر تصریح کرد: در زمینه ورود کروناویروس از طرق مختلف نظیر فاضلاب انسانی به شبکه جمع آوری فاضلاب تاکنون هیچ گونه مطالب علمی منتشر نشده است و از طرفی برای اطمینان از بین رفتن ویروس پساب خروجی از تصفیه خانه نیز باید کلرزنی شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه هنوز هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی آب با کروناویروس اعلام نشده است، گفت: در هیچ جای جهان گزارشی درباره آلوده شدن آب‌ها از طریق کروناویروس ارائه نشده است.

حمیدرضا نیکداد خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در بحث فاضلاب نیز این است که با عملیات کلرزنی هیچ گونه ویروسی در پساب باقی نمی‌ماند بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز درباره ورود این ویروس به آب‌های زیرزمینی و گاه آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب به خبرنگار ایسنا گفت: ورود و زنده ماندن این ویروس از طریق دفع فاضلاب به آب‌های زیرزمینی به هیچ وجه ثابت نشده است.

شهرام پیشه‌ور با تأکید بر اینکه تا وقتی تحقیقات بر روی این ویروس کامل نشود نمی‌توان اظهارنظر علمی در این زمینه ارائه داد، اظهار کرد: آنچه مشخص بوده این است که این ویروس یک ویروس جانوری است و گیاهی نیست بنابراین نمی‌تواند به گیاهان لطمه‌ای وارد کند ضمن اینکه ذرات خاک همواره مانند فیلتر عمل کرده و حتی مواد شیمیایی که در کشاورزی استفاده می‌شود را به نوعی تصفیه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: تا گزارشات کارشناسی در این زمینه داده نشود نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

منصور ستوده خاطرنشان کرد: نامه‌ای به ستاد مبارزه با کروناویروس در استان داده ایم که نقاطی که اموات کرونایی دفن می‌شوند به ما اعلام کنند تا تأثیر آن را بر روی آب‌های زیرزمینی بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه دفن اموات در نقاطی که سطوح آب‌های زیرزمینی عمیق‌تر است، تأثیرگذار نیست، یادآور شد: اینکه کروناویروس بعد از شستشو و دفن اموات بماند جزء تخصص ما نیست و نمی‌توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز در این باره اعلام کرده بود که حدود دو متر و ۲۰ سانتیمتری آهک زیرخاک قبر پخش می‌شود تا از انتشار ویروس جلوگیری به عمل آید.
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار