دکتر یزدانپناه با بیان اینکه طی ۴ روز گذشته هیچ نمونه ای به آزمایشگاه های تهران و شیراز ارسال نشده است، افزود: آزمایشگاه ویروس شناسی استان ظرفیت پاسخ دهی روزانه ۲۰۰ نمونه را دارد که هم اکنون در حال انجام نمونه‌های ارسال شده است.
کد خبر: ۸۴۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ 22 April 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر پرویز یزدان پناه در برنامه زنده استودیو سلامت که از شبکه استانی دنا پخش شد، گفت: در کنار سلامت مردم، گذران زندگی آنها نیز مهم است و دولت مجبور شد برخی از اصناف کم خطر را فعال کند، اما متاسفانه این فعالسازی منجر شد تا برخی از افراد فکر کنند که وضعیت عادی شده است.
وی ادامه داد: در این فاز باید احساس خطر بیشتری کرده، در رعایت بهداشت اصولی تر رفتار کنیم و به دستورالعمل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشیم.
دکتر یزدان پناه با بیان اینکه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یکی از عوامل پرخطر در انتقال بیماری کرونا است، ابراز داشت: لازم است مردم تا جایی که امکان دارد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکرده و برای حضور در مکان های عمومی از ماسک و دستکش استفاده نمایند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: پس از بازگشت به منزل نیز ضروری است دست ها و وسایل خود را ضد عفونی نماییم.
وی ادامه داد: متاسفانه در این مدت شاهد برگزاری تجمعات گسترده ای چون جشن های عروسی و مراسمات ترحیم و تدفین بودیم، این روند فاجعه آفرین بوده و به مردم هشدار می دهیم.
وی با اشاره به اینکه رعایت برخی دستورالعمل ها به فرهنگ عمومی افراد باز می گردد، خاطرنشان کرد: همکاری مردم در رعایت دستورالعمل ها و اصول بهداشتی از پایه های اصلی کنترل و مبارزه با ویروس کرونا است.
دکتر یزدانپناه خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ روز پیش، شورای امنیت ملی و وزارت بهداشت اعلام نمودند که دانشگاه ها و ستادهای کرونای استانی مجاز به اعلام آمار مبتلایان نیستند که متاسفانه این دستورالعمل با اعلام آمار افزایش ۵۰ نفری باشت و دهدشت مصادف شد.
وی ادامه داد: در برخی از سایت ها و خبرگزاری ها نیز اخباری مبنی بر ابتلاء ۴۰ نفر به بیماری در این دو شهرستان گزارش شد، علی رغم ممنوعیت اعلام آمار، با کسب مجوز از وزارت خانه طی چند روز جهت شفاف سازی و جذب اعتماد مردمی این آمار اعلام شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: پس از مدت زمان کوتاهی به دستور وزارت بهداشت از اعلام آمار امتناع کردیم اما روند بیماری در استان را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
وی با بیان اینکه یک هزار و 113 نفر بستری داشتیم که همگی مبتلا به بیماری نبودند، افزود: از این تعداد یک هزار و ۳۵ نفر ترخیص شدند و هم اکنون ۷۷ نفر بستری بوده که فقط 13 نفر بیمار قطعی مبتلا به کرونا هستند.
وی ادامه داد: از زمان شیوع بیماری در استان تاکنون بیش از ۵هزار و ۷۰۰ نمونه گرفتیم که جواب ۵ هزار و۵۰۰ نمونه دریافت شده است.
دکتر یزدانپناه با بیان اینکه طی ۴ روز گذشته هیچ نمونه ای به آزمایشگاه های تهران و شیراز ارسال نشده است، افزود: آزمایشگاه ویروس شناسی استان ظرفیت پاسخ دهی روزانه ۲۰۰ نمونه را دارد که هم اکنون در حال انجام نمونه‌های ارسال شده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: ۲۴۷ نفر بهبود یافته و 8 مورد مرگ قطعی داشتیم، ۲ مرگ بیمار مشکوک نیز گزارش که یک مورد منفی اعلام شد و مورد دیگر نیز در دست بررسی است.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود طی روز های آینده افزایش آمار مبتلایان را داشته باشیم، گفت: اصناف فعال هستند، رعایت بهداشت مردمی کاهش یافته و مردم روزمرگی را عادی دانسته اند.
دکتر یزدان پناه خاطر نشان کرد: برای مثال در یکی از بخش های شهرستان بویراحمد ۳ مورد مثبت در یک خانواده شناسایی شد که در سریعترین زمان ممکن 30 نفر از اعضای خانواده این افراد تحت نمونه‌گیری قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه روند پاسخ دهی به نمونه در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد، افزود: آزمایش های ما در مدت زمان ۲۴ ساعت پاسخ دهی می شوند، این تسریع در بیماریابی نتیجه مثبتی دارد زیرا با شناسایی بیشتر بیماران از گسترش بیماری جلوگیری می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: همه بیماران لازم است در مراکز درمانی دفترچه بیمه داشته باشند و چنانچه دفترچه نداشته باشند بیمه سلامت در بیمارستان ها برای آنها دفترچه صادر خواهد نمود.
دکتر یزدان پناه با اشاره به دریافت هزینه‌ از بیماران مبتلا به کرونا ابراز داشت: طی روزهای گذشته تنها هزینه فرانشیز بیمارستان دریافت می شد که خوشبختانه طی نامه‌ای که امروز به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد از این پس بیماران هزینه ای پرداخت نخواهد کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور کلی از عمومی مردم نمونه کرونا گرفته نخواهد شد بلکه به تشخیص پزشک، مراقب بهداشت و بهورزان باید تایید شود که فرد با بیمار در ارتباط بوده، به منطقه آلوده مسافرت کرده، از خانواده فرد مثبت می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار