در عین حال کرونا تاثیرات منفی هم بر محیط زیست داشته است، مصرف بیش از حد شوینده‌ها، مصرف مواد ضد عفونی‌کننده در شهرها، مصرف بیش از حد دستکش‌ها و ماسک‌ها و همچنین رها شدن آن‌ها در طبیعت و استفاده بیش از حد از آب شرب، همه این‌ها جزو عوارض این روزهای کرونایی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۸۴۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 26 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:شیوع کرونا و کاهش مصرف اقلام آلاینده محیط زیست از جمله سوخت های فسیلی در کوتاه مدت با توجه به اینکه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و مونوکسید کربن کاهش پیدا کرده باعث شد تا حد زیادی از بار آلایندگی اتمسفر کاسته شود و این یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان در رابطه با بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا مطرح کرد.

در عین حال کرونا تاثیرات منفی هم بر محیط زیست داشته است، مصرف بیش از حد شوینده‌ها، مصرف مواد ضد عفونی‌کننده در شهرها، مصرف بیش از حد دستکش‌ها و ماسک‌ها و همچنین رها شدن آن‌ها در طبیعت و استفاده بیش از حد از آب شرب، همه این‌ها جزو عوارض این روزهای کرونایی محسوب می‌شوند.

دل نگرانی دوستداران محیط زیست این است که در ماههای پیش رو با فرض خروج از شرایط کرونا ، اگر کسب و کارها رونق نگیرد ، این موضوع منجر به فقر بیشتر می‌شود و تجربه‌ها نشان می‌دهد که فقر بیشتر با تخریب و فشار بیشتر بر محیط زیست همراه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس روز یکشنبه در نشست ویدئو کنفراس با سازمان های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست برخی دغدغه های زیست محیطی در دوران کرونا و پساکرونا را مطرح کرد و اظهار داشت : با توجه به شیوع کرونا و عدم حضور فشرده و متمرکز انسان در طبیعت و محدودیت هایی که بشر با آن مواجه شده و کاهش بهره برداری از سوخت‌های فسیلی و بخش های مرتبط با حمل و نقل و بعضا افت قابل توجه بخش تولید، ممکن است که فرصتی برای تنفس طبیعت ایجاد شده باشد.

حمید ظهرابی افزود: اما باید مطمئن باشیم اثرات زیانبار اقتصادی که ایجاد شده با فشار بر محیط زیست و منابع طبیعی نباید جبران شود. جایی که فقر توسعه پیدا کند و گرسنگی ایجاد شود بازنده اصلی محیط زیست و منابع طبیعی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس خاطر نشان کرد: درست است که عده ای از طبیعت‌دوستان در روزهای اول شیوع کرونا به خاطر کاهش آلودگی هوا، کاهش فشار گازهای گلخانه ای و بخاطر آرامشی که برای حیات وحش ایجاد شده ابراز امیدواری می کردند ولی این نگرانی وجود دارد که عواقب این بیماری باعث استفاده بیشتر و جبران ناپذیر در آینده می شود.

ظهرابی با تاکید بر اینکه آلاینده های ناشی از مواد ضد عفونی کننده و ترکیبات کلر دار برای گندزدایی برای محیط زیست ویرانگر است گفت: مصرف بیش از حد آب در سطح کشور و جهان که البته باید اتفاق بیافتد چون سلامت و جان انسان ها و هموطنان مهم است و بعضا دستکش ها و لوازم یکبار مصرفی که استفاده می شود؛ تجمع اینها در طبیعت حتما پیامدهای نامناسبی برای محیط زیست خواهد داشت.

آبگیری تالاب‌های فارس

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه آبگیری تالاب ها در سال جاری را نسبتا مطلوب دانست و بیان کرد : با توجه به بارندگی هایی که در سطح استان فارس رخ داد تالابهای این استان به نسبت میانگین بلند مدت شرایط خوبی دارد . بخصوص تالاب مهارلو تقریبا به یک وضعیت مناسب رسیده و دریاچه های طشک و بختگان حدود ۳۵ درصد آبگیری شده اند و برنامه ریزی هایی جهت اخذ حق آبه تالاب انجام شده است.

وی افزود: تالاب کمجان و تالاب‌های جنوب استان فارس هم در شرایط مطلوبی می باشند. تالاب کافتر بعد از ۸ الی ۱۰ سال حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد آبگیری شده که با وجود این شرایط به احیا تالاب کافتر امیدوار هستیم و با لایروبی مسیرهایی که به سمت تالاب حرکت می کنند می توانیم در صدد بهبود شرایط تالاب باشیم.

ظهرابی ادامه داد : تالاب پریشان به علت برداشت‌هایی که از منابع آب زیرزمینی صورت می گیرد شرایط خوبی ندارد در حالی که درصد بسیار کمی از آن آبگیری شده است.در رابطه با احیا تالابهای پریشان و بختگان که در اولویت هستند جلسات متعددی با دانشگاه شیراز صورت گرفته و تفاهم نامه ای در شرف مبادله است و امیدواریم که با فعال شدن ستاد احیای تالاب های استان، توجه به تالابهای استان بیشتر شود.

دستگیری شکارچیان متخلف

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین اظهار داشت: به علت شیوع کرونا که بسیاری از فعالیت ها متوقف شده بود اما همچنان همکاران محیط بان محیط زیست در تمامی شهرستان ها در حفاظت و احیا محیط زیست فعال بودند و حدود ۱۰۰ نفر متخلف شکار و صید را دستگیر کردند و ۵۴ قبضه اسلحه از شکارچیان ضبط شده است .

وی ادامه داد : همچنین ادوات شکار شامل حدود ۷۴۶ عدد فشنگ، دام زنده گیری، پرنده گیری، دوربین، تور ماهی گیری به دست آمده است که این موضوع نشان می دهد که در ایامی که بسیاری از فعالیتها متوقف شده بود، همکاران محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفاظت و احیا حیات وحش و محیط زیست داشته‌اند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر شنبه ششم اردیبهشت‌ ۹۹، تعداد ۸۹ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و شمار جانباختگان این ویروس در کشور به پنج هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند.

 

برچسب ها: کرونا ، محیط زیست ، آسیب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار